Comercianţii dintr-o piaţă clujeană, revoltaţi pe municipalitate. Fără să fie vinovaţi, au de achitat penalităţi de mii de lei

Comercianţii dintr-o piaţă clujeană, revoltaţi pe municipalitate. Fără să fie vinovaţi, au de achitat penalităţi de mii de lei
Discuţii aprinse între vânzătorii unui spaţiu comercial din Cluj-Napoca şi Primăria municipiului, după ce autorităţile locale vor să ceară chiria pe ultimul an şi jumătate, plus penalizările aferente, deşi luni de zile nu au putut încasa chiriile din lipsa unui contract. Oamenii se arată extem de nemulţumiţi de sumele mari pe care trebuie să le scoată din buzunare şi spun că vor să dea în judecată Primăria.

De curând, comercianţii dintr-un spaţiu al pieţei din cartierul Grigorescu au fost informaţi că trebuie să plătească chiria din septembrie 2013 până în prezent plus penalităţi, în condiţiile în care, până acum, primăria le-a refuzat oamenilor banii. Practic, dintr-o greşeală a municipalităţii, aceştia trebuie să plătească de două ori mai mult - şi chiria propriu zisă şi penalităţile.
Oamenii au ajuns la capătul puterilor. Aceştia susţin că au încercat să plătească, însă banii nu au putut fi încasaţi dată fiind lipsa unui contract. Acum, cei 14 comerciaţi din piaţa clujeană s-au trezit cu facturi pe care nu îşi permit să le achite.

"În septembrie 2013 s-au încheiat contractele. Din data de 1 octombrie 2013 şi până în ziua de astăzi nu avem contracte. Am fost să plătim, nu s-au emis facturi, nu am avut pe ce să plătim chiria. Am solicitat la serviciul de hale şi pieţe să vină să ne rezolve situaţia, să ne facă contracte, dar ni s-a spus să aşteptăm că se va discuta în şedinţă de Consiliu Local. Am cerut şi micşorarea chiriei, fiindcă era foarte mare faţă de cum plăteam înainte şi anume 15 euro în loc de 7,5. Pe urmă ni s-a tot spus să aşteptăm. În 2014 am fost la audienţă la doamna viceprimar, ni s-a spus că nu este legal să ne perceapă penalităţi şi că se va rezolva situaţia contractelor. Suntem în februarie 2015 şi nu s-a rezolvat în niciun fel situaţia, dar în schimb am primit o factură de peste 12.000 de lei, care cuprinde chiria cu penalităţi de peste 6.000 de lei. Ne-am dus la Primărie şi în ianuarie şi ni s-a spus că se rezolvă, dar nu s-a schimbat absolut nimic", spune Melinda Martin, care a închiriat un spaţiu comercial în piaţa din Grigorescu.


"Penalităţile sunt cât chiriile, poate mai mari. Şi cresc în continuare. Chiria e 6.000 şi ceva şi penalităţile 6.000 şi ceva. Noi nu suntem vinovaţi. Dacă ar fi să plătim chiria, da, am consumat şi trebuie să plătim. Dar penalităţi nu avem cum să plătim...", menţionează alt comerciant.

Pe de altă parte, Primăria spune că după ce s-a încheiat vechiul contract s-a mers pe principiul relocaţiunii tacite şi penalităţile s-au făcut în baza legii.

"În acest moment, în ciuda faptului că există termenul expirat la contractele de închiriere pe baza cărora funcţionează aceşti comercianţi, taxarea s-a făcut în principiul relocaţiunii tacite, fiecare dintre ocupanţii acestor chioşcuri primind o notă de plată, o factură care evidenţiază exact, pe fiecare lună, costurile pe care trebuie să le acopere, având în vedere că există plăţi neachitate în termen, conform legii se impune aplicarea de penalităţi şi aceste facturi conţin şi penalităţile aferente în conformitate cu calculul care se face pe baza legii. Penalităţile au apărut ca necesitate a fi percepute în virtutea faptului că statutul de relocaţiune tacită s-a făcut odată cu comunicarea scrisă de către ocupanţii spaţiilor cu privire la încheierea contractelor şi în acest moment legea nu ne permite să nu aplicăm aceste penalităţi, orice control al Curţii de Conturi ar solicita Primăriei recuperarea sumelor aferente penalităţilor, aşa că, prin urmare, s-a decis perceperea acestora prin factură", spune Oana Buzatu, putător de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca.

De soarta celor care stau de dimineaţa până seara în hala din Grigorescu pentru a-şi vinde produsele s-a interesat şi consilierul local PNL Ioan Bîldea.

"Am sesizat acest aspect în martie 2014 și răspunsul municipalității a fost că s-a demarat procedura pentru reanalizarea preturilor de către Comisia Mixtă de Preturi și Tarife, urmând să fiu informat cu privire la decizia luată de către primărie. Verbal mi s-a spus că în urma acestei proceduri se va lansa o licitație pentru spațiile respective, astfel încât să existe forma legală pentru ocuparea spațiului. Din păcate însă, în anul 2015 oamenii au fost informați că trebuie să plătească chiria din septembrie 2013 până în prezent plus penalități. Or în condițiile în care primăria le-a refuzat oamenilor banii pentru chirie motivând că nu există cadrul legal, este aberant ca acum să fie informați că trebuie să plătească retroactiv inclusiv penalități, deoarece s-a descoperit cadrul legal în baza căruia trebuia făcut acest lucru", explică Bîldea.

Sătui să stea cu sufletul la gură pentru a aştepta rezolvarea situaţiei, comercianţii mărturisesc că nu au de gând să rămână cu mâinile încrucişate, ci sunt hotărâţi să meargă mai departe pentru a li se face dreptate, aşa că vor să acţioneze Primăria în instanţă.

Comenteaza