Lupta împotriva autismului. Terapia cu animale şi meloterapia, ajutoare de nădejde pentru copii

Lupta împotriva autismului. Terapia cu animale şi meloterapia, ajutoare de nădejde pentru copii
Câinii, caii, dar şi instrumentele muzicale au un rol neaşteptat de important în dezvoltarea emoţională şi socială a copiilor care suferă de tulburări de spectru autist, dar şi în dezvoltarea abilităţilor acestora.

Să fie oare câinele cel mai bun prieten al omului? Cu siguranţă, pentru micuţii diagnosticaţi cu tulburări de spectru autist, este. Specialiştii susţin că, faţă de alte activităţi specifice recuperării, atitudinea şi starea de spirit a copilului se schimbă instant în momentul în care căţeii intră pe poarta centrului, iar zâmbetul se instalează automat pe faţa micuţilor. Cu ajutorul psihologului şi al instructorului canin care asistă la ora de terapie, copiii îşi pot dezvolta abilităţile prin intermediul a fel de fel de activităţi sau jocuri pe care le fac în compania patrupedului.

"Activităţile vizează îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare, echilibru, coordonare motorie, orientare spaţială şi spre ceilalţi. S-au făcut activităţi asistate de câini pentru a testa programe de joc, fie joc structurat, fie joc liber, ca să vedem care din aceste forme răspunde oarecum nevoilor copiilor. Forma de joc structurat, în care copiii conduc câinii pe trasee, ajută la coordonarea lor şi la orientarea spaţială mai bună, însă micuţii sunt orientaţi mai mult spre persoana care oferă instrucţiuni, nu spre câine. Jocul nestructurat duce la apariţia cu frecvenţă mai mare a zâmbetelor, atenţia spre câine, însă mai puţin spre instructor. Şi atunci, sugestia noastră este să combinăm cele două tipuri de joc", a declarat psihologul Alina Rusu.

La numai câţiva kilometri de Cluj, copiii sunt introduşi în tainele interacţiunii cu cabaline. Mihnea a fost unul din copiii care a beneficiat de activităţi asistate de cai, iar micile rezultate benefice nu au încetat să apară. Odată ajuns în apropierea fermei, la marginea unei păduri, văzându-se înconjurat de o multitudine de specii de plante şi animale - de la cai, la câini, oi sau păsări - copilul a simţit, pentru prima dată, nevoia de a pune întrebări. "Până atunci copilul nu întreba absolut nimic, ca şi cum ar şti totul, iar noi eram deja îngrijoraţi. Acolo, Mihnea a văzut o papură şi a venit la mine să mă întrebe ce e. I-am răspuns şi m-a întrebat ce e aia papură. I-am explicat că este un fel de floare, moment la care mi-a spus că atunci trebuie să o punem în vază. Nu vă daţi seama ce lucru mare a fost pentru mine faptul că a pus o întrebare şi a făcut o asociere", mărturiseşte Nicoleta Niste.

Terapeuţii spun că şedinţele de călărie îi fac pe copii să interacţioneze şi să comunice, dar ajută şi la dezvoltarea motricităţii şi a echilibrului. La finalul fiecărei şedinţe, specialistul notează evoluţia micuţilor. "Terapia asistată de cai s-a centrat pe integrare senzorială, pe modul în care copiii reuşesc să integreze şi să înveţe culori, forme, atingeri şi să le generalizeze în viaţa de zi cu zi. Noi am evaluat calitativ şi percepţia lor despre ceea ce se întâmplă, întrebările pe care le pun apoi copiii şi am observat că aceste programe au avut răspunsuri pozitive", a menţionat Alina Rusu.

Terapia asistată de animale, respectiv meloterapia sunt două dintre proiectele care se desfăşoară în acest an de către Asociaţia Autism Transilvania (AAT). Cu ajutorul celor două metode de terapie, copiii reuşesc să îşi dezvolte abilităţi socio-emoţionale şi chiar fie integraţi mai uşor în societate.

Muzica este considerat un "medicament" pentru comunicarea deficitară. Mai exact, o altă metodă utilă în procesul de recuperare în cazul copiilor diagnosticaţi cu tulburări de spectru autist o reprezintă terapia prin muzică. Una dintre cele mai mari probleme pe care aceşti copii o întâmpină este comunicarea, care de multe ori este deficitară, iar meloterapia îi ajută să treacă de anumite bariere. Deşi rostesc puţine cuvinte sau unii chiar nu vorbesc deloc, copiii sunt receptivi la muzică.

"Pentru ei, muzica este un lucru care le place foarte mult şi, din cauza asta, e un instrument foarte bun pentru noi, pentru a putea lucra cu ei. Cu ajutorul muzicii ei învaţă litere, cifre, copiii care sunt non-verbali învaţă să emită sunete prin cântecele, prin onomatopee, şi asta îi ajută ulterior. E o activitate foarte plăcută pentru ei. De asemenea, lucrăm şi pe motricitate fină, motricitate grosieră în momentul în care ei reuşesc să mânuiască un instrument muzical, beţele de tobe, de exemplu, sau chiar pianul", a declarat Adelina Savencu, terapeut.

Mara, o adolescentă diagnosticată încă din primii ani de viaţă cu tulburări de spectru autist, a reuşit să demonstreze că şi cei care suferă de astfel de afecţiuni au o şansă de a străluci. Până la patru ani avea doar comportamente nepredictive şi agresive, însă, având la îndemână un pian, a reuşit să se regăsească. Deşi la început numai apăsa şi lovea în taste, încet, încet, mama fetiţei a observat că aceasta comunică prin muzica ei. Acum, fata a ajuns să aibă propriile creaţii muzicale şi să obţină premii şi chiar burse în străinătate. Inspiraţi de reuşita fetei, reprezentanţii AAT au reuşit să doteze un cabinet de muzică pentru micuţi, iar în prezent, prin intermediul unui proiect susţinut de Fundaţia pentru Comunitate, oferă şedinţe gratuite pentru un număr de 30 de copii care suferă de autism.

Tot la centrul asociaţiei (AAT) se derulează în acest an un program de incluziune şcolară pentru copiii cu autism, proiect care îşi propună să susţină integrarea preşcolară şi şcolară în învăţământul de masă sau special a unui număr de 30 de copii care suferă de astfel de afecţiuni.

Comenteaza