Plăcintăria de pe Dorobanţilor. De ce falimentează companiile

Plăcintăria de pe Dorobanţilor. De ce falimentează companiile
Săptămâna aceasta s-a închis plăcintăria de pe Dorobanţilor. „Sorry, we're closed!” Multă lume ar putea consideră că plăcintăria a dat faliment deoarece au apărut şi alţi competitori, însă, din experienţa mea personală, pot să spun că nu este aşa.

 
 
Treceam destul de des pe la plăcintărie, pentru că era aproape şi pentru că îmi era dor de o plăcintă ca la mama acasă din când în când. În trei dimineţi consecutive, am oprit la plăcintărie şi am cerut plăcintă cu varză, însă de fiecare dată răspunsul era acelaşi: “Nu avem”. Cu toate acestea, am continuat să o frecventez, în speranţa că în zilele următoare vor avea un alt răspuns. Ceea ce am realizat în final a fost că, de fiecare dată când întrebăm în cât timp vor avea plăcintă cu varză, răspunsul avea să fie acelaşi: “Nu aş putea să vă spun… Nu ştiu dacă facem astăzi...”. 
 
Nu ştiai niciodată dacă plăcintăria va fi deschisă. Nu ştiai niciodată dacă vor avea produsele pe care ţi le doreai. Era ca un fel de loterie… Am trecut din nou pe la plăcintărie la începutul săptămânii şi am văzut că mobilierul lipsea. Am întrebat ce s-a întâmplat, iar răspunsul a fost: “Păi, dacă nu aţi cumpărat destule plăcinte…”. Astăzi vreau să împărtăşesc care sunt cele mai frecvente trei motive pentru care falimentează companiile.

Companiile care nu vor să se schimbe

 
La fel ca în exemplul plăcintăriei, întâlnesc deseori companii care nu sunt flexibile şi îşi păstrează aceleaşi obiceiuri indiferent de lucrurile care se întâmplă în jurul lor. Continuă cu aceeaşi strategie care, evident, nu mai funcţionează, până când e prea târziu să mai poată face ceva. Chiar dacă ai un produs foarte bun, succesul nu este garantat, în special dacă nu reuşeşti să livrezi.

Companiile care nu vor să ţină cont de feedback-ul clienţilor

 
Cel mai relevant exemplu este cel al taximetriştilor care nu vor să îţi dea rest. Probabil ţi s-a întâmplat să iei taxiul şi să ai doar bancnote mari, iar taximetristul să nu îţi poată da rest. Mie mi s-a întâmplat de prea multe ori… Într-o dimineaţă, aveam din nou doar bancnote mari. La cererea taximetristului, am oprit la trei magazine în drum spre serviciu ca să schimb banii, evident fără rezultat. Am ajuns în faţa biroului şi am cerut ajutorul altor taximetrişti parcaţi în staţie, care nu au putut să ne ajute.
 
Cum am rezolvat situaţia? Am primit rest de la taximetristul cu care am călătorit, însă nu înainte să fiu mustrată că îi iau toţi mărunţii… Ce se întâmplă dacă faci o reclamaţie? Primeşti o cursă gratuit. Se rezolvă, oare, problema? Acesta este un exemplu infim legat de companiile care nu ţin cont de feedback-ul clienţilor. De cele mai multe ori, cu cele mai mici detalii reuşeşti să faci schimbări mari şi să te diferenţiezi de ceilalţi concurenţi. De exemplu, dacă o companie de taxi s-ar promova cu sloganul: “Primeşti întotdeauna rest”, cu siguranţă aş apela la acele servicii.

Companiile care nu se adaptează la nevoile pieţei

 
Deseori, companiile pierd contactul cu piaţa şi cu clienţii. Insistă să păstreze aceeaşi strategie şi nu sunt suficient de flexibile încât să se adapteze schimbărilor. Conform unui studiu din 2014 (TMS), 30% din companii falimentează pentru că nu reuşesc să se adapteze la nevoile pieţei. 

Monica ION

managing partner Psihoselect

Comenteaza