Bolnavii de cancer ies în stradă! Planul de Combatere a Cancerului nu a intrat în vigoare la 1 iulie: "Orice săptămână pierdută înseamnă peste 1.000 de vieți pierdute"

Bolnavii de cancer ies în stradă! Planul de Combatere a Cancerului nu a intrat în vigoare la 1 iulie: "Orice săptămână pierdută înseamnă peste 1.000 de vieți pierdute"

Bolnavii de cancer urmează să iasă în stradă joi, în semn de protest față de faptul că Planul Național de Prevenire și Combatere a Cancerului nu a intrat în vigoare la 1 iulie, așa cum era programat: "Orice săptămână pierdută înseamnă peste 1.000 de vieți pierdute", avertizează autorii protestului.

Bolnavii de cancer anunță că vor protesta în stradă, revoltați de faptul că Planul Național de Prevenire și Combatere a Cancerului nu a intrat în vigoare la 1 iulie, așa cum era programat: zeci de pacienți oncologici vor participa, joi dimineață, la un miting în fața Ministerului Sănătății.

„Dl. ministru Rafila ne ignoră în continuare și toate încercările FABC de a determina implementarea Planului au eșuat în favoarea orgoliului ministrului. Vom asigura transportul la București și cazare miercuri seara spre joi. Orele de desfășurare a protestului sunt între 10.00 – 14.00, în fața Ministerului Sănătății din str. Popisteanu.

Lucrurile sunt mult mai profunde privind asigurarea tratamentului nostru din lipsa banilor. În acest moment dl. Rafila a încălcat legea și se consideră mai presus decât aceasta. Sper să dăm dovadă de solidaritate și să trimitem la protest, cel puțin doi reprezentanți de asociație/neafiliați. Am refuzat sprijinul unor oameni ,,colorat” politic” – a transmis, la începutul săptămânii, Cezar Irimia, președintele Federației Asociațiilor Bolnavilor de Cancer.

Orice săptămână pierdută înseamnă peste 1.000 de vieți pierdute

Aproape 3.000 de semnături s-au strâns în mediul online, până acum, pentru o petiție adresată ministrului Sănătății, Alexandru Rafila pe această temă, petiție care poate fi consultată și semnată AICI.

„153 de oameni sunt uciși de cancer în România, în fiecare zi. Cât 3 autobuze pline cu pasageri. Dar nu doar boala îi omoară, ci și lipsa unui tratament eficient în clinicile de stat, depistarea tardivă a bolii și eterna lipsă a medicamentelor. Domnule ministru Rafila, nu fiți părtaș la moartea prematură a acestor oameni! Deblocați Planul Național pentru Combaterea Cancerului și accesați finanțarea europeană pentru lupta împotriva cancerului. Orice săptămână pierdută înseamnă peste 1000 de vieți pierdute”, avertizează autorii protestului.

„Un Plan Național pentru Combaterea Cancerului ar ajuta bolnavii să beneficieze de prevenție, de tratament revoluționar și chiar de consiliere psihologică și îngrijire paliativă. România ar fi trebuit să aibă, de la 1 iulie 2023, un plan funcțional. Federația Asociațiilor Bolnavilor de Cancer din România îl acuză pe ministrul Rafila că a blocat programul salvator pentru bolnavii de cancer și nu a publicat, prin Hotărâre de Guvern, normele de aplicare a planului.

Cu un plan bine pus la punct, România poate accesa zeci de milioane de euro de la Uniunea Europeană, printr-un PNRR împotriva cancerului. UE pune la dispoziția tuturor statelor membre 4 miliarde euro. ​Dar, probabil, o astfel de finanțare, care ar veni la pachet cu verificări riguroase, ar încurca interesele marilor companii de medicamente și pe cele ale șefilor din Ministerul Sănătății.

Or, în țara în care unul din doi români moare înainte de vreme, iar decesul ar fi putut fi evitat dacă boala ar fi fost depistată şi tratată la timp şi cu eficienţă, întârzierea unui program național de combatere a cancerului înseamnă crimă. Semnează și tu petiția!”, transmit reprezentanții pacienților oncologici.

Ministerul Sănătăţii a lansat în dezbatere un proiect de ordonanţă care modifică atât Legea nr. 293/2022, prin care a fost aprobat Planul Naţional de Combatere a Cancerului, cât şi prevederi ale Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, modificând mai multe prevederi ale Planului, începând cu modul de finanţare. 

Proiectul de act normativ iniţiat de MS prevede că Planul va fi finanţat de la bugetul de stat prin bugetul Ministerul Sănătăţii şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS), după caz.

Potrivit news.ro, proiectul de ordonanţă elimină o prevedere importantă a Legii nr. 293/2022, care stabileşte că “suma aprobată anual pentru finanţarea planului naţional reprezintă cel puţin 20% din totalul fondurilor aprobate pentru desfăşurarea programelor de sănătate la nivel naţional de către Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate”.

Mai mult, proiectul elimină şi prevederea potrivit căreia “sumele alocate Planului naţional de prevenire şi combatere a cancerului în România necheltuite în anul în curs sau în perioada de implementare se reportează pentru anul următor, respectiv pentru următorul plan naţional de prevenire şi combatere a cancerului”.

În varianta propusă acum de minister, “fondurile necesare pentru acordarea şi decontarea la nivelul realizat, a serviciilor şi investigaţiilor medicale prevăzute în cadrul Planului naţional de prevenire şi combatere a cancerului în România, se aprobă prin legile bugetare anuale, atât în bugetul FNUASS cât şi în bugetul Ministerului Sănătăţii”.

Alte modificări vizează dezvoltarea unui nou subprogram de testare genetică, care să permită introducerea de noi paneluri de testare genetică în funcţie de medicamentele ţintite care intră în rambursare ca urmare a negocierii şi încheierii unor contracte cost-volum sau cost-volum-rezultat.

Proiectul prevede şi introducerea radioterapiei stereotactice în completarea celorlalte metode de radioterapie care sunt deja rambursate din FNUASS, în cadrul Programului Naţional de Oncologie, subprogramul de radioterapie.

În proiectul de ordonanţă, Ministerul Sănătăţii propune abrogarea măsurilor de testare a biomarkerilor pentru diagnosticare, “întrucât aceste testări nu fac obiectul măsurilor preventive sau de diagnosticare, ci se realizează pentru pacienţii deja diagnosticaţi pentru includerea în tratamentul personalizat”, potrivit notei de fundamentare a proiectului de act normativ.

Comenteaza