„Intermodalul" a ajuns la DNA - DOCUMENT EXPLOZIV

„Intermodalul
Ziua de Cluj v-a informat pe larg despre eşecul depunerii unei cereri de finanţare la Comisia Europeană pentru un proiect intitulat „dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă", la aeroport şi a promis că va reveni cu detalii despre acest caz. Astăzi vă prezentăm un document incendiar.

 


Este vorba despre un proiect care ar fi trebuit să ducă în final la construirea mai multor obiective care să faciliteze transportul de călători şi marfă între aeroport şi gara Someşeni, printre care amintim un terminal cargo la aeroport, legătură pentru pasageri staţie CFR călători-aeroport, legături auto între cargo CFR şi cargo aeroport, terminal cargo CFR.

Problema este că pentru acest proiect au fost aprobaţi deja 1.687.000 euro, 50 la sută printr-o finanţare europeană, pentru 8 studii, printre care Studiul de Fezabilitate, iar 50 la sută, adică 843.500 de euro, din bugetul Consiliului Judeţean Cluj (în a cărui subordine se află Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Cluj), adică din bani publici, care au şi fost plătiţi deja.

Nu se ştie exact în acest moment câţi bani s-au virat efectiv din partea Uniunii Europene, din cota de 50% pentru finanţarea studiilor.

În cele din urmă acest controversat proiect a ajuns pe masa procurorilor DNA Cluj, în urma unei plângeri depuse de unii funcţionari, potrivit unor surse Ziua de Cluj.

Procurorilor anticorupţie li se cere să verifice dacă în acest caz se poate vorbi de o posibilă fraudare a banilor publici dar şi de o posibilă tentativă de fraudare a fondurilor Uniunii Europene.

Ziua de Cluj a intrat şi în posesia unui document, care i-a fost trimis vicepreşedintelui CJ Cluj, Ioan Oleleu, de către aparatul de specialitate al CJ Cluj, privind oportunitatea depunerii Cererii de finanţare către UE pentru proiectul „intermodal", din care o să vă prezentăm cele mai interesante pasaje.

De acest document s-a folosit Ioan Oleleu ca să nu semneze cererea de finanţare, deşi a fost mandatat de consilierii judeţeni.

Documentul are 15 pagini (Foto 1) şi enumeră, printre altele, avizele, acordurile şi semnăturile care lipsesc din cererea de finanţare, iar la pagina 11 (Foto 2) apare o informaţie bombă.

Aşa cum rezultă din graficul de realizare a investiţiilor, Terminalul Cargo Aero urmează să fie realizat în perioada 2016-2018.

Tinând cont de faptul că:

- în descrierea investiţiei din cadrul studiului de fezabilitate, terminalul cargo aero se suprapune parţial peste albia Someşului, apare evident faptul că realizarea acestuia este condiţionată de realizarea şi finalizarea lucrărilor de deviere a Someşului, respectiv de finalizarea procedurilor de expropriere (pentru detalii a se vedea şi avizul ABA);

- în adresa ACN - 0047/2.04.2014 a Asocierii AMC - POOL / SEA / SMA ( n.red.-cea care a realizat Studiul de Fezabilitate alături de celelalte studii pentru suma de 1.687.000 euro ), depusă la Administraţia Bazinală de Apă Someş Tisa Cluj Napoca cu nr. 3762 / 03.04.2014, privind suprapunerea parţială a amplasamentului obiectivului Hala Cargo peste albia actuală a râului Şomeşul Mic, rezultă faptul că terminalul Crago Aero se va executa concomitent sau după realizarea pistei de decolare aterizare la 3500 de metri lungime.

Rezultă concluzia conform căreia realizarea terminalului Cargo este condiţionată de minim următoarele:

1. Realizarea exproprierii unei suprafeţe de aproximativ 1.064.000 mp, costuri estimate la o valoare de : 16.000.000 euro;
2. Realizarea pistei de decolare aterizare până la 3500 m, estimate la o valoare de 40.000.000 euro;
3. Realizarea devierii Someşului Mic.

Facem precizarea că pentru anul 2015, în cadrul Bugetului Consiliului Judeţean, este cuprinsă exclusiv valoarea necesară actualizării studiului de fezabilitate (1.000.000 lei ), necesar extinderii pistei până la 3500 m, fără alte sume care să permită realizarea efectivă a lucrărilor de construcţii, " se arată în documentul redactat de specialiştii CJ Cluj.

În pagina 12 a documentului (Foto 3), se arată, negru pe alb, că :

Realizarea terminalului cargo aero în valoare de 13.248.352 Euro (Foto 4, pagina 10) , este condiţionată de realizarea unor investiţii ce depăşesc valoarea de 100.000.000 euro, suma care trebuie asigurată atât de la nivelul bugetului Judeţului, cât şi de la nivelul bugetului de Stat, într-un interval foarte scurt de timp, respectiv în perioada 2016-2017.

Prioritizarea obiectivelor de investiţie asumate prin strategiile de dezvoltare trebuie să beneficieze de o prealabilă consultare publică".

Una dintre concluziile acestei adrese, aflată în partea finală a paginii 12 (Foto 3), nu are nevoie de nici un comentariu:

Semnarea şi depunerea Dosarului de finanţare, în forma actuală şi cu deficienţele care există (documente incorecte, documente lipsă, utilizare informaţii incorecte), denotă o încălcare a prevederilor legale cu scopul de a obţine fonduri europene, fapt care poate conduce a prejudicierea bugetului Uniunii Europene. Având în vedere că Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) al Comisiei Europene investighează cazuri de fraudă cu impact finaciar, depunerea Dosarului de finanţare, conduce inevitabil la obligaţia de sesizare a acestei instituţii."

Documentul este semnat de mai mulţi funţionari publici din aparatul de specialitate al Consiliului Judeţean Cluj, printre care secretarul judeţului, Simona Gaci, arhitectul şef, Claudiu Salanţă, şi  directorul executiv Mariana Raţiu.

 

Comenteaza