Legea Educaţiei, asumată de Boc în varianta UDMR

Legea Educaţiei, asumată de Boc în varianta UDMR
Guvernul îşi va angaja răspunderea pentru Legea Educaţiei. Decizia îl pune în dificultate pe Mihail Hărdău, preşedintele comisiei de resort a Senatului.
După ce, în repetate rânduri, au lansat reproşuri la adresa Comisiei de învăţământ din Senat, privind tergiversarea dezbaterii Legii Educaţiei, liderii coaliţiei de guvernământ au decis să evite comisia condusă de clujeanul Mihail Hărdău şi să impună legea prin angajarea răspunderii guvernamentale.

De-a lungul timpului, cel mai insistent susţinător al adoptării cât mai urgente a noii Legi a Educaţiei a fost vicepremierul, şeful UDMR, Marko Bela. Menţionăm că UDMR a reuşit să impună în textul legii două facilităţi noi pentru elevii aparţinând minorităţilor care studiază în limba maternă. Cu excepţia limbii şi literaturii române, ei vor putea studia toate celelalte materii, inclusiv istoria şi geografia României, în limba maternă, iar limba şi literatura română o vor învăţa după manuale speciale, diferite de cele după care învaţă elevii români. Decizia recurgerii la formula angajării răspunderii guvernamentale l-a pus într-o situaţie delicată pe Hărdău.

“Dacă sunt atât de preocupaţi - şi mă refer la toţi politicienii arcului guvernamental - să nu se întârzie cu legea, de ce nu au fost la fel de preocupaţi şi acum un an, când Curtea Constituţională a respins vechea lege? A doua zi trebuiau să vină cu noua lege, dar au ţinut-o la guvern până în aprilie. Au existat foarte multe intervenţii. Îi deranjează că în Comisia de învăţământ de la Senat se lucrează serios. Ei vor să lucrăm de mântuială. Cât sunt eu acolo, nici un proiect de lege nu va trece neanalizat la milimetru!”, afirma Hărdău în urmă cu o lună.

De această dată, el pare să digere ceva mai uşor decizia coaliţiei de a trece Legea Educaţiei peste “capul” comisiei de specialitate. “Nu ne şuntează nimeni, guvernul îşi angajează răspunderea pe o lege. Asta e, Educaţia va avea o lege”, a comentat Hărdău. El speră, totuşi, ca munca de până acum a comisiei pe care o conduce să nu fi fost complet zadarnică. “Munca din comisie a fost la vedere, a putut vedea toată lumea ce şi cât am făcut. E posibil ca guvernul să ia unele propuneri ale comisiei, habar n-am. Va exista, probabil, o flexibilitate din partea guvernului, după angajarea răspunderii pot fi acceptate unele amendamente”, a afirmat Hărdău. El nu-şi explică, însă, graba executivului în adoptarea unei legi ale cărei prevederi vor fi aplicate abia peste un an. “Nu mă întrebaţi pe mine de unde e graba asta, pentru că nu sunt factor de decizie! Întrebaţi-i pe cei care au luat această decizie! Marko spunea că are nevoie de o certitudine, va avea certitudine. Pentru unii, democraţia se digeră mai greu”, a apreciat Hărdău.

În schimb, vicepreşedintele comisiei omoloage a Camerei Deputaţilor, Koto Jozsef, UDMR, este un susţinător al angajării răspunderii. El sugerează că membrii comisiei senatoriale au pierdut inutil timpul cu dezbaterea proiectului de lege. “Forma adoptată de Camera Deputaţilor era o ofertă binevenită pentru reformarea învăţământului, atât pentru modernizarea lui, cât şi din punct de vedere calitativ. Prin reformele prevăzute la nivelurile curricular, finanţare, evaluare etc., era un proiect apt pentru a reforma învăţământul”, a afirmat Koto. El pune urgenţa adoptării legii pe seama intervalului de timp necesar modificărilor metodologice impuse de noua lege. “Reforma curriculară impune noi programe şcolare, pentru reducerea cantităţii materiei şi mutarea accentului pe formarea deprinderilor, în dauna însuşirii mecanice a cunoştinţelor. Trebuie manuale noi. Avem nevoie de aproape un an pentru a elabora noile metodologii de evaluare, de examen de concurs pentru funcţiile de director, pentru angajarea ca profesor. Nu putem adopta azi legea şi de mâine, de când începe noul an şcolar, s-o aplicăm. Dacă nu avem timpul necesar pentru implementarea reformei impuse de această lege, n-am făcut nimic. Nu e grabă exagerată sau orgolii, ci o raţiune foarte mult gândită”, a explicat Koto. În urmă cu un an, Curtea Constituţională a respins o altă tentativă a guvernului de a-şi angaja răspunderea pe Legea Educaţiei.


Comenteaza