Autostrada Transilvania: „Reziliați de urgență contractul lotului A3 Chiribiș-Biharia! Am pierdut 14 luni. Mai pierdem?"

Autostrada Transilvania: „Reziliați de urgență contractul lotului A3 Chiribiș-Biharia! Am pierdut 14 luni. Mai pierdem?"
| Foto: autoindustry.ro

Constructorul lotului Chiribiș - Biharia, aflat în mare întârziere, este Trameco, parte din grupul de firme controlate de controversatul om de afaceri bihorean Beniamin Rus, judecat pentru evaziune fiscală, spălare de bani și instigare la abuz, dar bine conectat la PSD. Rețeta perfectă, de altfel, pentru un nou dezastru în domeniul infrastructurii.

Autostrada Transilvania are în continuare întârzieri pe lotul A3 Chiribiș - Biharia din cauza câștigătorului licitației, compania Trameco (grupul Selina). Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a intrat în vizorul Asociației Pro Infrastructură (API) pentru că întârzie inexplicabil să rezilieze contractul cu Trameco.

„REZILIAȚI DE URGENȚĂ contractul lotului A3 Chiribiș-Biharia! Am pierdut 14 luni. Mai pierdem? CNAIR are toate motivele întemeiate și pârghiile legale pentru a rezilia și a tranșa blocajul existent încă din decembrie 2020, când proiectul tehnic trebuia să fie gata”, transmite API.

Asociația Pro Infrastructură consideră că, „în esență, constructorul a subevaluat grosolan lucrările necesare și a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR. Apoi cere 130 de milioane lei în plus, invocând probleme majore în teren și diferențe față de expertiza CNAIR".

API acuză faptul că tronsonul dintre Chiribiș și Biharia e în continuare departe de a fi finalizat.

„După 16 ani, două rezilieri și două licitații, pe 12.06.2020 CNAIR semnează contractul cu Trameco (grupul Selina), cei 28,55 km din Autostrada Transilvania urmând să fie proiectați în 6 luni și executați într-un an și jumătate cu 326 milioane de lei plus TVA. Este absolut evident că blocajul nu mai poate continua. SINGURA soluție este REZILIEREA (a treia oară), acordarea de CERTIFICAT NEGATIV constructorului și, desigur, lansarea unei noi licitații, în speranța că al patrulea antreprenor va reuși să ducă șantierul la final în 2024… la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată”, propune API.

CNAIR caută soluții, dar nu face nimic

În noiembrie 2021, CNAIR anunța că este în căutarea unor soluţii pentru deblocarea contractului pe secţiunea 3C a Autostrăzii Transilvania.

„Referitor la rezilierea contractului Proiectare şi execuţie pentru finalizarea Autostrăzii Braşov – Tg. Mures – Cluj – Oradea, Secţiunea 3C: Suplacu de Barcău – Borş (km 4+200 – km 64+450): Lotul 2 – Subsecţiunea 3C2: Chiribiş – Biharia (km 30+550 – km 59+100), menţionăm că managementul CNAIR S.A. a iniţiat demersuri la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice pentru identificarea unor soluţii legale şi contractuale privind deblocarea acestui obiectiv de investiţii, care trenează de mai mult de 9 luni calendaristice”, informa CNAIR la acea vreme.

„Precizăm că, în conformitate cu procesul de transparentizare a activității companiei, informațiile sunt prezentate public pe site-ul CNAIR S.A., SICAP și pe site-urile instituțiilor cu atribuții în domeniul achizițiilor publice”, mai spuneau reprezentanții CNAIR.

Reamintim că Asocierea Trameco – Vahostav – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – East Water Drillings a semnat, în luna iunie 2020, contractul de aproximativ 69 de milioane de euro pentru proiectarea și execuția lotului Chiribiș – Biharia al Autostrăzii Transilvania. În contract, termenul pentru proiectare era de șase luni, în timp ce pentru execuție fuseseră alocate alte 18 de luni.

Lotul Chiribiș – Biharia face parte din tronsonul Suplacu de Barcău – Borș, pe care în trecut au mai lucrat alte două companii, Bechtel (SUA) și Corsan (Spania). În cazul ambilor constructori s-a ajuns la rezilierea contractelor.

Trameco, trasă de urechi din cauza patronului judecat pentru evaziune fiscală, spălare de bani și instigare la abuz

Compania Trameco, cea care nu este în stare să termine Lotul Chiribiș – Biharia, a câștigat, culmea!, licitația pentru proiectarea și execuția lotului Chețani - Câmpia Turzii din A3.

Deputatul USR de Cluj Viorel Băltărețul a tras un semnal de alarmă și l-a atacat pe omul de afaceri Beniamin Rus, cel care se află în spatele grupului bihorean Selina, din care face parte și Trameco:    

„CNAIR desemnează câștigătoare o asociere din care fac parte firme ale unui om de afaceri bihorean judecat pentru evaziune fiscală, spălare de bani și instigare la abuz. E vorba de una dintre primele licitații încheiate în mandatul lui Sorin Grindeanu la Ministerul Transporturilor. Trameco SA şi Drumuri Bihor SA fac parte din Selina Grup, aparținând omului de afaceri Beneamin Rus, asfaltatorul de serviciu al Consiliului Județean și al administrațiilor PNL Bihor.

Anterior, această firmă a blocat lucrările la tronsonul Chiribiș – Biharia din Autostrada Transilvania, pentru că a subevaluat costurile, ca să câștige licitația și apoi a abandonat lucrările. Contractul a fost semnat în 12.06.2020 și a prevăzut 6 luni de proiectare și 18 de execuție pentru 28,55 kilometri în valoare de 326 milioane RON plus TVA.
Trameco a solicitat costuri suplimentare de 48% peste valoarea contractuală.

Ca ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă a căutat toate variantele pentru deblocarea contractului, rezilierea fiind ultima opțiune luată în calcul, din cauza întârzierilor survenite. Însă când a devenit evident că Selina Grup nu dorește să-și asume execuția lucrării, fostul ministru a discutat cu conducerea CNAIR în vederea reluării rapide a licitației, așa cum s-a întâmplat și la Chețani - Câmpia Turzii. Însă, odată cu ieșirea USR de la guvernare, CNAIR a abandonat subiectul, rezilierea a fost amânată, situație care a făcut posibilă participarea Selina Grup la licitația pentru Chețani - Câmpia Turzii. Din păcate, lucrările la acest tronson demarează cu un mare minus de încredere în seriozitatea și capacitatea reală a asocierii de firme de a duce la bun sfârșit proiectul. Voi monitoriza foarte strict evoluția proiectului și voi anunța orice derapaj sau întârziere", a transmis deputatul Băltărețu.

Comenteaza