"Dragă domnule Cuc". Scrisoarea lui Boc către ministrul Transporturilor
- Scris de Ionel Lespuc
- 13 Mar 2017, 19:58
- Administraţie
- Ascultă știrea

Primarul Clujului, Emil Boc, a trimis o scrisoare ministrului Transporturilor, Razvan Cuc, şi directorului general al CNAIR, Stefan Ioniţă, în care cere prioritizarea centurii metropolitane. Boc mulţumeşte că CNAIR a demarat studiul de fezabilitate pentru un prim tronson al şoselei Transregio Feleac, din Master Planul General de Transport, dar susţine că proiectul nu trebuia fazat.
"Studiile de trafic, utilizarea Modelului de Transport, aplicarea analizei multicriteriale şi a analizei cost-beneficiu desfaşurate în contextul elaborării Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru polul de creştere Cluj-Napoca, au arătat că este crucială realizarea urgentă nu doar a tronsonului între Autostrada Transilvania şi Cluj-Napoca, dar şi a tronsonului de sud, care constituie efectiv varianta de ocolire a oraşului. Modelul de Transport a demonstrat că acest tronson ar fi, până în 2030, deja încărcat cu un volum de trafic de până la 85% din capacitate (adică mai mult decât orice autostradă din România), chiar în varianta în care aceasta ar fi realizată în profil de autostradă sau drum expres", se arată în scrisoare.
La începutul anului, Emil Boc criticase Guvernul Grindeanu, despre care a spus la Realitatea FM că sfidează Clujul. Motivul era tocmai absenţa din bugetul naţional a oricăror sume destinate centurii metropolitane. Intre timp, CNAIR a pornit demersurile pentru realizarea unui studiu de fezabilitate, însă numai pentru sectorul Gilău Vest - Cluj-Napoca. Primarul Emil Boc crede că ambele tronsoane de drum trebuie realizate în paralel.
"Având în vedere necesitatea tratării proiectului ca un tot unitar, vă rugăm să ne confirmaţi faptul că proiectul va fi pregătit unitar, realizându-se un singur studiu de fezabilitate şi proiect tehnic pentru întregul tronson de 38 de km", mai arată Boc în scrisoarea sa.
Transregio Feleac apare în Master Planul General de Transport, trimis Comisiei Europene şi eligibil pentru atragerea a 138 de milioane de euro din bani comunitari. Interesant este că oraşul obţinuse pe ultima sută de metri înainte de trimiterea documentului la Bruxelles ca proiectul să nu fie fazat, ci realizat concomitent. CNAIR s-a întors însă la fazare şi doreşte un studiu de fezabilitate doar pentru o parte de lucrare.
Transregio Feleac are lungimea totală de 38,3 km şi un cost estimat iniţial la 126,3 milioane de euro. Drumul Gilău Vest - Cluj-Napoca Vest are 14,1 km şi se intersectează cu Autostrada Transilvania. Realizarea acestei şosele i-ar ajuta foarte mult pe locuitorii din Floreşti, care stau zilnic în ambuteiaje pe DN 1.
Drumul costă 40,5 de milioane de euro şi are trei sectoare: centura Gilăului, 2,3 km, legătura cu Clujul, prin partea de nord a localităţii Floreşti, 9,9 km, şi travesarea DN1 până în zona Colina, unde ar urma să facă joncţiunea cu centura, 1,9 km.
Cea de-a doua parte este centura Clujului, care pleacă din zona de sud-vest a oraşului şi trece prin spatele cartierelor Mănăştur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Someşeni, până spre Apahida. Acest tronson de drum are 24,2 km şi ar urma să coste 85,7 milioane de euro.
Sectoarele sunt Cluj SV - Selgros, cel mai scump, 67 de milioane de euro, respectiv Selgros - Bulevardul Muncii. Un ultim sector, Bulevardul Muncii - Apahida, este un drum existent cu o bandă pe sens, care ar urma să fie extins la două benzi pe sens.