Parcările din Cluj: dezbatere interesantă şi nefolositoare. Emil Boc ne aruncă praf în ochi

Parcările din Cluj: dezbatere interesantă şi nefolositoare. Emil Boc ne aruncă praf în ochi
Reforma politicii de parcare este primul dintre proiectele must-do pentru fludizarea traficului, din planul de mobilitate urbană durabilă. Primăria vrea să facă însă jumătate de pas înainte, probabil pentru că e o măsură nepopulară şi vin alegeri.

Dezbaterea publică pe tema noii strategii a primăriei privind parcările a fost interesantă şi complet nefolositoare. În mod surprinzător, cei mai mulţi participanţi la discuţii au cerut o reformă brutală a sistemului de parcări, chiar dacă asta îi va face să plătească mai mult la parcometre sau să îşi lase maşinile acasă. Discuţiile au fost europene, dar hotărârea de consiliul local de luni va fi tot ca pe la noi. Aş paria că va fi aşa şi vă ofer toate explicaţiile.

Cum spuneam, dezbaterea a fost interesantă.

Pe scurt: administraţia locală intenţionează să schimbe preţurile de parcare pentru zona centrală; luni este programat votul în Consiliul Local. Costul parcării pentru zona I (27 de străzi) ar urma să crească de la 2 la 4 lei pe oră. Cele mai radicale măsuri sunt însă acelea că abonamentele pentru zona ultra-centrală au fost eliminate (mai puţin în cazul riveranilor) şi că tichetele nu se vor putea elibera pentru o perioadă mai lungă de trei ore. În zona II, pe de altă parte, ar urma să se permită abonamente de toate felurile, la aceleaşi preţuri ca până acum. Reprezentanţii societăţii civile au propus să se elimine abonamentele şi din zona II, preţurile să fie mai mari, iar perioada maximă în care un vehicul să poată ocupa un loc din centru să nu treacă de două ore. Şi încă ceva: ca Poliţia Locală să îşi facă treaba, pentru că în prezent sunt amendaţi foarte puţini dintre cei care parchează ilegal. Absolut nimeni din sală nu s-a opus modernizării!

Un sistem modern de parcare înseamnă un trafic mai fluid. Şi mai înseamnă că un clujean care are de plătit un impozit la primărie sau o rată la bancă poate găsi un loc unde să-şi lase vehiculul timp de 15 minute. Asemenea măsuri funcţionează cu succes de zeci de ani în occident. Din păcate, chiar şi în unele oraşe din România are deja vechime. Din acest punct de vedere, Clujul a rămas în urmă.

Propunerea cu care se prezintă Emil Boc în Consiliul Local este de fapt a viceprimarului Horvath Anna şi a fost respinsă la vot anul trecut, în decembrie. Atunci, consilierii au spus că nu pot introduce astfel de reglementări fără o dezbatere publică. Ei bine, această dezbatere s-a făcut joi, dar numai la insistenţele Consiliului Civic Local.

Cu sau fără dezbatere, în primărie se ştie clar care sunt paşii de urmat. În 2015, pe website-ul municipalităţii a fost postat planul de mobilitate urbană (PMUD) şi s-au plătit bani grei pentru ca specialiştii să vină la Cluj, să observe, să măsoare şi să tragă concluzii. Reforma politicii de parcare este PRIMUL dintre proiectele must-do pentru fludizarea traficului. Cei care au realizat PMUD arată că trebuie interzise abonamentele în zonele I şi II, respectiv că poliţiştii locali ar trebui să sancţioneze contravenienţii. În acest fel, s-ar strânge la buget sume importante de bani necesari pentru ridicarea de parkinguri.

Spuneam că dezbaterea a fost complet nefolositoare.

La finalul dezbaterii, zâmbitor şi prietenos, Emil Boc a promis că va aşeza punctele de vedere ale participanţilor în mapa aleşilor şi a explicat că adevărata dispută se va da luni, în Consiliul Local. Oamenii au plecat la casele lor mulţumiţi că au făcut un lucru util pentru comunitate. „Măcar am încercat", îşi vor spune luni, după ce vor afla că propunerile lor au picat la vot.

Mecanismul nu funcţionează cum l-a descris primarul decât aparent, iar cei care s-au implicat cu o doză de naivitate în dezbaterea de la primărie trebuie să ştie că omul-cheie este Emil Boc. Pe nimeni nu interesează ce părere au Tomoş, Jurja sau Molhem (apropos, acestea sunt nume de consilieri locali PNL). Liberalii deţin puterea în CL şi votează fix aşa cum doreşte Boc, iar acest lucru îl ştiu toţi cei care au o minimă expertiză politică. Povestea cu propunerile din mapă este praf în ochi. De fapt, discuţia despre parcări a avut loc deja în primărie; au existat şi acolo voci care au cerut măsuri radicale, s-a citit şi acolo PMUD, dar edilul-şef a acceptat doar această abordare „călduţă".

De obicei, Emil Boc se ascunde în spatele specialiştilor. Nu şi acum, deşi ce poate fi mai uşor decât să le arăţi planul. Amuzant este că în PMUD apare inclusiv o recomandare de comunicare cu publicul nemulţumit. „Parcarea este un aspect sensibil. Şoferii sunt obişnuiţi să poată parca în centru la un preț modic (când găsesc loc). Politica revizuită va întâmpina rezistență în anumite grupuri, la început, fiindcă unul dintre obiectivele sale este modificarea comportamentului de deplasare. Municipalitatea va fi forțată să își apere deciziile comunicând următoarele: 1. Este imposibilă facilitarea tuturor deplasărilor în centru cu mașina. 2. Deoarece municipalitatea dorește dezvolte orașul ca pe un mediu în care oamenii se întâlnesc și afacerile prind contur, trebuie să protejeze rezidenții și vizitatorii din centru, în defavoarea navetiștilor. 3. Pentru a facilita deplasarea navetiștilor care lucrează în oraș, municipalitatea oferă un transport în comun de înaltă calitate, o rețea pentru biciclete performantă, precum și servicii suplimentare care vor oferi mijloace de transport alternative", scrie în document. Majoritatea ofertelor alternative există sau sunt în lucru.

Logica unui politician ar trebui să sune cam aşa: tocmai am fost ales, iau acum măsurile nepopulare. În acest fel, la alegerile următoare, oamenii vor ţine minte că s-a produs o schimbare în bine şi vor uita că au fost nevoiţi să facă unele sacrificii. Găsim un exemplu elocvent chiar la Cluj: anul trecut, şoferii s-au chinuit, iar pietonii s-au umplut de praf în centrul oraşului, dar înaintea scrutinului din primăvară au avut străzi moderne.

Primarul se teme probabil să ia o măsură nepopulară tocmai înaintea alegerilor parlamentare, pentru că scorul de la Cluj al PNL, mare sau mic, va fi pus pe seama lui.

Indiferent ce părere aveţi despre reforma politicii de parcare, ştiţi sau înţelegeţi că în lume nu se mai întâmplă lucrurile ca pe la noi. De-a lungul timpului, omenirea a primit cu reţinere tot ce e nou, de la WC-ul în locuinţă la contul de Facebook. La fel se va întâmpla şi acum. E limpede că trebuie să mergem spre civilizaţie, ca reguli şi ca mentalitate, indiferent dacă vin alegeri sau nu. O nouă strategie de parcare nu aduce toaleta în casă, dar este încă un pas înainte pe care oraşul trebuie să îl facă.

Citeşte şi: Paşi mici cu parcările. Haideţi să ajutăm primăria să fie mai curajoasă - SONDAJ

Comenteaza