O epopee fără cuvinte

O epopee fără cuvinte
Experimentul 3D al lui Wim Wenders dedicat coregrafei germane Pina Bausch demonstrează puterea de netăgăduit a dansului de a reda poezia spaţiului urban.

Clujenii au urmărit fascinaţi filmul-eveniment "Pina", care a rulat în 3D la Cinema Florin Piersic, sâmbătă seară. Proiectul regizorului Wim Wenders, invitat special al TIFF de anul trecut, este o biografie a celebrei coregrafe de dans modern, creionată din mărturiile membrilor companiei Wuppertal, pe care a condus-o până la moarte.

Mărturiile celor care au lucrat cu ea sunt, aşa cum era de aşteptat, nu vorbite, ci dansate, exprimate în mişcări de o sensibilitate care îţi face pielea de găină şi cu o lejeritate a gesturilor care dă impresia imponderabilităţii. Dansatorii Pinei Bausch par să nu aibă greutate în filmul lui Wenders, într-atât de liberi se exprimă, folosind limbajul corporal pe care coregrafa l-a cultivat spartan, fără vorbe, dând frâu liber senti-mentelor. Într-o lume supra-tehnologizată, industrială şi coordonată de maşini, dansatorii şcoliţi de Pina sunt investiţi cu rolul de a regăsi o poezie puristă, originară, în care, înconjuraţi de apă, aer, pământ, ei înşişi devin al cincilea element. De altfel, scenografia spectacolelor puse în scenă de Teatrul de Dans Wuppertal recurge frecvent la aceste simboluri ale reintegrării.

Această ieşire din sine oarecum budistă, pe care Pina o cerea nemiloasă, apare în spectacole în care protagoniştii trebuiau să danseze cu ochii închişi, fără teamă de obstacole, iar efectul este extraordinar pentru privitor. Biografia Pinei Bausch este reconstituită şi prin intermediul unor imagini docu-mentare din cadrul repetiţiilor şi al unor performance-uri mai vechi. Filmul a fost premiat la Festivalul de la Berlin în 2011.

Pina Bausch a fost una dintre cele mai mari dansatoare contem-porane. A început să danseze de la o vârstă fragedă, iar la 14 ani era membră în trupa coregrafului Kurt Jooss, unul dintre fondatorii expresionismului german în dans. În 1972, Bausch devine director artistic al Teatrului de dans Wuppertal, care în prezent îi poartă numele. Printre cele mai renumite spectacole ale sale se numără "Café Müller" (1978) şi "Ritualul primăverii" (1975). Ambele se regăsesc în fragmente consistente şi în filmul lui Wenders. În 1983, Pina Bausch a jucat în rolul principesei Lherminia, într-un film de Federico Fellini. A murit în 2009.

 

Etichete
Comenteaza