Profesorul clujean Adrian Papahagi, după ce a fost criticat pentru propunerea ca ortodocșii și catolicii să sărbătorească Paștele împreună: ”Mare curățenie avem de făcut în ograda noastră!”

Profesorul clujean Adrian Papahagi, după ce a fost criticat pentru propunerea ca ortodocșii și catolicii să sărbătorească Paștele împreună: ”Mare curățenie avem de făcut în ograda noastră!”
| Foto: https://www.facebook.com/papahagi/

Profesorul clujean Adrian Papahagi, apropiat al Bisericii Ortodoxe Române, a cerut prin postări pe rețelele sociale ca BOR să celebreze Paștele odată cu catolicii și protestanții.

Adrian Papahagi a anunțat că va cere organelor colective de conducere ale BOR modificarea datei sărbătorii pascale: ”După Paști, voi iniția un amplu demers național, solicitând Adunării Naționale Bisericești și Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române să calculeze data Paștilor pe calendarul gregorian (de care oricum ține seama Crăciunul), astfel încât să sărbătorim Învierea alături de toată creștinătatea apuseană (incluzându-i aici, de pildă, pe ortodocșii finlandezi), și alături de concetățenii noștri catolici sau protestanți, fie ei maghiari, sași, români sau orice.

Acest decalaj de calendar e foarte supărător și pentru milioanele de români care locuiesc în Occident, dar nu pot beneficia de zilele libere acordate de statele de reședință, pentru a sărbători Paștele alături de rudele din țară, și trebuie să-și ia zile suplimentare de concediu. N-au decât să ne urmeze exemplul și grecii, bulgarii și ceilalți, dacă vor comuniune.”

Profesorul clujean a adus câteva argumente în mai multe postări de pe pagina sa de Facebook. după ce a fost aspru criticat pentru propunerea sa.

Văd că unii au sărit în aer pentru că am repus pe agendă ceva ce se discută de mult, și față de care Biserica Ortodoxă Română este tradițional deschisă: o singură dată a Paștilor pentru întreaga Creștinătate.

Trebuie știut că:
- aceasta este rezoluția Sinodului de la Niceea din 325, principalmente pe baza computului alexandrin;
- Dionysius Exiguus, de loc din Dobrogea, ajunge la o formulă de calcul prin 525, care, de la Carol cel Mare până la Conciliul din Trento, încheiat în 1563, a permis întregii creștinătăți să sărbătorească Învierea în aceeași duminică;
- după adoptarea calendarului gregorian (amendare necesară a greșelilor celui iulian) în urma Conciliului din Trento, în Occidentul catolic și apoi cel protestant, cei care au continuat să urmeze calendarul iulian (greșit) au avut un decalaj;
- în urma adoptării unanime a reformei calendaristice gregoriene de către statele moderne (după el funcționează azi și România), s-a ajuns la o nouă nesincronizare chiar între ortodocși. Pe scurt: rușii, sârbii și Ierusalimul urmează integral calendarul iulian (neîndreptat, și pe care nici statul rus nu-l urmează), drept pentru care și Crăciunul este decalat față de noi; noi, Constantinopolul, grecii, bulgarii etc. urmăm calendarul gregorian pentru Crăciun (deci ca occidentalii) și cel iulian pentru Paști, profund incoerent; ortodocșii finlandezi urmează calendarul gregorian (aliniat deci celui civil și catolic) pe toată linia;
- au existat încercări de unificare a calendarelor în sec. XX, în special o conferință la Constantinopol în 1923, care a recomandat coerență și urmarea calendarului îndreptat (gregorian), iar BOR a și urmat pentru o scurtă vreme recomandarea, iar Paștele a fost sărbătorit la aceeși dată ca în Apus; o nouă conferință, ținută la Moscova pe vremea lui Stalin, în 1948, a realiniat toată ortodoxia pe calendarul iulian pentru data Paștilor, dar unii am păstrat (ca norocul, măcar) Crăciunul pe 25 decembrie, nu în ianuarie, ca rușii;
- sentimentul general în lumea ortodoxă mai aerisită la minte e că struțocămila iuliano-gregoriană trebuie abandonată, și urmată recomandarea de la Constantinopol, 1923; aceasta ar respecta și dezideratul Conciliului de la Niceea din 325, permițând, cum e și firesc, întregii creștinătăți, să sărbătorească în aceeași duminică Învierea”, a scris Papahagi. 

De adevărul, profunzimea și frumusețea ortodoxiei nu mă mai satur. De ortodoximea naționalist-ceaușist-legionaroidă placată pe fondul resentimentar al neamului prost, prejignită, incultă, agresivă, obraznică, putinistă mi-e o silă tot mai mare.

Repede te spurcă orice toantă cu batic și orice flăcău care n-a studiat nimic în viață dacă încerci să-ți trăiești conștient și necrispat condiția de creștin. Mare curățenie avem de făcut în ograda noastră!”, a mai adăugat profesorul clujean. 

Amintim că Înaltpreasfinţitului Părinte Arhiepiscop şi Mitropolit Andrei a apreciat, luni, pozitiv propunerea ca românii ortodocși să celebreze Învierea Domnului după același calendar ca și țările din Vest.

Comenteaza