Senatul UBB: Ordinul ministrului Baba e nelegal, este o "intimidare administrativă"

Senatul UBB: Ordinul ministrului Baba e nelegal, este o
Ordinul care arată că Ministrului Educaţiei, Cercetării, Tineretului poate numi interimar un "ordonator de credite" la universităţile care nu validează rectorul până în 1 martie este "nelegal", susţine Senatul Universităţii Babeş-Bolyai".

"Avertizarea asupra numirii temporare a unui ordonator de credite - în cazul UBB pentru o săptămână - poate fi apreciată ca având natura unei intimidări administrative al cărei efect, prin ingerinţa psihologică pe care o ocazionează ideea intervenţiei autorităţii asupra conducerii universităţii, ar putea cauza tulburarea mersului normal al alegerilor noului rector, prin aceea că ar transmite precipitat ideea oportunităţii alegerii rectorului încă din primul tur. Aceasta ar compromite comportamentul electoral şi şansa formării luminate şi informate a consimţământului fiecărui votant", arată Senatul.

"Ordinul este nelegal, în componenta sa referitoare la limitarea exercitării dreptului de vot şi adoptarea măsurii desemnării de către ministru a unui ordonator de credite", arată Senatul.

"Deşi în preambulul Ordinului se încearcă înşelarea atenţiei unor jurişti, făcându-se trimitere la articole din legea educaţiei naţionale pe care s-ar întemeia măsurile adoptate prin Ordin, în realitate o verificare sumară a pretinselor fundamente juridice demonstrează că actului administrativ al ministrului îi lipseşte temeiul juridic pentru adoptarea măsurilor pe care le prevede", arată UBB.

Într-o poziţie remisă de Senat, instituţia subliniază că primul articol al ordinului "produce o confuzie între calitatea de titular conform legii educaţiei naţionale, pe de o parte, şi cea de persoană care a depăşit vârsta de pensionare, pe de altă parte, prevăzând că nu au drept de vot cadrele didactice care au împlinit vârsta de pensionare". Totodată, articolul 5 al Ordinului vizează situaţia ultraactivităţii mandatului rectorului, peste limita de 4 ani stabilită de lege. "Această situaţie nu este reglementată în legea educaţiei naţionale, iar stabilirea regimului juridic al acestui caz excepţional se poate face pe baza principiilor generale de drept, intervenţia ministrului constituind o depăşire a atribuţiilor acestuia", susţine Senatul UBB.

"Este evident că durata oricărui mandat prevăzut de lege trebuie respectată. Însă, dată fiind perioada scurtă de timp - o săptămână - dintre data expirării mandatului rectorului actual şi desfăşurarea eventualului tur secund de scrutin în vederea alegerii noului rector, considerăm că operează prorogarea legală a mandatului rectorului în exerciţiu, atâta timp cât rectorul a avut mandat din partea Senatului universitar - iar nu din partea ministrului ! - şi senatul universitar nu îşi exprimă voinţa de a desemna temporar un alt ordonator de credite", mai arată Senatul universităţii clujene.

Poziţia respectivă a UBB atacă şi articolul 6 al Ordinului, despre care Senatul susţine că ar contraveni prevederilor Legii Educaţiei Naţionale. "Inventează instrumente administrative neadmise de lege, de intervenţie sancţionatorie a ministrului în funcţionarea universităţilor".

"Mai trebuie spus că avertizarea asupra numirii temporare a unui ordonator de credite - în cazul UBB pentru o săptămână - poate fi apreciată ca având natura unei intimidări administrative al cărei efect, prin ingerinţa psihologică pe care o ocazionează ideea intervenţiei autorităţii asupra conducerii universităţii, ar putea cauza tulburarea mersului normal al alegerilor noului rector, prin aceea că ar transmite precipitat ideea oportunităţii alegerii rectorului încă din primul tur. Aceasta ar compromite comportamentul electoral şi şansa formării luminate şi informate a consimţământului fiecărui votant", arată Senatul.

"În conformitate cu prevederile Legii Educaţiei din 2011, Rectoratul şi administraţia actuală a universităţii îşi încheie misiunea în momentul în care predau instituţia unui Rectorat şi unei noi administraţii. În legătură cu ordonatorul de credite, acesta va fi desemnat de Senat la momentul oportun, conform prevederilor legii.  Ca şi în celelalte universităţi din ţară, în care alegerile au avut deja loc - în mod normal, nicio autoritate nu poate interveni în procesului electoral aflat în desfăşurare!-, reglementările alegerilor adoptate la Universitatea Babeş-Bolyai se pun în aplicare integral", conchide Senatul.

 

Vezi aici despre ce document e vorba

Comenteaza