Efectul metroului pe piața imobiliară din Cluj: expropieri, demolări și prețuri mai mari

Efectul metroului pe piața imobiliară din Cluj: expropieri, demolări și prețuri mai mari

310 milioane de euro ar urma să revină Clujului, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru realizarea a nouă stații de metrou până la finalul anului 2026.
 

Cel mai grandios proiect al Clujului – metroul în linie dreaptă. Viitoarea magistrală de metrou Florești – Cluj-Napoca va avea un traseu de aproximativ 20 de km și va număra 19 stații subterane și un depou subteran. 

Metroul clujean va fi de tipul „metrou ușor”, adaptat la populația mai redusă a Clujului și va avea o singură linie. Garniturile de tren vor avea 51 metri lungime și 2,65 metri lățime, cu o capacitate de doar 35% față de garniturile din București, oraș care are un sistem clasic de „metrou greu”.

Conform Planului Urbanistic Zonal și a Studiului de Fezabilitate metroul va avea următoarele stații: „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida”, așadar proiectul va avea o singură magistrală  de metrou și de tren metropolitan, cu legături între ele.

Un prim efect al proiectului vor fi  exproprierile și demolările. Asocierea SWS Egineering s.p.a. – Systra – Metrans Engineering S.R.L., care a câștigat studiul de prefezabilitate pentru metroul Clujului, a stabilit deja obiectivele care urmează să fie expropriate pentru realizarea metroului.

Conform studiului, pe strada Moților vor fi demolate nouă clădiri. Șapte ar face loc stației Sportului, în apropiere de Spitalul de pediatrie, altele două sunt situate mai spre centru, la numerele 40, respectiv 5, necesare pentru o inter-stație.

Sunt propuse spre expropriere și desființare două imobile de pe Bulevardul 21 Decembrie, una de pe Muncii și alte două de pe strada Teodor Mihali. În plus, esite vizată și o casă din Florești.

Un alt efect al proiectului asupra pieței imobiliare locale ar putea fi creșterea prețurilor în zonele adiacente stațiilor de metrou, precum și creșterea interesului cumpărătorilor pentru aceste zone. 

Aceste efecte au putut fi observate de exemplu în Drumul Taberei, București, deschis în data de 15 Septembrie 2020. În zonele adiacente noilor stații de metrou au existat creșteri de prețuri cu aproximativ 15%, încă din momentul în care proiectul magistralei a fost confirmat, mult înainte de începerea lucrărilor propriu-zise. 

Odată cunoscute planurile, pozitionările și accesul, vânzătorii au ajustat prețurile evidențiind anticipat impactul pozitiv al metroului asupra zonei. De asemenea, magistrală de metrou a stimulat dezvoltarea de noi proiecte rezidentiale în zonă, care în absența metroului, s-ar fi materializat mai greu (de ex. Moghioroș Park Residence sau Drumul Taberei Residence). 

Specialiștii Blitz estimează că vor avea loc evoluții asemănătoare și la Cluj, mai ales că traseul trece pe lângă zone ce necesită dezvoltare. Metroul ușor din Cluj ar putea însemna un catalizator al dezvoltării imobiliare locale. Astfel, prețurile la proprietăți existente ar putea să crească, iar la chirii de asemenea, datorită accesului mai facil, și al aportului adus de metrou la fluidizarea traficului din zonele adiacente.

Lucrările se vor întinde pe o durată de 5 ani, și probabil vor afecta negativ inițial zonele prin zgomot, praf și deturnări de trafic. Dar cu siguranță, pe termen lung, per total toate aceste inconveniențe vor lua locul unor avantaje nete pentru locuitori – un trafic fluidizat, transport civilizat în condiții moderne, poluare mai scăzută metroul preluând o parte importantă din traficul stradal și legături mai facile cu rutele importante din oraș.

Proiectul Metrou va beneficia de o finanțare de 300 de milioane de euro prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) se află în faza de studiu de prefezabilitate.Termenul de finalizare a acestui proiect este august 2026, potrivit Blitz Imobiliare. 

Comenteaza