Cum vrea PSD să aducă METROUL la Cluj. Traseu, costuri, exemple din alte orașe

Cum vrea PSD să aducă METROUL la Cluj. Traseu, costuri, exemple din alte orașe
Vasile Ilea și Horia Nasra

PSD Cluj a lansat campania și website-ul metroucluj.ro; social-democrații au propus soluții pentru realizarea acestei investiții.

 

PSD Cluj susține că vrea metrou în metropolă. A lansat de anul trecut o pagină de Facebook, iar vineri a venit cu completarea: campanie cu website și chiar tricouri imprimate cu mesajul metroucluj.ro. Într-o conferință de presă, PSD a promis dezbateri și consultare publică; nu a fost însă o discuție pur administrativă, ci una politică. Primarul PNL Emil Boc a fost acuzat că a lansat propunerea de metrou în septembrie, pentru a-i calma pe clujenii care se perpeleau în trafic, și că a pornit un studiu de prefezabilitate fără să se consulte cu cei mai mulți dintre primarii din zona metropolitană.


”Nu este doar un exercițiu de imagine. Vor urma 3-4 evenimente, nu vrem să ducem proiectul în același derizoriu ca cei care l-au expus publicului. Vrem să discutăm cu specialiști care doresc să se implice în acest proiect vizionar”, a spus senatorul Vasile Ilea.


În viziunea PSD, traseul trenului subteran ar urma să fie Gilău - Florești - Cluj-Napoca - Apahida - Jucu, adică aproximativ 30 de kilometri în linie dreaptă. Social-democrații au dat exemple de orașe cu metrou din Uniunea Europeană, care au populație comparabilă cu Clujul: Catania, Brescia, Lausanne, Rennes, Lille, Bilbao.


”Pornim astăzi o campanie pentru metrou la Cluj. S-a mai discutat despre soluții pentru metrou, dar s-a discutat în campaniile electorale. De fiecare dată, cu două săptămâni înaintea începerii campaniilor electorale, apăreau soluții mari pentru Cluj: tunel subteran, monorail, metrou. A fost doar supralicitare politică și nu putea fi luat în serios. În urmă cu doi ani, Emil Boc spunea că metroul este o prostie; a lansat pe piață idee în septembrie, când orașul este sufocat. M-am înroșit de furie. Cum în doi ani să îți schimbi radical punctul de vedere? Și cu atâta lejeritate. I-ai considerat lunatici și nebuni pe cei care vorbeau de metrou”, a spus deputatul Horia Nasra.


Domeniul metroucluj.ro a fost rezervat de Horia Nasra în septembrie. ”Am înțeles că s-au interesat cei de la Primărie al cui este acest website. Mă preocupă de 9 luni acest subiect”, a menționat Nasra.


PSD dorește parcări de tip park&ride la una sau la ambele extremități ale liniei de metrou. Joia viitoare va avea loc prima dezbatere în legătură cu acest subiect, la care sunt invitați primarii din toate localitățile din zona metropolitană de transport. ”Ideea este să legăm Autostrada Transilvania de Cluj și platforma Jucu. Vom organiza dezbateri și o consultare publică. Sunt clujeni care au semne de întrebare, iar noi dorim să îi întrebăm dacă sunt de acord sau nu. Consultarea va fi offline și online. Vrem un mini-referendum în municipiu, apoi în cele patru comune pe unde vrem să treacă metroul. Dorim să realizăm și o campanie de semnătură pentru susținerea proiectului”, a mai declarat Horia Nasra.


Vasile Ilea a subliniat că se așteaptă ca metroul să coste 30-60 milioane de euro pe kilometru: ”Putem obține finanțare națională combinată cu fonduri europene, în special de fondul de coeziune. Probabil ar urma să coste în total un miliard și ceva de euro. Vă dau exemplul magistralei 6 de metrou de la București. În 24 decembrie 2017, ministrul Stroe anunța semnarea finanțării de la UE, în valoare de 1.391.000.000 de euro cost total, din care 300.000.000 de la BERD, restul de la UE pe fondurile de coeziune”.


PSD a cerut Consiliului Local să înființeze o comisie specială care să se ocupe de proiectul metroului. Anul acesta, Primăria Cluj-Napoca a prevăzut în buget 3,48 milioane de lei pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate privind proiectul metroului, dar numai pe un traseu din municipiu.

Comenteaza