Trenul metropolitan. Boc: „E o magistrală feroviară internaţională pe care noi trebuie să ne pliem"

Trenul metropolitan. Boc: „E o magistrală feroviară internaţională pe care noi trebuie să ne pliem
Primarul Clujului a vorbit din nou despre posibilitatea transportului cu trenul în zona metropolitană.

Nu avem buget pentru un proiect extrem de important al Clujului, implementabil mult mai rapid decât metroul sau centura metropolitană, dar anunţăm multe bune intenţii. Sub reflector, trenul metropolitan, care ar putea lega comuna Baciu de Jucu. 

„Suntem în discuţii cu CFR, cu Consiliul Judeţean şi cu comunele învecinate pentru utilizarea culoarului de cale ferată. Eu un proiect al nostru în care avem nevoie de implicarea şi susţinerea directă a CFR, care trebuie să îşi exprime foarte clar acordul. E o magistrală feroviară internaţională pe care noi trebuie să ne pliem. Traseul va lega Baciu de aeroport, poate şi de Jucu şi va aduce dezvoltare economică şi locuri de muncă pentru zona de nord a municipiului, dar şi pentru Baciu şi Jucu. Sunt mult mai mulţi actori implicaţi decât municipiul Cluj-Napoca", a spus Emil Boc, marţi, la Realitatea FM Cluj.

Primarul Clujului a luat iniţial în râs subiectului trenului urban, propus de arhitectul Şerban Ţigănaş, dar apoi a devenit suporterul ideii. A contribuit şi un răspuns primit de website-ul clujean Linia9.ro de la CNCF CFR, în care compania îşi arăta deschiderea pentru colaborarea cu Clujul. Iniţial, Emil Boc a menţionat că de studiul de prefezabilitate se va ocupa Asociaţia de Dezvoltare Intracomunitară - Zona Metropolitană Cluj, dar apoi şi-a asumat leadershipul proiectului. Trebuie însă menţionat că, în proiectul de buget de dezvoltare pe 2018 al municipiului, nu există prevăzută nicio sumă de bani pentru trenul metropolitan.

Iată răspunsul dat de CNCF CFR, în luna iunie 2017: "O condiţie de bază pentru continuarea dezvoltării economice în zona metropolitană Cluj - Napoca este asigurarea accesibilităţii în zona parcurilor industriale şi dincolo de limitele municipiului Cluj-Napoca, prin dezvoltarea/modernizarea/combinarea infrastructurii de acces rutier, feroviar, aerian. Pentru legăturile funcţionale între zonele industriale din zona metropolitană şi dezvoltarea intermodalităţii de transport (feroviar, auto, aerian), din punctul de vedere al căii ferate s-au identificat următoarele posibilităţi:
- legătură feroviară cu trenuri expres, între cele 2 parcuri industriale Tetarom 1 -Baciu şi Tetarom 3 - Jucu;
- legătură directă pentru publicul călător între Aeroportul Internaţional Cluj Napoca şi staţia CF Cluj Napoca Est.

Raportat la situaţia existentă a infrastructurii feroviare de pe raza SRCF Cluj, pentru realizarea acestor obiective sunt necesare următoarele lucrări:
distanţa pe calea ferată între cele 2 parcuri industriale este deservită de un număr de 5 staţii CF, respectiv Baciu, Cluj Napoca, Cluj Napoca Est, Apahida, Jucu; (staţia CF Apahida este nod feroviar a liniilor magistrale 300 şi 400), însă funcţie de solicitările operatorilor economici din zonă se pot înfiinţa PO (puncte de oprire) sau halte CF dotate cu peroane acoperite, iluminat public; cu excepţia staţiei CF Cluj Napoca toate staţiile mai sus enumerate necesită o serie de lucrări de reparaţii/amenajări/modernizări pentru optimizarea confortului;
asigurarea accesului pentru publicul călător între Aeroportul Internaţional Cluj Napoca şi cea mai apropiată staţie CF prin construcţia unei pasarele acoperite, eventual dotată cu scări rulante şi benzi transportoare (soluţie coroborată cu proiectul deja iniţiat de autorităţile Judeţului Cluj privind ,,Dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri si marfa la Aeroportul International Cluj-Napoca").

Realizarea acestor obiective este condiţionată de colaborarea în parteneriat cu autorităţile administraţiei locale şi judeţene şi nu va fi posibilă fără susţinerea subvenţiei de la bugetul de stat şi sprijinul financiar cu fonduri ale U.E. (...) Menţionăm că pe ruta Cluj Napoca - Cluj Napoca Est (aeroport) trenurile pot circula cu viteza maximă de 120 km/h".

Tot în vară, Ministerul Transporturilor, prin vocea secretarului de stat Maria Magdalena Grigore, a anunţat în cadrul conferinței „Jump to Smart. 1.0. România orașelor inteligente" că se intenționează introducerea conceptul de tren regio urban.

 

Comenteaza