Concertul „Patimile după Ioan” de la Cluj, dedicat memoriei victimelor atentatelor de la Bruxelles

Concertul „Patimile după Ioan” de la Cluj, dedicat memoriei victimelor atentatelor de la Bruxelles
Filarmonica din Cluj-Napoca dedică concertul „Patimile după Ioan”, de Johann Sebastian Bach, victimelor atentatelor de la Bruxelles.

"Dedicăm concertul din seara zilei de 24 martie 2016 memoriei victimelor atentatelor de la Bruxelles. Ne exprimăm îngrijorarea şi revolta faţă de actele de terorism care au îndoliat Europa şi întreaga lume. Ne exprimăm solidaritatea faţă de toţi partenerii europeni ai României. Dorim ca Patimile după Ioan de Johann Sebastian Bach să fie o chemare pioasă de convieţuire pentru toţi, indiferent de credinţa căreia i se închină", transmit reprezentanții Filarmonicii din Cluj-Napoca.

Amintim că 34 de persoane și-au pierdut viața și alte 200 au fost rănite în urma unor explozii ce au avut loc ieri într-un aeroport și într-o stație de metro din Bruxelles.

Concertul vocal-simfonic „Patimile după Ioan", de Johann Sebastian Bach, va fi susținut în Joia Mare a Paştelui Catolic la Filarmonica din Cluj-Napoca, sub bagheta dirijorului Stephen Smith. Pe scena Colegiului Academic vor urca soliştii Daniela Păcurar (Soprană), Mihaela Işpan (Mezzosoprană), Tiberiu Simu (Tenor), Richard Resch (Tenor), Cristian Hodrea (Bariton), Beniamin Pop (Bas). Dirijorul corului este Cornel Groza.

Momentul crucificării lui Iisus este surprins în Evangheliile după Matei, Marcu, Luca şi Ioan. Textele sunt recitate în liturghiile din Duminica Floriilor, din zilele de miercuri, joi şi vineri din Săptămâna Mare. Încă de timpuriu, a fost dezvoltat un anume stil de a le recita, iar primele adaptări polifonice datează încă din secolul al XV-lea.

La vremea lui Bach, aceste adaptări suplimentau povestirea biblică prin texte poetice noi în forme muzicale diverse, de la recitative la corale cântate de credincioşi. Bach a fost cel care a adăugat arii splendide, dar şi coruri de început şi final, şi a exploatat la maximum potenţialul expresiv al acestui gen.

Auzim nu doar personajele dramei, ci şi personaje anonime care comentează acţiunea în arii elaborate, precum şi membri ai congregaţiei, în melodiile de coral, aici armonizate foarte bogat. Perspectiva realizată de Bach este aproape cinematică, prin combinaţia de acţiune şi comentariu, prin cântarea corală şi solourile de virtuozitate care opresc, pentru un moment, desfăşurarea acţiunii.

Stephen Smith este fondatorul şi dirijorul Ansamblului Corund, unul dintre cele mai apreciate ansambluri vocale din Elveţia, de la înfiinţarea sa din 1993. A dirijat ansamblul şi Orchestra barocă Corund în Europa şi Statele Unite ale Americii, câştigându-şi reputaţia unui interpret îndrăzneţ şi sensibil al muzicii din secolul al XVI-lea până la începutul secolului al XIX-lea, precum şi a unor lucrări din cea de-a doua jumătate a secolului al XX-lea.

Începând din 1993, colaborează cu orchestrele baroce Kammerensemble Lucerne şi Capriccio Basel. Printre specialiştii în muzică barocă şi muzicienii de renume internaţional cu care a lucrat, se numără Andrew Parrott, Kaspar Zehnder, Douglas Boyd, Jakob Lindberg, Howard Griffiths, Emily Van Evera, Heinz Holliger, Christian Gerhaher, Wolfgang Sieber, Kai Wessel, Barbara Schlick, Lynda Russel, Elisabeth Graf, Daniel Washington.

A dirijat Orchestra Filarmonicii din Sibiu, Musikkollegium Winterthur, Brandenburgische Staatsorchester Frankfurt, Orquesta Sinfonia de Navarra, Corul Filarmonicii „Transilvania", Atlanta Baroque Orchestra, Magnolia Barockfestival Orchester, Zürcher Kammerorchester, Zuger Sinfonietta, Camerata Musica, La banda antix, Il Dolcimelo, Les Cornets Noirs, Piffaro. În 2002, a fondat Orchestra barocă Corund.

A fost invitat la numeroase festivaluri şi serii de concerte: Festivalul din Lucerna, Conciertos Escolare (Pamplona), Baroque Concerts (Frankfurt-Oder), Festivalul Internaţional de Muzică Sacră (Fribourg), Festivalul Internaţional de la Savannah, Festivalul Bach din Philadelphia, Troy Chromatic Concerts, Festivalul de Muzică Veche din Sion, Musikpodium Zürich, Musikalischer Herbst din Aschaffenburg şi multe altele.

La casa de discuri Dorian Recordings a înregistrat unsprezece compact discuri cu lucrări de Victoria, Bach, Haendel, Haydn, Palestrina, Allegri, Anerio, Finzi, Holst, Rutter şi cu muzică renascentistă iberică. A înregistrat, de asemenea, pentru Radioul Naţional Germano-Elveţian, Radio Studio Hessen, Radio German de Sud-Vest, Radioul de Stat din Lituania, Radioul Naţional Franco-Elveţian, Radiourile Publice din Georgia, Carolina de Sud, Pennsylvania şi New York.

Iniţiativele lui Stephen Smith au completat scena muzicală elveţiană cu o serie de proiecte unice: concertele cu lucrările sacre vocale, orchestrale şi pentru orgă ale lui Maurice Duruflé (2002), prima audiţie elveţiană a celei mai recente ediţii a Patimilor după Matei de Bach (2009), a organizat un festival pentru a aniversa centenarul Benjamin Britten (2013), a dirijat premiera elveţiană a lucrării The Little Match Girl Passion a lui David Lang (2014).

Concertul va avea loc joi, 24 martie, la ora 19:00.

Comenteaza