Video Foto Cum se va transforma zona Pieţei Mărăşti: transport, zone verzi, locuire. Ce apare în loc de OMW şi Profi

Cum se va transforma zona Pieţei Mărăşti: transport, zone verzi, locuire. Ce apare în loc de OMW şi Profi
Cum se va transforma zona Pieţei Mărăşti: transport, zone verzi, locuire. Ce apare în loc de OMW şi Profi
Cum se transformă zona Piața Mărăști. DEZBATERE PUBLICA
Cum se transformă zona Piața Mărăști. DEZBATERE PUBLICA
Cum se transformă zona Piața Mărăști. DEZBATERE PUBLICA
Cum se transformă zona Piața Mărăști. DEZBATERE PUBLICA
Cum se transformă zona Piața Mărăști. DEZBATERE PUBLICA
Cum se transformă zona Piața Mărăști. DEZBATERE PUBLICA

Arhitecţii de la Planwerk au prezentat regândirea centrului de cartier Mărăști, amenajarea acestuia în acord cu principiile dezvoltării urbane sustenabile, în vederea creşterii calităţii vieţii şi accesibilităţii tuturor categoriilor de utilizatori, în cadrul unei dezbateri publice organizate de CIIC - Centrul de Inovare și Imaginație Civică.

Abonează-te pe   Poza noua 31.03.2021
Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitează pagina principală ZIUA DE CLUJ

Zona de reglementare in suprafata de 11,4ha include Bvd. 21 Decembrie 1989 (parțial), Str. Fabricii (parțial), Aleea Bibliotecii, Strada Crinului, Strada Ciocîrliei, incinta Dorobanților 105. Zona de influență (se formulează recomandări pentru proiecte viitoare) cuprinde zona Aleea Bârsei, zona străzii Trotușului, latura de est a Aleii Bibliotecii, incinta Dorobanților 111. 

Studiul realizat pentru Piața Mărăști propune revitalizarea spațiului urban cu accent pe îmbunătățirea locuirii. Planul Urbanistic Zonal propune plantarea de arbori, amenajarea de ample spații pietonale de calitate, realizarea unor parking-uri subterane, soluții de mobilitate sustenabilă și va însemna un plan ambițios de regenerare urbană pentru cartierul Mărăști.

“Proiectul îşi propune să ne ducă către o mobilitate sustenabilă şi continuă proiecte de regândire a spaţiului public, în implementare sau realizate, precum modernizarea Bd.-ului 21 Decembrie, până la Biserica Sf. Petru. Ne propunem să facem şi câteva parking-uri subterane, pentru a face loc spaţiilor verzi, benzilor dedicate pentru transportul în comun sau pistelor de biciclete. Ne propunem să creştem spaţiul verde de la 3 ha la 4 ha. Aceste amenajări vor fi făcute etapizat, vom începe cu Aleea Bibliotecii şi Bdul 21 Decembrie, strada Fabricii şi Aurel Vlaicu, pentru care ne propunem să atragem fonduri europene”, a declarat Ovidiu Cîmpean, coordonator CIIC.

Proiectul a fost prezentat, în detaliu de arhitecţii de la Planwerk, cei care s-au ocupat, în trecut, de regândirea şi pietonalizarea laturii vestice a Pieţei Unirii, de strada smart Molnar Piuariu, etc. Pe străzile principale se doreşte realizarea de benzi dedicate pentru transportul în comun şi benzi de biciclete, dotarea cu mobilier urban, înlocuirea iluminatului public, etc. Pe Aleea Bibliotecii este prevăzut parkingul subteran, iar pe Crinului şi Ciocârliei se doreşte lărgirea trotuarelor şi îngustarea benzilor auto.

“Am considerat că este necesar să punem studiul într-un context mai larg şi care oferă o perspectivă pe termen mediu şi lung. În această zonă nu se fac reglementări, se fac recomandări. Sunt 3 teme majore: mobilitate, spaţiu public şi mediul rezidenţial. În ceea ce priveşte mobilitatea, studiul încearcă să eficientizeze transportul, să prioritizeze transportul public şi cel alternativ. Spaţiul public profită de pe acest lucru, şi apar trotuare mai largi, piaţete, etc. La mediul rezidenţial apar servicii de recreere, agrement, petrecere a timpului liber, etc.

Situaţia propusă păstrează, în cea mai mare parte, schema de trafic existentă, pe alocuri se introduc sensuri unice sau se schimbă sensurile, şi câteva relocări.

Locurile de parcare ocupă o mare parte a domeniului public, 1.500 de maşini în areal, mai sunt câteva sute care parchează informal. Sunt prevăzute 5 parcaje, de diferite tipuri, principalul fiind cel de Aleea Bibliotecii, cu o capacitate maximă de 280 de locuri. Mai sunt 3 parcaje rezidenţiale şi un al cincilea, care vine odată cu restructurarea laturii estice a pieţei.

Frontul de est a fost gândit în ’70, şi prevedea un ansamblu de locuinţe ca cele de partea opusă a străzii, dar a venit Revoluţia şi lucrurile au rămas incerte. Ocuparea s-a întâmplat în jurul anilor 2000, cu nişte obiective care nu sunt tipice zonelor centrale de oraş (staţie de carburanţi, acum şi supermarket). Propunerile ilustrate sunt foarte orientative, o invitaţie la o dezbatere, ar trebui făcut un concurs de soluţii de arhitectură. În principiu, ce ar putea include acest imobil: grădiniţe, spaţii culturale, săli de sport, alimentaţie publică, iar la nivele superioare se poate creşte stocul de locuinţe publice sau sociale. Dincolo de clădirea propriu zisă, restructurarea laturii estice, deschide şi posibilitatea transformării spaţilor publice din această zonă, care astăzi sunt ocupate de parcări. În prezentare, clădirea este însoţită de o promenadă largă, cu plantaţii de aliniament, parcajul permite stocarea în subsol la 250 de locuri şi mai mult, şi permite eliberarea străzilor şi curţilor din jur şi astfel, zona poate deveni o grădină urbană de cartier”, a explicat Tiberiu Ciolacu, architect Planwerk.

“În zona străzii Fabricii, se păstrează capacitatea de circulaţie din prezent, dar prin înhustarea benzilor carosabile şi introducerea pistelor de biciclişti şi plantarea de arbori, dar şi crearea unui squar în zona bisericii de pe trotuar. Nu toate parcările din profilul bulebardului sunt eliminate, cele de tip alveolă să păstrează, mai mult sau mai puţin în forma actuală. Trotuarul nordic al bulevardului îşi păstrează forma, doar se adaugă pista de biciclete, arbori şi mobilier urban”, a mai spus arhitectul.

Teme tratate în cadrul PUZ :

- optimizarea rețelei de mobilitate (piste și benzi pentru biciclete si trotinete, benzi dedicate transportului public, modernizare statii CTP, organizare standuri taxi)
- reorganizarea sistemului de parcări (desființarea garajelor individuale și construirea de parcaje cu acces public sau cu abonament pentru locatarii zonei)
- dezvoltarea rețelei de spații verzi (obținerea unui hectar de suprafețe verzi noi, extindere suprafata zone pietonale - trotuare, scuaruri și piațete pavate,locuri de joacă etc).
- restructurarea frontului estic al p-ței Mărăști (recomandare pentru proiecte viitoare)

Ce se propune pe fiecare arteră: 

Bulevardul 21 Decembrie 1989

se păstrează sensurile de circulație existente;
se elimină o bandă de circulație în direcția vest-est (în prezent utilizată ca parcare);
se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran public propus în zona Aleii Bibliotecii;
se organizează standuri taxi (10 locuri);
se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă bisericii Sf. Petru;
se reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.

Bulevardul Aurel Vlaicu

se păstrează sensurile de circulație existente;
se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest), pentru fluidizarea circulației pe acest tronson;
se organizează standuri taxi (7 locuri);
se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.Str. Fabricii
se păstrează sensurile de circulație existente;
se introduc piste pentru biciclete, pe ambele laturi;
se reorganizează parcajele de pe latura de vest (prin dispunere paralel cu axul străzii);
se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.

Aleea Bibliotecii
se păstrează sensurile de circulație existente, cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud;
se grupează benzile carosabile, în vederea îmbunătățirii accesului pietonal pe suprafața pieței;
se elimină locurile de parcare de pe latura vest;
se introduc piste pentru biciclete, în ambele sensuri de circulație;
se introduc plantații de aliniament pe ambele laturi ale zonei carosabile;
se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de cca. 280 locuri, cu acces și evacuare din sensul giratoriu;
se reamenajează scuarul verde, cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă;
se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban, care include o cafenea și pergole, oferind astfel umbră și adăpost la intemperii;

Strada Crinului
se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între bd. 21 Decembrie – str. București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers);
se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație;
se reorganizează parcajul la sol din apropierea intersecției cu bulevardul 21 Decembrie 1989

Strada Ciocârliei

se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu str. Fabricii);
se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest-est);
se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii). În concluzie, la nivelul străzilor studiate, se obține o re-echilibrare a ponderii modale (modal split) în cadrul profilelor transversale, prin reducerea componentei motorizate, în favoarea pietonilor, a bicicletelor și a transportului public.

Conceptul de amenajare propus pentru zona Piata Mărăști face parte din programul de investiții "Cluj-Napoca - Oraș pentru pietoni", iar proiectul va fi finanțat din fonduri europene, prin programele aferente perioadei 2021-2027. Proiectul este realizat de PLANWERK ARHITECTURA SI URBANISM (Leader), în asociere cu NV Construct S.R.L. (şi 6 subcontractanţi), pentru suma de 1.000.000 lei, bani europeni. 

Sub sloganul „Imaginăm viitorul orașului!”, Centrul de Inovare și Imaginație Civică și-a propus să devină un laborator permanent în care să se dezvolte diferitele forme de colaborare între actorii din oraș. Fiecare clujean poate veni cu o idee sau inițiativă valoroasă. CIIC își propune să aducă toate energiile pozitive ale orașului într-un cadru organizat în care aceste idei să poată fi analizate și dezbătute alături de experți.

Broșura proiectului de reamenajare a zonei Piața Mărăști! https://primariaclujnapoca.ro/.../prezentari-in-cadrul.../

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Comenteaza