Clujenii au început să renunţe la maşinile personale. Cum a evoluat transportul public

Clujenii au început să renunţe la maşinile personale. Cum a evoluat transportul public
Conform estimărilor, Compania de Transport Public Cluj va avea cu zece milioane mai mulţi călători în 2016 decât în 2014.

Clujul încearcă să ajungă din urmă oraşele civilizate din punct de vedere al calităţii vieţii. Iar unul dintre aspectele prin care poate atinge acest deziderat, conform tuturor studiilor şi strategiilor, este modernizarea transportului public de călători.

Vă propun o comparaţie cu Varşovia, un oraş cu peste două milioane de locuitori. Capitala Poloniei are ambuteiaje infinit mai rare decât Clujul, deşi se confruntă la rândul său cu lipsa parkingurilor. În zona centrală, are unul singur suprateran şi niciunul subteran. Avantajul Varşoviei este că are străzi mai largi, dar mai ales faptul că oamenii folosesc intens transportul public. „E foarte bine pus la punct", recunoaşte Liviu Neag, directorul Companiei de Transport Public (CTP). Spre un asemenea obiectiv tinde şi Clujul de câţiva ani încoace, iar rezultatele încep să apară.

Potrivit statisticilor, CTP a avut, în 2013, 145 de milioane de călători, în 2014, 173 de milioane (cifra a crescut spectaculos o dată cu intrarea autobuzelor în zona metropolitană), iar în 2015, 182 de milioane. Estimarea pentru 2016 este rezervată, 183,5 milioane de călători.

„Ne-am preocupat să îmbunătăţim condiţiile de transport, să aducem orarele la un nivel cât mai apropiat nevoilor călătorilor. Suntem conştienţi că îmbunătăţirea transportului public înseamnă descongestionarea străzilor din zona centrală şi un nivel mai redus al poluării. UE şi-a propus ca, până în 2030, să dubleze utilizarea transportului public urban. E un ideal frumos", a declarat Neag.

50

de autobuze noi au intrat în parcul auto al Companiei de Transport Public, din decembrie 2014 încoace. CTP a mai cumpărat 4 tramvaie, în 2011/2012 şi 10 autobuze second hand, în 2015-2016. Din luna mai, la Cluj vor sosi primele troleibuze din contractul cadru care prevede cumpărarea a 20 de vehicule cu captatoare de la Arad, contract care se întinde până în iunie 2017. În acest an, CTP organizează şi o licitaţie pentru cumpărarea a cel puţin zece autobuze electrice, în care cea mai mare parte a fondurilor vin de la Guvernul Elveţiei.

 

50

de autobuze şi circa 7 tramvaie doreşte CTP să cumpere anul acesta, cu bani împrumutaţi de la BERD. "Cei de la BERD urmează să vină să facă o verificare amănunţită a companiei şi, dacă ne vor acorda împrumutul, ne vor acorda şi asistenţă de specialitate. Achiziţiile se vor putea face mult mai repede, aşa încât la finalul anului ar putea veni deja primele autobuze noi", a spus Neag. Împrumutul de la BERD ar urma să fie de 20 de milioane de euro pe 10 ani, iar Primăria a acceptat să fie garant pentru acest credit.

Zilnic, în Cluj-Napoca şi zona metropolitană circulă în jur de 270 de mijloace de transport în comun. La orele de vârf, potrivit conducerii CTP, sunt pe traseu 170-180 de autobuze, 67-70 de troleibuze şi 20-22 de garnituri de tramvai. Aproximativ 130, adică aproape 50% din mijloacele de transport care circulă la orele de vârf, vor putea fi, de anul viitor, vehicule cumpărate după 2011.

"Dacă vom avea multe vehicule noi, vopsite în mov şi gri, ne-am putea gândi să le vopsim şi pe cele rămase în aceleaşi culori, ca să avem un parc unitar din punct de vedere cromatic", a spus Liviu Neag.

 

Comenteaza