„Presiune, hărțuire și abuz instituțional”. De ce a decis un părinte să-și retragă copiii de la Transylvania College
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 10:12
- Educaţie
- Ascultă știrea

Antreprenorul clujean Sergiu Biriș a a povestit pe blogul personal experiența trăită de familia sa la Transylvania College din Cluj-Napoca: "Copilul meu a avut curajul să spună «nu mai vreau»".
Într-un articol publicat recent pe blogul său, antreprenorul clujean Sergiu Biriș și-a povestit experiența trăită ca părinte a doi elevi ai Transylvania College, Catia (10 ani) și Sebastian (14 ani).
"Sper ca acest text să ajute alți părinți"
"Prin acest text îmi propun să ofer transparență cu privire la experiența extrem de stresantă prin care Transylvania College ne-a târât în ultimele 3 luni, și să vorbesc despre anumite aspecte pe care până acum nu le-am putut face publice. Sper ca acest text să ajute alți părinți" - scrie Sergiu Biriș.
Acesta relatează că în primăvara acestui an, într-o vineri după-amiază, a fost anunțat pe mail că băiatul său a fost suspendat de la cursuri timp de trei zile, "în conformitate cu Behavior Policy-ul școlii", fără ca măsura să fie explicată, fără ca școala să notifice părintele că există o problemă.
"Adică, în ultima zi din săptămână, vineri la ora 4 după-masa, îmi zici că de luni Sebastian e suspendat 3 zile din școală.
În document se invocă faptul că în conformitate cu Behavior Policy-ul școlii și după „mai multe măsuri restaurative anterioare”, Sebastian a fost suspendat. Însă pentru noi era prima dată când auzeam de așa ceva. Deși scria altfel în document, pentru noi n-a existat nici un fel de preaviz" - relatează clujeanul. Mai mult, potrivit acestuia, directoarea școlii și îndrumătoarea de an a copilului nu păreau să știe ceva despre această suspendare: "cu două zile înainte am avut întâlnire cu directoarea de atunci a școlii, d-na. Vancea, ca să vorbim despre viitorul lui Sebastian, care urma să continue la liceu. Am vorbit despre ce materii să își aleagă pentru liceu, ș.a.m.d. D-na Vancea a avut doar cuvinte de laudă la adresa lui Sebastian, deci n-am avut niciun motiv de îngrijorare. Mai mult, îndrumătoarea lui de an, d-na. Lidia Paun nu știa nimic despre acestă suspendare, a aflat și ea tot vineri, deodată cu noi".
"Așa că, luni la prima oră am mers la școală să încercăm să obținem o întâlnire. Cu oricine am discutat, toate drumurile duceau la Ruxandra Baciu. (...) Am încercat să obținem o întâlnire cu R.B., dar fără succes. Într-un final, din pură întâmplare, am întâlnit-o pe holul școlii și am reușit să obținem o întâlnire cu ea ziua următoare, marți.
I-am zis că trebuie să fie o greșeală și că l-am adus pe Sebastian la școală, până se clarifică lucrurile. A spus că nu, suspendarea stă în picioare. Sebastian nu are voie la școală. Să venim a doua zi, cu Sebastian și ”o să vedem atunci ce copil avem” . ”Să nu credem nimic din ce ne zice băiatul, că ne minte!” (!!!)", relatează tatăl copilului.
Întâlnire "șoc" cu Ruxandra Baciu. A spus că "oricum se ajungea la suspendare"
"Prima parte a întâlnirii a fost pentru mine un șoc. R.B. a scos o listă cu tot ce poate însemna bullying-ul, începând de la bullying-ul așa cum îl cunoaștem, cu violență, etc. dar lista era mult mai lungă, includea sarcasm, ironie sau datul ochilor peste cap când vorbim de bullying. Și a început să îl treacă pe Sebastian printr-un checklist cu ce își amintea el că a făcut… vreodată. () Copilul bineînțeles că nu-și amintea chiar tot ce a făcut și n-a făcut în ultimii ani de școală. () Modul manipulator de a pune întrebările și de a obține o ”confesiune” cu tot ce a făcut și n-a făcut copilul în școală vreodată, ca să demonstreze că e un bully, mi-a făcut greață. (...) Am încercat să o confrunt, să îi zic că nu și-au respectat propriul Behaviour Policy — prin care trebuia să știm mai de mult dacă exista cu adevărat o problemă. Am încercat să definim bullying-ul așa cum e el definit în lege, nu după o listă din care reiese că orice înseamnă bullying. Am încercat multe, dar fără succes. A spus că ”oricum se ajungea la suspendare” (!!!). Adică suspendarea era un fapt predeterminat. Practic, ne luptam cu morile de vânt".
Trimiși de Ruxandra Baciu la terapie familială "timp de minimum 2 ani (!!!!) + amenințare cu suspendare imediată pentru bullying
Ulterior deciziei de suspendare, antreprenorul clujean afirmă că familia sa a fost pusă în fața unei situații inacceptabile: au fost șantajați emoțional într-un mod aparent subtil, prin impunerea semnării unui act adițional în care li se comunica "să urmăm terapie familială timp de minimum 2 ani (!!!!), plus să trimitem actualizări ale stadiului terapiei… Plus: ”Dacă elevul se angajează în orice alte comportamente antisociale de tip bullying, acest lucru va duce la o suspendare imediată, ca parte a suportului comportamental continuu și a consecințelor deja puse în aplicare. Incidentele continue pot duce la o suspendare extinsă."
Biriș descrie această presiune ca fiind o constrângere morală greu de gestionat, mai ales într-un astfel de context parental.
Sesiuni de "coaching". Ideologia "wokeness" predată la Transylvania College
Antreprenorul spune că, de fapt, toate problemele "au început să apară în ultimul an" când proprietara școlii, Ruxandra Baciu (Mercea), a început să țină "diverse sesiuni de ”coaching”: "te autointitulezi ”coach” și modelezi creierele unor copii, după propriul tău plac, fără acreditare și fără ca cineva să te poată opri (...) nu are nici un fel de acreditare în acest sens. Nu este psiholog sau educator în curricula școlii".
"Ruxandra Baciu nu are nici un fel de acreditare în acest sens. Nu este psiholog sau educator în curricula școlii. Este ”patroana” școlii și nimic mai mult din punct de vedere educațional. Însă, aceste sesiuni de ”coaching” au început și au continuat o vreme bună, fără ca noi, părinții, să intervenim, pentru că am încercat să evităm conflictele cu Ruxandra Baciu, pe cât de mult posibil" (...) Problema cea mai dureroasă este de fapt legată de principiile, direcțiile și ideologia pe care R.B. le are și care se reflectă asupra acestei școli și implicit a copiilor noștri. Vorbesc în mod special de ideologia wokeness, o formă mai agresivă a valului de ”political correctness” regăsit în Statele Unite. Un exemplu simplu, pe românește: nimeni nu are voie să-ți zică nimic, pentru că orice mică situație negativă sau conflict este interpretată ca ”bullying”. Aici mă refer inclusiv la situații de genul: n-ai fost de acord cu ce am zis și am văzut că ți-ai dat ochii peste cap = bullying sau ironia/sarcasmul = bullying. Practic, la cum văd eu lucrurile, orice faci poate fi interpretat ca bullying. Părerea mea este că această ideologie ne face copiii susceptibili la abuzuri, mai slabi și mai predispuși la probleme psihologice pe termen lung, în comparație cu ”modelul clasic”. Iar dacă asta își dorește R.B. să fie direcția Transylvania College, începi să-ți pui probleme legate de ”sesiunile de coaching”, ce înseamnă ele pentru copilul meu și ce învață el din asta…" - afirmă acesta.
Bărbatul spune că cei doi copii ai săi au fost înscriși la Transylvania College încă din grădiniță, iar familia ar fi plătit educației acestora peste 200.000 EUR în mai bine de un deceniu, timp în care a și contribuit activ la viața școlii, participând la organizarea balurilor, jurizând concursuri și oferind suport digital instituției.
Sentimentul de a fi “forțați” într-o poziție supusă, de unde nu mai vedeau altă opțiune decât să retragă copiii, i-a determinat să acționeze. Biriș subliniază că, în ciuda dorinței de a proteja intimitatea instituției, a decis să rupă “lanțurile” convențiilor sociale, asumându-și consecințele deciziei luate. "Copilul meu a avut curajul să spună «nu mai vreau»", afirmă Biriș.
Clujeanul spune că textul său "nu este un atac la școală sau la doamna Ruxandra Baciu personal. Este o poveste despre cum părinții devin captivi unor conveniențe sociale, chiar dacă dorința lor este educația și bunăstarea copiilor. (...) Aceasta nu este doar povestea mea sau a copilului meu, ci, așa cum o văd eu, povestea multor familii captive care tac de teamă pentru educația copiilor lor. Eu am rupt lanțurile și îmi asum consecințele libertății".
"Dacă treceți printr-o situație similară, sper ca rândurile astea să vă economisească timp, bani și nervi. Și, poate, să ridice standardul pentru toate instituțiile de învâțământ privat din România" - spune Sergiu Biriș în încheierea relatării sale.
Textul integral postat de Sergiu Biriș poate fi citit AICI
Ziua de Cluj a contactat Transylvania College pentru a obține un punct de vedere pe acest subiect, însă, deocamdată, nu a primit niciun răspuns.
_______________________________________________
Transylvania College a fost fondată în 1993 de Simona Baciu și Dan Baciu, inițial ca o grădiniță sub numele de „Happy Kids”, iar, ulterior, în anii 2000, a fost înființată "Școala Internațională Cluj". Potrivit informațiilor postate pe site-ul colegiului, în 2013 conducerea școlii a fost preluată de fiica fondatorilor, Ruxandra Mercea. Tot în acel an, liceului i se schimbă numele în "Transylvania College".
"Ruxandra Mercea face parte din spiritul Transylvania College încă de la vârsta de 8 ani, crescând alături de școală. Din 2011, ocupă funcția de Director Executiv, inspirându-și echipa și aducând idei inovatoare în povestea școlii, în conformitate cu obiectivul său pe termen lung de a fi la curent cu cele mai recente și relevante tendințe în educație, în special în ceea ce privește inovația, cultura școlară, educația centrată pe copil, bunăstarea și abilitățile de leadership. Împreună cu echipa de conducere, Ruxandra schimbă paradigmele tradiționale în educație, concentrându-se pe un scop clar: Predă. Conectează. Grijește" - mai arată sursa citată.
În 2023, proprietatea școlii a fost transferată oficial de către Dan și Simona Baciu către fiica lor, Ruxandra Mercea.
Transylvania College este singura școală acreditată BSO (British Schools Overseas) din regiune, care oferă o filieră educațională completă pentru copiii cu vârste cuprinse între 2 și 18 ani, iar, în prezent, reunește peste 700 de elevi.