Gülermak, despre progresul la metroul din Cluj-Napoca: "Proiectul nu evoluează liniar. Odată ce încep lucrările grele, ritmul crește semnificativ''
- Scris de Anca Mureşan
- azi, 10:13
- Administraţie
- Ascultă știrea
Reprezentanții companiei turce Gülermak, constructorul metroului din Cluj-Napoca, vine cu precizări privind progresul proiectului.
"Au apărut în spațiul public procente prezentate ca fiind îngrijorătoare privind progresul fizic al lucrărilor la metrou, precum și estimări care vorbesc despre termene de 40 de ani pentru finalizarea proiectului. Înțelegem perfect preocuparea clujenilor — cu toții ne dorim ca în acest oraș mobilitatea să se îmbunătățească cât mai repede, iar aceste interpretări pot crea îngrijorare și neîncredere.
Dorim să oferim o clarificare tehnică importantă: prognoze precum cele apărute în spațiul public se bazează pe o extrapolare liniară a progresului, pe o presupunere că ritmul din faza de început ar rămâne constant până la final. În realitate, proiectele de metrou nu evoluează liniar. Primele etape — recrutare, proiectare, avize, relocări de utilități, investigații geotehnice, mobilizare etc. — durează mai mult, dar generează foarte puțin progres fizic măsurabil. Odată ce încep lucrările grele, precum executarea pereților mulați, a piloților, excavațiile, operarea TBM-urilor, ritmul crește semnificativ și urmează o curbă de progres exponențială, nu una liniară. De aceea, orice proiecție care extinde mecanic procentele din faza de început nu reflectă dinamica reală a unui proiect de metrou.
Clujenii merită transparență și comunicare corectă. Dorim să îi asigurăm pe cetățeni că activitatea din teren continuă: utilajele sunt operaționale, echipele lucrează conform procedurilor stabilite, iar etapele planificate sunt în desfășurare.
Ne asumăm în continuare responsabilitatea de a implementa un proiect modern, sigur și durabil pentru comunitatea din Zona Metropolitană Cluj și vom continua să comunicăm deschis și transparent pe măsură ce lucrările avansează", transmit reprezentanții companiei Gülermak.
Proiectul metroului din Cluj-Napoca (Magistrala 1) este în faza de execuție, lucrările subterane fiind demarate în august 2025. "După ce, în ianuarie 2025, Primăria Cluj-Napoca comunica un progres de 0.3% la metrou, iată noile cifre oficiale: 2.3% grad de execuție al proiectului în noiembrie", arată consilierii locali USR Cluj-Napoca. Datele vin după o solicitare oficială în cadrul unui moment tensionat în ultim ședință de CL.
La începutul lunii noiembrie 2025, constructorul metroului din Cluj, firma turcă Gulermak, declara pentru ZIUA de CLUJ, că a realizat peste 50% din pereții mulați ai puțului de lansare a celor două ”cârtițe” (TBM-uri) din stația Teilor din Florești.
Prima magistrală de metrou va avea o lungime de aproximativ 21 de kilometri și 19 stații, pe un traseu care leagă comunele Florești și Gilău de Cluj-Napoca, Baciu, Apahida și Jucu. Proiectul complet este estimat a fi finalizat în 2031.











