REPORTAJ Groapa Mărăşti: între talcioc, religie şi alegeri

REPORTAJ Groapa Mărăşti: între talcioc, religie şi alegeri
Platoul din zona Expo Transilvania a fost invadat duminică de mii de clujeni şi de sute de maşini. Majoritatea au venit la piaţa de vechituri, o bună parte, la slujba de duminică, iar alţii, la secţia de votare amenajată chiar lângă tarabe.

Ca să ajungi în Oserul clujean trebuie să ai un pic de experienţă sau de dexteritate. Să găseşti un loc de parcare nu este deloc simplu: majoritatea autovehiculelor aparţin comercianţilor de duminică, iar opţiunea vizitatorilor este limitată.

Accesul de pe Aurel Vlaicu este blocat în dreptul scărilor de la Expo Transilvania, unde se execută lucrări, însă cei de-ai casei sunt deja obişnuiţi şi sfidează şantierul.


 
Lângă prăfuitul complex expoziţional, demarcat de un gard cu sârmă ghimpată, ca în lagărele naziste, pe o coşmelie cu WC în aer liber s-a arborat steagul naţional, că doar e zi de sărbătoare: alegerile parlamentare. Paleţi şi materiale de construcţie sunt aruncate în devălmăşie.


 
Expo Transilvania găzduieşte nu numai piaţa de vechituri, ci şi nu mai puţin de şapte secţii de votare: 140-146, după cum precizează un panoul pus strâmb pe gardul unde cineva şi-a ancorat un mountain bike. Ca să intre la cabine, alegătorii ocolesc diverse utilaje şi autovehicule staţionate în perimetru. Că aici e şi poligon pentru şcoala de şoferi Rodna. 


 
Un pensionar, satisfăcut de votul său, iese în pas grăbit, în timp ce o mami cu copilul în cărucior abia a intrat. În faţa perimetrului electoral nu se poate parca: nişte cerberi stau de pază şi nu te lasă să îţi pui autoturismul acolo.  


 
Cum intrarea la târg e 1 leu, unii nici nu îşi mai iau biletul de la casierie. Superofertele răzbat la tot pasul. Sunt standuri cu produse la 3 lei, standuri cu 5 lei, standuri cu 10 lei. Îmbrăcămintea se revarsă de pe tarabe, pantofii şi cizmele ocupă suprafeţe întinse acoperite cu nailon, iar standurile auto se întrepătrund cu cele de morcovi de Apahida.



Cum reclama e sufletul comerţului, vânzătorii nu pot să nu se dedea la o ţâră de marketing. Nici măcar nu au nevoie de megafon şi iau cuvântul succesiv, pentru protejarea laringelui pe parcursul întregii zile de târg. „Poftiţi la orice pulovereee, de damă sau de bărbaţi. Azi doar la 1 leu bucata, ofertă senzaţională. Atacaţi-l pe Gobi SRL!” răsună publicitatea vocală de la standuri.

Un pantalon de schi costă aici 10 lei, nu de la 100 în sus ca în Decathlon, un trening complet „de firmă”, 35 de lei, iar telefoane, iar tablete şi laptopuri ultimul răcnet se vând la preţuri de nimic.


Muzica răzbate din zecile de boxe şi de amplificatoare scoase la mezat: populară, manele, de club, după preferinţele proprietarilor. Micii şi cârnaţii sfârâie pe grătare, iar tăriile îi aşteaptă pe cei deja îngheţaţi. Raionul auto oferă azi roţi de iarnă pentru tot şoferul, aranjate cu dichis, iar „show-room-ul” de mobilă este amenajat în remorci. 


 
Tantile care vând mobilier stau la o tacla pe canapele, iar clienţii mai pun de o dezbatere politică sau se mai întreabă unul pe altul de sănătate. Spaţiu expoziţional este oriunde, vânzătorii se descurcă şi în cele mai vitrege condiţii: capota unui taxi găzduieşte şi bluze, şi covoare.


 
O altă categorie de public este cea care a venit la biserica din zona complexului. Lăcaşul de cult este arhiplin, iar multă lume a trebuit să rămână în afară. Ca de obicei, credincioşii merg la vot după slujba de duminică.  

Comenteaza