Radiografia sistemului sanitar din Cluj după doi ani de pandemie: Medicii "au pus la suflet fiecare pierdere pe care a avut-o. Le-a marcat felul de a fi, le-a marcat cariera și viața personală"

Radiografia sistemului sanitar din Cluj după doi ani de pandemie: Medicii "au pus la suflet fiecare pierdere pe care a avut-o. Le-a marcat felul de a fi, le-a marcat cariera și viața personală"

Claudia Gherman, noul manager al Spitalului Clinic Județean de Urgență (SCJU) Cluj, a povestit, pentru ZIUA de CLUJ, cum s-a adaptat sistemul sanitar clujean la condițiile de criză epidemiologică, după aproape doi ani de pandemie. 

Înaintea sărbătorilor de iarnă, Guvernul a aprobat relaxarea restricțiilor menite să prevină răspândirea virsului COVID, s-a renunțat la carantina de noapte pentru nevaccinați și la purtarea măștii în aer liber. Asta în timp ce specialiștii în sănătate publică au anunțat că este riscul de infectare cu varianta Omicron este tot mai mare. ZIUA DE CLUJ a stat de vorbă cu Claudia Gherman, managerul SCJU, despre aceste relaxări. 

„Decizia guvernului de a lăsa restricțiile a venit în deplină concordanță cu cerințele populației. Oamenii au nevoie de viață socială, iar guvernanții noștri au simțit că acest lucru este necesar, au simțit că sărbătorile înseamnă ceva sfânt pentru marea majoritatea dintre noi. Astfel, au încercat să armonizeze măsurile de relaxare cu înțelepciunea noastră. Dacă fiecare dintre noi înțelegem cum putem să ne protejăm și dacă nu uităm că inclusiv în intervalul dintre sărbători centrele de vaccinare rămân deschise. Și, de fapt, noi putem să ne protejăm și putem să ajutăm să-i protejăm și pe cei din jur. Practic din responsabilitatea socială asumată o să reiasă eficiența măsurilor, nu din măsura în sine, pentru că ea poate să fie oricând încălcată. În ultima perioadă, a existat tendința de a încălca măsurile impuse de guvern”, a declarat managerul Claudia Gherman pentru ZIUA DE CLUJ. 

Pregătiri de Crăciun sub amenințarea omicron

ZCJ: Este pregătit Spitalul Județean de Urgență pentru un nou „val masiv” de infectări, de această dată cu varianta Omicron?

Claudia Gherman: Din punct de vedere medical, administrativ și organizațional spitalul este pregătit, pentru că avem atâta experiență în urmă. Avem deja doi ani de experiență, deși nimănui nu-i vine să creadă. Doi ani înseamnă foarte mult, am învățat mult. Ne-am obișnuit să ne reorganizăm foarte repede pe paturi suplimentare, pe paturi de COVID, dar acest lucru nu înseamnă nimic atunci când vine adevărata avalanșă de cazuri, astfel încât mi-aș dori ca toate măsurile pe care le întreprindem la nivel național și mondial să reușească măcar de această dată să reducă din amploarea acestui val. Suntem pregătiți medical, dar suntem extrem de afectați emoțional. Vorbim de un personal medical care într-adevăr a fost epuizat și nu a abandonat, dar a pus la suflet fiecare pierdere pe care a avut-o. Acest aspect le-a marcat felul de a fi, le-a marcat cariera și viața personală. Sunt niște experiențe pe care le-am trăit și nu este neapărat necesar să le retrăim.

ZCJ: Cunoaștem faptul că sistemul sanitar este supus unor provocări continue în contextul epidemiologic actual, sunt suficiente fondurile alocate de către administrația locală în vederea gestionarii pandemiei COVID-19? 

Claudia Gherman: În luna noiembrie, Consiliul Județean Cluj a dispus alocarea sumei de 4 milioane de lei pentru ca spitalele clujene să răspundă mai bine tuturor provocărilor pandemiei. Din această sumă, Spitalului Clinic Județean de Urgență i-a revenit o sumă de 200.000 de lei, dedicată pacienților COVID. Această sumă ne-a ajutat să suplimentăm achiziția de echipamente, videolaringoscoape și bronhoscoape, necesare asistării pacienților COVID. Dacă ar fi să luăm în sume absolute, desigur nu este o sumă mare, dar este binevenită și se alătură unui sprijin pe care noi l-am avut pe parcursul acestui an de la autoritățile locale.

Accesul limitat la sistemul de sănătate în pandemie

ZCJ: Anul trecut, unii specialiști sunau alarma cu privire la incapacitatea pacienților cronici de a accesa serviciile medicale, după ce a început criza pandemică. Ce s-a făcut de atunci pentru a facilita accesul acestor bolnavi la serviciile Spitalului Județean de Urgență?

Claudia Gherman: Sigur, s-a schimbat foarte mult abordarea. La primul val eram speriați cu toții de un comportament necunoscut a unui virus necunoscut și practic ne feream de orice pacient, considerându-l potențial infectat. La ora actuală ne-am obișnuit să tratăm pacienți pozitivi, am demarcat zone tampon și am stabilit circuite precise, care oferă posibilitatea pentru orice pacient să acceseze serviciile medicale. În plus, ca să venim în întâmpinarea pacienților noștri, am implimentat din luna septembrie sistemul de programări online. Acest sistem facilitează extrem de mult accesul pacienților care nu sunt din Cluj. Pacienții care vin de la distanță și au nevoie de servicii medicale oferite de spitalul nostru se pot programa la medicul pe care îl doresc și în intervalul liber al acestuia, astfel evităm aglomerările excesive sau statul prelungit în sala de așteptare. Aceste lucruri ne ajută și să tratăm eficient pacienții, ținându-i departe de spital nu rezolvăm nimic, decât înmulțim numărul de cazuri care o să ni se adreseze ulterior. 

Comenteaza