Campania electorală e inutilă: majoritatea alegătorilor s-au hotărât deja, restul nu ştiu cine candidează şi ce atribuţii are (studiu)

Campania electorală e inutilă: majoritatea alegătorilor  s-au hotărât deja, restul nu ştiu cine candidează şi ce atribuţii are (studiu)
Unul din cinci români nu ştia înainte de ziua votului ce fel de alegeri au avut loc în 9 decembrie. Un sfert dintre ei nu ştiu ce funcţii au parlamentarii şi peste o treime nu ştiu candidaţii din colegiul lor, cu două zile înainte de scrutin. Acestea sunt câteva dintre cifrele unui sondaj realizat de Institutul Român de Evaluare şi Strategie (IRES) Cluj.

Unul din 10 români spune ca ia decizia cu privire la vot chiar în ziua votului, arată sondajul, care precizează că 17% iau decizia în timpul campaniei electorale, dar cei mai mulți (63%) știu dinainte cu cine votează. În plus, în campania pentru alegerile parlamentare, cel mai mare număr de respondenți, 94%, au indicat afișele electorale ca fiind elementul de campanie pe care l-au văzut. 74% dintre cei chestionați au primit pliante, 53% au urmărit sondaje de opinie, 52% au urmărit clipurile difuzate la tv sau radio, 51% au urmărit dezbateri electorale, iar 41% au vizionat confruntări directe între candidați.

Acțiunile candidaților din campania electorală influențează în mică măsură opțiunile alegătorilor, mai arată IRES: pentru 79% dintre cei chestionați, informațiile din campania electorală nu le-a schimbat opțiunea de vot nici pentru candidatul la Camera Deputaților, nici pentru cel la Senat, iar pentru 59% aceste informații nu le-a modificat decizia de a merge sau nu la vot, 8% dintre respondenți nu au urmărit campania electorală, iar 9% spun că nu au aflat nimic nou în campanie.

Nivelul mitei electorale este unul slab, respondenții declarând că au primit în această campanie obiecte simbolice. Peste jumătate dintre respondenți declară că nu ar dori să primească niciun obiect sau cadou din partea vreunui candidat. Totuși, în campania electorală care tocmai s-a încheiat calendarele, pixurile și pungile au fost obiectele pe care le-au primit în campanie cei mai mulți dintre participanții la studiu. Unul din 5 respondenți a primit însă pliante, fulare, ziare, chibrituri, brelocuri, căni sau chiar icoane și șorturi de bucătărie. 57% dintre respondenți spun că un cadou primit din partea unui competitor nu le-ar schimba opțiunea de vot dacă acesta nu s-ar afla printre preferințele lor.
Ancheta sociologică a avut loc cu două zile înainte de alegeri, în 7 decembrie, pe un eşantion de 1.370 de persoane.

 

Comenteaza