INTERVIU. Marişca, despre raliu, emoţii, adrenalină. "Eu îi mulţumesc Lui Dumnezeu în fiecare zi pentru ce fac"

INTERVIU. Marişca, despre raliu, emoţii, adrenalină.
Campionul de raliu Bogdan Marişca a oferit un interviu mai puţin formal pentru ZIUA de CLUJ, în care a recunoscut că are emoţii chiar şi după 21 de ani de la primul start.

Dacă mă gândesc la judo-ul din Cluj, primul nume care îmi vine în minte este Florin Bercean. Nu se poate să nu fi auzit de el; a muncit pentru fiecare medalie olimpică obţinută de Simona Richter sau Alina Dumitru. Dacă mă gândesc la baschet masculin, cel dintâi nume care îmi trece prin cap e Marcel Ţenter, iar dacă spun handbal feminin, rostesc imediat şi numele Mihaelei Senocico, deşi "Seno" nu mai joacă de ceva vreme la Cluj. În această logică, dacă mă gândesc la cursele de raliu mă gândesc automat la Bogdan Marişca, un pilot performant şi longeviv, campion naţional absolut acum zece ani şi de trei ori vicecampion.

Marişca, 45 de ani, se pregăteşte acum pentru un nou raliu în faţa propriilor suporteri, la Cluj. Transilvania Rally 2015 se va desfăşura de joi până sâmbătă. Pilotul a acordat un interviu mai puţin formal pentru ZIUA de CLUJ în care, pe lângă observaţiile despre probele speciale, vorbeşte şi despre sentimentele pe care le are în timpul competiţiei. Mi-aş fi închipuit că, după 21 de ani de raliu, nu mai are emoţii. M-am înşelat. Iar la Cluj, Bogdan are mai multe emoţii decât oriunde altundeva.


- Cum este raliul clujean de anul acesta?

- E o cursă grea. Alternează momentele destinate sponsorilor, partenerilor, spectatorilor, la Floreşti sau Turda, unde trebuie să fii foarte atent - nu trebuie să cazi în capcana superficialităţii, pentru că nu poţi să câştigi, dar poţi să pierzi foarte mult -, cu zona sportivă, Dângăul şi Belişul, care sunt probe foarte grele, de mare viteză. Peisajul nu te anunţă ce urmează, e greu de citit chiar şi pentru copilot. Beliş - Răchiţele e ca un drum din Alpi, un drum puţin circulat, pe care l-am găsit întâmplător. E asfaltat recent şi e, cum spuneam, imprevizibil. La un moment dat poţi să cazi în lacul Beliş, care e 500 de metri mai jos. E pus parapet, dar nu se ştie niciodată. Apoi e Valea Fericirii, din proba Dângău. Drumul e foarte îngust, cu greu trec o maşină şi o bicicletă. Urmează Dângăul classic. Un mix.

- Tu cum te simţi alergând în faţa propriilor suporteri?

- Sportiv vorbind, e clar că emoţiile sunt mai mari.

- Mai ai emoţii şi acum?

- Am emoţii tot timpul. La fiecare probă specială am aceleaşi trăiri. Te gândeşti chiar şi că - dacă e "naşpa-naşpa" - ăsta poate să fie finalul. Ai ălea două-trei minute când aştepţi să iei startul şi îţi trec tot felul de lucruri prin cap. Eu mă gândesc la probă, la viraje, să am grijă la secţiunea aia, la secvenţa aia; cum sunt în clasament, ce miză am. Iei în calcul povestea asta, după care iei startul. E inerenta descărcare de adrenalină. Pe măsură ce trec secundele şi vine startul începe să se descarce. Simţi în stomac. Apoi se dă startul. În momentul acela, pleci pe proba specială ca un sportiv, cu miza ta ca sportiv, iar emoţiile se duc. Rămân însă undeva. Raţiunea trebuie să aibă capacitatea să gestioneze momentele şi nu tot timpul poate să o facă.

Este genul de sport unde totul se desfăşoară reactiv-instinctiv, nu întotdeauna apuci să gândeşti. Şi atunci raţiunea trebuie să supervizeze toată povestea, hai să am grijă să fac aia, să nu uit aia. Echilibrul ăsta e foarte fragil, se poate rupe oricând ceva. Ai ratat un viraj, te iriţi; o notă scrisă aiurea şi treci printr-un moment din acela, "era cât pe cea"; ai primele viraje slabe şi simţi că ai pierdut timp; sau nu merge ceva la maşină şi vrei să dedici din resursele tale acelui subiect, roata aia nu merge bine, frânează nu ştiu cum, nu merge motorul - aceste lucruri îţi rup echilibrul fragil pe care l-ai avut şi pe care l-ai setat la început. După care mergi mai departe. Lupta aici e interesantă pentru că nu ai adversarul direct lângă tine, să ştii cum eşti. Niciodată nu ştii cum eşti, până la final de probă sau de raliu. Eşti tu cu tine, cu miza ta, cu emoţiile tale şi cu peripeţiile tale. Ideea e că în fiecare secvenţă se întâmplă câte ceva, ai o trăire. Şi apoi vine un alt moment şi încă unul. E o chestiune de secunde, nu de minute sau ore, aşa încât e un consum mare.

- Cum te relaxezi? Dormi două zile după o cursă?

- Ai nevoie de o altă odihnă, nu de somn. Familie, job, care e Napoca Rally Academy. Face parte din viaţa mea, din ritmul meu. Eu îi mulţumesc Lui Dumnezeu în fiecare zi pentru ce fac. Eu mă bucur acum de viaţă cum nu am făcut-o acum 15-20 de ani.

Program Transilvania Rally

JOI, 16 iulie
15:30 - 18:30 - Shakedown 1 Călățele
20:30 - Start festiv - Piata Unirii Cluj-Napoca

VINERI, 17 iulie
8:00 - 12:00 - Shakedown 2 Făget
15:00 - Start ziua 1
15:28 - PS 1 Florești "BT Leasing" 1
17:21 - PS 2 Râșca-Dângău "Banca Transilvania" 1
18:30 - PS 3 Florești "BT Leasing" 2
19:13 - Service (45 minute) - Polus Center
20:08 - PS 4 - SS Polus Center 1
20:13 - Sosirea ziua 1

SÂMBĂTĂ, 18 iulie
8:30 - Start ziua 2
9:29 - PS 5 Dângău "Diferit"
10:22 - PS 6 Beliș "Napoca Rally Academy"
11:35 - Service (10 minute) - Huedin
12:36 - PS 7 Râșca-Dângău "Banca Transilvania" 2
14:03 - Service - Polus Center (30 minute)
14:53 - PS 8 Făget "RMB Inter Auto - Ford"
16:01 - PS 9 - SS Turda
16:57 - PS 10 Sălicea "RMB Inter Auto - Ford"
17:40 - PS 11 - SS Polus Center 2
17:45 - Sosire raliu - Polus Center
20:30 - Festivitatea de premiere - Polus Center

 

DECLARAŢIE

"Mie îmi place să cred că Clujul este o altă entitate, în ceea ce priveşte raliul. Aşa îmi place mie să cred. Ne străduim ca la Cluj, şi organizatoric, şi sportiv, să facem lucrurile altfel, pentru că aici şi publicul e un pic altfel. Din melanjul ăsta un pic altfel mi se că lucrurile se desfăşoară mai aproape de o normalitate la care fiecare dintre noi visează".
Bogdan Marişca, pilot NRAProgram Transilvania Rally

Comenteaza