E gata Master Planul de Transport. Ce proiecte vor fi realizate în Cluj

E gata Master Planul de Transport. Ce proiecte vor fi realizate în Cluj
Ministerul Transporturilor (MT) anunţă că a promovat proiectul de hotărâre a guvernului pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport (MPGT) al României.

Actul se află în prezent pe circuitul de avizare interministerială şi va fi aprobat de guvern, în cel mai scurt timp, informează MT. Documentul conţine mai multe proiecte strategice de dezvoltare a infrastructurii rutiere, feroviare şi aeroportuare. Printre acestea se regăsesc câteva din Cluj sau care tranzitează Clujul.

Master Planul are printre proiectele prioritare şi cele două tronsoane ale Autostrăzii Transilvania. Este vorba de cel de la Nădăşelu - Suplacu de Barcău, de 93 km, care are ca perioadă de implementare anii 2016-2018 şi o valoare estimată de 1 miliard de euro.

Cel de-al doilea tronson este cel dintre Suplacu de Barcău şi Borş (Oradea), de 74,5 km, care are ca perioadă anii 2016-2017 şi o valoare estimată de 304 milioane de euro.

În acelaşi document se regăseşte drumul expres Turda - Halmeu (Bistriţa, Baia Mare şi Petea), în lungime de 320 km, estimat să coste 1,7 miliarde de euro, preconizat a fi construit în anii 2028-2032. În sectorul feroviar, Clujul este prezent cu proiecte de modernizare a căilor ferate.

Este vorba de modernizarea căii ferate dintre Câmpia Turzii şi Cluj-Napoca, în lungime de 51 km, de 321 de milioane de euro şi cu termen de implementare 2025-2029, dar şi de electrificarea căii ferate între Cluj-Napoca şi Episcopia Bihor, în lungime de 158 km, preconizată a fi realizată în anii 2016-2020, având costuri de 477 de milioane de euro.

În sectorul transportului aerian, aeroportul din Cluj figurează cu un proiect de modernizare de 125 de milioane de euro, ce urmează să fie implementat între anii 2016 şi 2018.

MPGT mai conţine şi dezvoltarea unei platforme multimodale în Cluj-Napoca, de 34 de milioane de euro, cu perioadă de implementare între anii 2016-2017 şi o platformă multimodală la Turda, în valoare de 10 milioane de euro, dar care are o perioadă mult mai îndepărtată, 2022-2023.

Acest document strategic are ca instrument de decizie Modelul Naţional de Transport care utilizează date de natură economică, demografică şi de transport pe baza căruia se determină prognozele de trafic pentru toate modurile de transport la nivelul unui proiect de infrastructură oferind date pentru fundamentarea analizei cost-beneficiu în vederea prioritizării proiectelor.

În procesul de definitivare a MPGT, încă din 2014, au avut loc o serie de consultări desfăşurate cu societatea civilă. După parcurgerea acestei etape au fost iniţiate discuţii cu reprezentanţii Comisiei Europene pentru definitivarea acestui document.

MPGT a fost agreat de Comisia Europeană. Totodată, documentul a fost prezentat comisiilor de specialitate de la nivelul Parlamentului României. În iunie 2016, Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea documentului strategic al României a fost supus consultării publice şi dezbaterii în cadrul Comisiei de Dialog Social.

Master Planul reprezintă cadrul general de dezvoltare, sursele de finanţare, strategia de implementare a proiectelor precum şi asigurarea activităţii de întreţinere şi reparaţii curente pentru infrastructura de transport naţional până în anul 2030.

Comenteaza