Prostituţie, muncitori ilegali şi imigranţi în prima premieră la Teatrul -maghiar din Cluj, "Draculatura"

Prostituţie, muncitori ilegali şi imigranţi în prima premieră la Teatrul -maghiar din Cluj,
Prostituţia, muncitorii ilegali şi problemele de integrare ale imigranţilor sunt temele majore ale primei premiere de la Teatrul Maghiar de Stat, în stagiunea care începe în această lună.

Este vorba de "Draculatura", piesă care se află "demult" în repetiţii după cum spune directorul instituţiei de cultură, Tompa Gabor. Repetiţiile sunt puse în scenă la Casa Tranzit, unde va avea loc şi premiera, în 18 septembrie. Premiera este semnată de regizorul de film Robert Lakatos şi este programată "în contextul unui atelier la care participă şi alte teatre, este un proiect numit "Intrare de urgenţă", a cărui tematică este vecinătatea în Europa, problemele de integrare ale imigranţilor, muncitorii ilegali din Europa, prostituţia şi altele", spune Tompa.

Premiera face parte dintr-un proiect internaţional de teatru, "Emergency Entrance", cu sprijinul Uniunii Europene prin Programul Cultural 2007-2013, şi pusă în scenă în colaborare cu Uniunea Teatrelor din Europa.

Proiectul teatral internaţional,cu participarea Teatrului Naţional Grecia, Teatro Garibaldi din Palermo, Teatrul Naţional Habima din Israel, Teatrul Naţional din Praga, Teatrul Maghiar din Cluj şi Teatrul din Graz, are o durată de un an şi implică activitatea a aproximativ 50 regizori, actori, artişti video şi muzicieni din Atena, Palermo, Cluj, Tel Aviv, Praga şi Graz, care lucrează la spectacole despre migraţie.

Singurul lucru pe care un imigrant român care lucrează în Italia, o femeie rusă forţată să se prostitueze în Atena, refugiaţii din Lampedusa, soldaţii din Israel care staţionează în Gaza şi romii din Praga au în comun sunt graniţele care le definesc viaţa. Acestea pot fi istorice, contemporane, etnice, militare, economice, vizibile sau invizibile, dar reale.


Proiectul iniţiat în 2009 de Teatrul din Graz, cu sprijinul UE, se focusează pe poveştile oamenilor care trăiesc pe părţile opuse ale graniţelor. Shay Pitowsky, directorul Companiei Tânăra Habima, îşi foloseşte ca punct de plecare propriile amintiri traumatice din perioada în care a servit ca soldat israelian (spectacolul New Land - Ţară nouă). Christine Eder şi Teatrul din Graz se concentrează pe odiseele moderne care au loc pe malul Mări Mediteranee în Boat People (Oameni pe bărci). Teatrul Naţional din Praga cercetează conflictul dintre romi şi cehi (My Neighbour, My Enemy - Vecinul meu, inamicul meu, r.: Viktorie Čermáková), Teatrul Naţional Grecia urmăreşte imigranţii ruşi invizibili din Atena (Invisible Olga - Olga cea invizibilă, r.: Yiorgos Paloumpis). Teatrul Garibaldi din Palermo ne arată condiţiile de viaţă ale femeilor române care lucrează în Italia (Who's afraid of a maidservant? - Cui îi e frică de o servitoare?, r.: Giuseppe Massa).

Comenteaza