Regulamentul privind trotinetele electrice, în dezbatere la Interne. Ce propun bicicliștii clujeni

Regulamentul privind trotinetele electrice, în dezbatere la Interne. Ce propun bicicliștii clujeni
| Foto: Marek Rucinski / Unsplash

Dezbaterea privind noul regulament rutier, care include și noi reguli pentru bicicliști și trotinete electrice are loc la sediul Ministerului Afacerilor Interne (MAI).

Clubul de Cicloturism Napoca (CCN), membră a Federației Bicicliștilor din România (FBR) a anunțat că a trimis ministerului de resort câteva propuneri privind acest proiect. Iată care sunt cele mai importante propuneri ale organizațiilor de bicicliști din țară.

”Referitor la BICICLETE:

- Se completează definiția bicicletei prin asimilarea pedelecurilor - Susținem! Nu e de fapt o modificare - asimilarea era deja prevăzut demult de legislația UE. Mai trebuiau și altele!

- Se elimină mopedele de pe pistele de biciclete - Susținem! De fapt intenția era din 2016, când în regulament a fost eliminată asimilarea, dar rămăsese în definiția din ordonanța de urgență.

- Se acceptă trotinetele electrice pe pistele de biciclete - Susținem condiționat. Sunt tolerabile pentru bicicliști dacă viteza lor nu va depăși 25 km/h.

- Se menține obligativitatea utilizării de către bicicliști a pistelor - NU susținem! Obligativitatea utilizării trebuie să devină excepția, așa cum e în state mai dezvoltate.

- Se menține vârsta minimă de 14 ani pentru a circula cu bicicleta - Inacceptabil! În nicio țară nu există așa o restricție. Trebuie să fie decizia părinților cât, unde, cu cine și cum. Trebuie lăsat să se reglementeze eventual prin regulament, diferențiat.

- Obligativitate purtare cască sub 16 ani - Inacceptabil! Cvasiotalitatea țărilor europene nu au obligativități. Pentru că nu se justifică medical și descurajează utilizarea bicicletei. Părinții să decidă dacă și când e cazul de cască sau alte echipamente de protecție”, arată FBR.

Ce propuneri sunt în privința trotinetelor

Organizația are mai multe observații și în ce privește regulile pentru noile mijloace de transport apărute.

”Referitor la TROTINETE ELECTRICE:

- Se definește trotineta electrică într-un mod destul de corect - Susținem! Este firească și esențială limitarea la 25 km/h. Multe țări au limite chiar mai joase. Nu înțelegem de ce nu se definește și trotineta mecanică / clasică, nemotorizată.

- Sunt obligate / li se permite trotinetelor electrice pe pistele de biciclete - Susținem condiționat. Sunt tolerabile pentru bicicliști dacă viteza lor nu va depăși 25 km/h. Nu ar trebui să existe obligativitate.

- Sunt scutite de înregistrare - Susținem! Raportat la masa și viteza lor de max. 25 km/h e firească scutirea de înmatriculare și înregistrare, ca la biciclete. Prin urmare, în mod corect nu necesită permis de conducere, RCA, ITP.

- Se instituie obligativitatea utilizării pistelor de biciclete - NU susținem! Obligativitatea utilizării trebuie să devină excepția, așa cum e în state mai dezvoltate.

- Se interzice circulatul pe carosabil unde limita generală este peste 50 km/h - NU susținem! În lipsă de piste, trotinetele electrice ar trebui să poată circula pe orice drum cu excepția autostrăzilor și drumurilor expres sau naționale noaptea sau când nu sunt acostamente. Că nu au alternative.

- Se stabilește vârsta minimă de 14 ani pentru a circula cu trotineta electrică - NU susținem! În condițiile în care regimul trotinetei mecanice e neclar, ar trebui permis de la 12 sau chiar 10 ani. Să decidă părinții cât, unde, cu cine și cum. Trebuie lăsat să se reglementeze eventual prin regulament, diferențiat.

- Obligativitate purtare cască sub 16 ani - NU susținem! Cvasitotalitatea țărilor europene nu au obligativități. Pentru că nu se justifică medical la 25 km/h și descurajează utilizarea. Părinții să decidă dacă și când e cazul de cască sau de alte echipamente de protecție.

- Interdicție pasageri pe trotinetele electrice - Susținem condiționat. În condițiile în care regimul trotinetei mecanice e neclar, ar trebui totuși tolerat ca pasager copilul mic la circulat pe piste sau alei de parc, cu viteză sub 10 km/h.

- Nivel amenzi - toate clasa a III-a - NU susținem! Nivelul este uriaș și disproporționat. Rezultatul va fi că nu se vor aplica. În Franța sancțiunile sunt pentru aproape toate faptele trotinetiștilor amenzi de clasa I - 11 euro, sau clasa II - 35 euro. În schimb pentru circulat cu trotinetă ce poate prinde peste 25 km/h e faptă penală - închisoare plus amendă penală 1.500 de euro, plus confiscarea trotinetei. Ar trebui pentru faptele ușoare clasa I penru cele mai grave clasa II maxim”, se mai arată în comunicatul FBR.

Vezi și Proiect de reglementare a trotinetelor electrice. Ce vârstă minimă vor trebui să aibă cei care folosesc aceste vehicule

Comenteaza