Alex Baciu e fan Jacques Tati

Alex Baciu e fan Jacques Tati
Alexandru Baciu este unul dintre cei mai căutaţi scenarişti de pe piaţa românească de film, alături de Răzvan Rădulescu. Filmele pentru care a scris el au fost premiate nu de puţine ori, printre ele “Marţi, după Crăciun” “Hârtia va fi albastră” şi “Boogie” în regia lui Radu Muntean, “Călătoria lui Gruber” de Radu Gabrea şi, mai nou, “Principii de viaţă”, în regia lui Constantin Popescu, aflat în competiţia TIFF 2011. TIFFOZIUA “l-a interogat” la o cafea:

Ultimul d-voastră film, "Principii...", a ieşit cum v-aţi aşteptat?
Da, mi-a fost teamă de anumite secvenţe care mi s-au părut foarte dificil de regizat încă din momentul scrierii. Şi cred că acele secvenţe au ieşit şi este senzaţional. Şi cred că nici un alt actor român n-ar fi putut să facă rolul pe care l-a făcut Vlad Ivanov. Adică n-am în minte alt actor care să fi putut face rolul acesta. Cred că e un rol dificil şi că pe plaja asta de vârstă pe care o are personajul a fost cea mai bună alegere.

Trebuie să vă provoc: scena bătăii, care te unge pe suflet, are sau nu vreo legătură cu "Moromeţii" lui Stere Gulea, că s-a tot vehiculat...
Nu ştiu dacă e un citat, dar cred că e similară ca performanţă actoricească acea secvenţă. Şi similară ca funcţie dramaturgică. Sigur că, na, toate lucrurile pe care le vezi şi care-ţi plac sau nu-ţi plac lasă urme în tine, un fel de amprentă, dar n-a fost o intenţie explicită de a cita din "Moromeţii".

Cum aţi lucrat cu Rădulescu în tandem la "Principii de viaţă"? Cum se lucrează la "două creiere"?
Noi lucrăm de multă vreme împreună, ce să zic, ne ştim de foarte multă vreme, de mai bine de 10 ani, şi cred că principalul lucru care ne-a adus împreună şi ne-a făcut să scriem este că avem gusturi foarte apropiate în materie de cinema; şi o viziune destul de similară. Şi cred că fără asta e imposibil, de fapt, să colaborezi cu cineva. Lucrul nu e atât de spectaculos. Sunt foarte multe discuţii, 80% din timp ţi-l petreci discutând despre film, scrisul propriu-zis e o chestie secundară şi durează foarte puţin din tot... procesul de creaţie, dacă vreţi să-i zicem aşa.

Care e miza unui scenariu bun?
Cred că trebuie să-ţi fie foarte clar înainte de a te apuca de scris ce vrei să spui de fapt. Nu dramaturgia în sine, nu ce se întâmplă aşa, explicat în două cuvinte, ci ce vrei să spui cu asta. Asta e, de fapt, miza, după părerea mea. Odată ce ştii asta, încerci să serveşti cât mai bine ideea în scris şi în poveste.

Aveţi un film preferat, al cărui scenariu v-ar fi plăcut să-l scrieţi d-voastră?
Sunt multe filme care-mi plac, sunt multe scenarii care-mi plac. E greu... Mi-ar fi plăcut să scriu orice film de Jacques Tati, dar cred că acolo e greu de separat scenaristul de regizor şi de actor. E aşa, un produs foarte complex şi dacă vreţi aşa un răspuns în stradă, "Play Time" mi-ar fi plăcut să-l scriu eu. Să lucrez la "Play Time".

(B. FELSEGHI, T. FĂRCAŞ)

 

 

Etichete
Comenteaza