Lacăt pe cultura Clujului. Cât de oportună e o stagiune de vară?

Lacăt pe cultura Clujului. Cât de oportună e o stagiune de vară?
Cu o pustietate cruntă în instituţiile de cultură din Cluj pe durata verii - absolut toate sunt închise timp de două luni - ziuadecj.ro a întrebat un teatrolog, un director de instituţie de cultură şi un actor cât de utilă ar fi o stagiune de vară în oraş, în condiţiile în care Cluj-Napoca va fi capitală europeană a tineretului peste 2 ani şi candidează la titlul de capitală culturală europeană peste alţi 6.

Filarmonica de Stat "Transilvania" a susţinut ultimul concert în iunie, la fel şi Teatrul Naţional şi Opera Română - singurii care susţin spectacole sunt actorii Teatrului Maghiar, care în iulie au montat 23 spectacole la festivalul de la Avignon.

E legitim un concediu de aproape două luni până la redeschiderea stagiunii, în septembrie? "De la jumătatea lunii august în cep repetiţiile; vacanţa efectivă e de o lună", spune teatrologul Claudiu Groza.


În România nu sunt oraşe cu stagiuni de vară, cu excepţia Bucureştiului, adaugă el. "E un festival de vară în Vâlcea, în iulie, poate pe litoral să se mai organizeze spectacole", crede Groza.

E oportună o stagiune de vară la Cluj în condiţiile în care e capitală culturală a tineretului peste 2 ani şi candidată la capitala culturală europeană peste 8? "Nu-mi dau seama cât ar fi de eficientă", spune Groza. "Poate ar trebui gândită o ministagiune adaptată sezonului, eventual cu spectacole de stradă mai degrabă".

Cristian Grosu e unul dintre cei mai apreciaţi tineri actori ai Teatrului Naţional din Cluj."O stagiune de

vară ar fi binevenită în Cluj-Napoca", spune el. "Dar nu cred că ea ar trebui să se desfăşoare tot în teatru, cred mai degrabă că Teatrul ar trebui să iasă în stradă, în locuri mai puţin convenţionale, să producă spectacole "uşoare", de vară, ceea ce ar duce şi la o mai bună strategie de marketing". În acest mod, spune el, teatrul ca act de cultură ar deveni mai vizibil "şi ar atrage cu siguranţă viitori spectatori". "Dar asta nu cred că depinde doar de teatru, ci de un întreg sistem", spune Grosu. "În cazul acesta Teatrul ar trebui să facă un parteneriat cu Primăria sau cu alte instituţii publice - şi aici mă refer strict la patea financiară; spectacolele ar trebui să aibă intrarea liberă, dar cu toate acestea costurile de producţie trebuie acoperite, iar un teatru, oricare ar fi el, nu-şi permite asta".

 

O altă soluţie pentru animarea scenei teatrale în timpul verii ar fi deplasarea spectacolelor de teatru în împrejurimile Clujului, crede actorul: "ar fi un bun exemplu de educaţie prin teatru: "nu veni la Teatru, vine el la tine". Dar pentru asta trebuie gândită o strategie. Mie, unul, mi-ar plăcea să joc în astfel de spectacole şi cred, de asemenea, că ar fi mulţi care ar intra în acest joc".

 

Filarmonica Transilvania reia pregătirile doar în 2 septembrie, iar primul concert programat la Cluj e în 20 septembrie. Directorul Marius Tabacu spune ferm că organizarea de concerte în timpul verii ar aduce suficienţi spectatori. De ce nu se organizează, atunci, astfel de spectacole? "Nu sunt fonduri", spune el. "Concediile artiştilor se fac, în mod tradiţional, în timpul verii când e pauza de stagiune, în iulie şi august. Dacă sunt bani pentru aşa ceva, pentru că sunt în afara stagiunii, se pot organiza concerte. Dar nu-i poţi obliga pe oamenisă cânte pe gratis când sunt în concediu".


Ar veni spectatori la concerte, dacă acestea ar fi organizate? "Mai mult ca sigur ar veni", spune ferm Tabacu, "dovadă că la Zilele Culturii Maghiare e plin; şi anul trecut, când Filarmonica a cântat la zilele maghiare în formaţie aproape completă, a fost plin".

În condiţiile în care un bilet la un concert al Filarmonicii costă 20 de lei iar în medie cele 800 de locuri din sala Auditorium Maximum se ocupă, rezultă încasări de 16.000 de lei pe concert. Nu e destul? "Nu", spune Tabacu. "Aceste fonduri sunt insuficiente".

Directorul asociaţiei care promovează candidatura Clujului la titlul de capitală culturală europeană în 2021, Florin Moroşanu, spune că spectacolele organizate vara ar fi oportune, dar mai întâi trebuie aflată dimensiunea cererii. "E un subiect pe care-l vom aborda peste două săptămâni, când vom organiza atelierele dedicate strategiei culturale a oraşului, pe care trebuie să o finalizăm până la sfârşitul anului", spune el. "Totuşi, pentru a avea instituţiile deschise tot timpul anului trebuie avuţi în vedere câţiva indicatori clari, cum ar fi cererea şi oferta, bugetele sau impactul. Ideea este interesantă în perspectiva proiectelor asumate, dar trebuie dublată de o strategie care să atragă spectatorii în sălile de cinema".

Comenteaza