METROU la Cluj. Specialist: ideea nu este absurdă, dar atenţie la dealuri

METROU la Cluj. Specialist: ideea nu este absurdă, dar atenţie la dealuri
ZIUA de CLUJ a vorbit despre ideea introducerii metroului cu cel mai important specialist clujean în transportul rutier.

Primăria Cluj-Napoca a pornit o dezbatere cu mai mulţi specialişti pe tema introducerii în zona metropolitană a (măcar) unei linii de metrou în următorii 20 de ani. Dacă până acum s-a ironizat posibilitatea ca la Cluj să funcţioneze un tren subteran, în prezent reprezentanţii municipalităţii spun că tema este tratată cu multă seriozitate. Dezbaterea nu a ajuns încă la profesorul Nicolae Filip, şeful laboratorului de trafic rutier din cadrul Universităţii Tehnice. Filip a comentat, pentru ZIUA de CLUJ, această iniţiativă mai veche, scoasă de la naftalină de actuala administraţie.

Citeşte şi: METROUL revine în forţă, la Cluj. Primăria a contactat mai mulţi specialişti. "Cred că e soluţia viabilă"

„Ideea unei linii de metrou nu este absurdă"

„Termenul de 20 de ani ar fi spre rezonabil. Un metrou ar fi util, asta e clar. Ar determinarea migrarea naturală a clujenilor către mijloacele de transport în comun; apoi, metroul este rapid şi sigur. Ducerea transportului public în subsol, dar şi al celui auto ar fi o idee bună. Aceasta este însă doar o variantă. Este normal să îi preocupe pe cei din administraţia locală să amelioreze congestia care există, dar mai ales cea care va veni, odată cu dezvoltarea oraşului pe verticală. Eu cred că trebuie încurajate ideile care nu sunt absurde. Iar o linie de metrou nu este absurdă", a spus Nicolae Filip.

La începutul acestei săptămâni, viceprimarul Dan Tarcea afirmase că se doreşte introducerea metroului în Cluj în următorii 20 de ani. „Noi pregătim acest proiect, astfel încât cei care vor veni peste patru sau opt ani la guvernarea locală să aibă de unde să pornească. În momentul de faţă suntem în faza de dezbatere cu specialiştii, adunăm toate ideile, vedem ce se întâmplă, apoi vom trece la alocări bugetare pentru studii", sublinia viceprimarul. Un kilometru de metrou, cu tunel, staţii şi toate dotările, este evaluat la peste 10 milioane de euro: „Între 5 şi 15 milioane", a întărit Tarcea.

Ar trebui să ocolească Mănăşturul

Potrivit lui Dan Tarcea, metroul ar urma să deservească întreaga zonă metropolitană: primul tronson ar trebui să lege comuna Floreşti de aeroport, respectiv de Apahida, trecând prin cel mai mare cartier al municipiului, Mănăştur. Apoi ar urma să intre în discuţie realizarea unor ramificaţii.

Profesorul Nicolae Filip, de la UTCN, a atras atenţia asupra unui aspect: Clujul este un oraş cu multe dealuri, iar trenurile au dificultăţi cu diferenţele de nivel: „Suntem într-o zonă colinară, trebuie luate în calcul şi diferenţele de nivel. E nevoie ca diferenţele de nivel să fie accesibile pentru rulajul pe calea ferată. Nu ştiu dacă s-ar putea face o linie prin Mănăştur, spre centru, nu avem studii în sensul acesta. Mai probabilă este o linie care să vină din Floreşti spre Grigorescu şi apoi să ajungă în centrul oraşului".

În acest moment, Bucureştiul este singurul oraş din România care are metrou, dar Timişoara a anunţat că doreşte, de asemenea, să introducă trenul subteran.

DECLARAŢIE
„Deşi este o soluţie atractivă, nu m-aş fi gândit în primul rând la metrou, având în vedere circumstanţele geografice. Eu aş fi propus extinderea liniilor de tramvai şi de troleibuz. Ne-ar ajuta foarte mult nu doar ca mobilitate, dar şi ca ameliorarea condiţiilor de viaţă din mediul urban. Vedeţi că prin planurile de mobilitate urbană se asigură de fapt o mai bună calitate a vieţii"
Nicolae Filip, profesor universitar UTCN

 

 

Comenteaza