Primarul Clujului: "Uber nu are nevoie de autorizaţie de funcţionare de la primărie" + Poziţia oficială UBER

Primarul Clujului:
Scandalul taximetrişti - şoferi Uber de la Cluj: Primarul Emil Boc afirmă că Uber nu are nevoie de autorizaţie de la primărie, pentru că nu este un serviciu reglementat legal, reprezentanţii Uber dezaprobă acţiunile de intimidare şi oferă tot sprijinul şoferilor parteneri.

Serviciul de ride-sharing Uber a devenit funcţional în Cluj-Napoca odată cu debutul ediţiei din 2016 a festivalului de muzică Untold - 4 august. Fiindcă erau aşteptaţi peste 300.000 de festivalieri, Uber a adus la Cluj peste 100 de şoferi parteneri din Bucureşti şi alte oraşe.

Lucrurile au luat o întorsătură mai puţin plăcută, duminică noaptea, 7 august 2016, când au existat o serie de incidente între taximetriştii clujeni şi şoferii companiei de ride-sharing.

Totul a pornit de la un şofer Uber care a vorbit urât cu un taximetrist şi care apoi a fost blocat cu maşinile de mai mulţi taximetrişti. Şoferul Uber a sunat la poliţie pentru a se plânge că este agresat. În replică, mai mulţi taximetrişti s-au urcat ca şi clienţi în maşini conduse de şoferi parteneri Uber şi au făcut comenzi la adresa Secţiei 6 de Poliţie Cluj-Napoca.

În momentul în care s-au dat jos din maşini, taximetriştii au alertat poliţiştii că se efectuează transport neautorizat de persoane. Şoferii Uber au replicat că-şi duc nişte prieteni cu maşina.

"Uber este un serviciu ilegal, conform legii 129/2015 care completeaza legea 38/2003. Ei spun ca fac ride-sharing. Noi nu am împărţit maşina cu nimeni. Am făcut comandă exact ca la un dispecerat taxi şi a venit maşina", a spus vicepreşedintele sindicatului taximetristilor din Cluj, Ioan Pugna.

Scandalul s-a încheiat cu amenzi de câte 25.000 de lei, în baza legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, pentru patru şoferi Uber. De asemenea, plăcuţele de înmatriculare au fost reţinute 6 luni. Când au văzut că sunt amendaţi, aceştia au sunat, la ora 01.00 noaptea, un avocat din Bucureşti şi, ulterior, le-au spus poliţiştilor că nu mai au nimic de declarat.

La ora 02.00, Uber era suspendat la Cluj şi nu se mai putea comanda maşină.

În ceea ce priveşte cele petrecute şi legalitatea Uber, compania susţine printr-un comunicat remis presei că: "Uber dezaprobă ferm astfel de agresiuni şi acţiuni de intimidare ale partenerilor Uber şi îi sprijinim în orice mod posibil. Uber este un serviciu inovator, încă nereglementat - funcţionăm în România şi alte 20 de state europene. Există un demers de reglementare la nivelul UE, în linie cu recomandările Comisiei Europene. Uber NU este un serviciu de taxi - Uber este o aplicaţie de mobil care pune în legătură pasageri cu şoferi parteneri, persoane care îşi împart maşina personală ocazional pentru a-şi acoperi costurile maşinii sau pentru a face un venit în plus. Uber reprezintă încă o opţiune la modalităţile de transport urbane existente. Există însă actori privaţi care ar dori ca lucrurile să rămână neschimbate şi care decurg la măsuri care pun în pericol siguranţa fizică a pasagerilor şi ale şoferilor parteneri".

Întrebat în cadrul intervenţiei live pe Facebook, de luni seara, 8 august 2016, despre incidentul dintre taximetriştii clujeni şi şoferii Uber, primarul Clujului, Emil Boc, a declarat că Uber nu are nevoie de autorizație de la primărie şi că doar poliţia naţională poate face verificări în trafic pe această temă.

"Eu am spus foarte clar că nu am autorizat şi nu autorizez funcţionarea acestui serviciu, Uber, la Cluj. După care, m-am uitat în lege în detaliu şi am văzut că nu au nevoie de aprobare. Aceasta este o altă temă. Nu este nevoie pentru a funcţiona să aibă o aprobare de la Primăria Cluj-Napoca. În consecinţă, singura noastră relaţie instituţională este cea cu serviciul de taximetrie al Clujului, pe care îl asigurăm cu standuri de taxi, prin autorizaţii şi prin respectarea celorlalte prevederi legale. Acuma, noi ce putem face, facem. Şi anume. Chiar şi azi am discutat cu Poliţia Locală ca noi să nu lăsăm ca standurile de taxi sau domeniul public, acolo unde este interzis, să fie ocupate de maşini care prestează pentru Uber sau astfel de servicii. Standurile de taxi sunt pentru taximetrele acreditate în Cluj-Napoca. Pe de altă parte, doar poliţia naţională, cea care ţine MAI, poate opri în trafic o maşină ca să verifice dacă are sistemul Uber", a eplicat edilul.

Marţi, 9 august 2016, nu era nicio maşină Uber disponibilă în Cluj-Napoca prin aplicaţia mobilă.

Comenteaza