Tudor Giurgiu, directorul TIFF: "În 2003, s-a aprins o pânză de păianjen falsă în club. La Conti stăm mereu cu frica în sân. Probabil că aceste party-uri vor fi de-acum istorie"

Tudor Giurgiu, directorul TIFF:
În urma tragediei petrecute, vineri seara, în clubul bucureştean Colectiv, Tudor Giurgiu, directorul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) a dezvăluit câteva momente care se puteau încheia fatidic pe parcursul celor 14 ani de festival. Petreceri în cluburile din beciurile Clujului sau în incinta bătrânului şi dărăpănatului Continental.

El a mai amintit, pe reţeaua de socializare Facebook, de primele colaborări pe care le-a avut cu echipe americane de filmare care, constant, întrebau de "health and safety regulations" vs. hei-rupul românesc care nu ţinea întotdeauna cont de protecţie şi siguranţă, făcând referire la filmările din timpul producţiei "Undeva la Palilula", care au avut loc şi într-o uriaşă hală dezafectată de la fostele uzine Republica. 

În postarea sa, Giurgiu critică şi atitudinea statului, care a avut nevoie de producerea unei tragedii pentru a deveni activ pe acest segment. Din păcate, pe un model care nu rezolvă din rădăcini problema: controale, amenzi, declaraţii aberante. 

Mai jos, postarea integrală a directorului TIFF: 

"Mă tot gândesc de 2 zile încoace la zecile de evenimente organizate la TIFF, la concerte, petreceri, filmări complicate din ultimii 20 de ani. Şi au fost zeci de momente când s-ar fi putut întâmpla ceva nasol... La ediţia II de TIFF, în 2003, am făcut un aşa-numit "Vampire Ball" în Clubul Diesel din Cluj. A ieşit un fel de petrecere cvasi-kitsch, deh, începuturile TIFF-ului, eram mici şi neştiutori, dar toată lumea s-a simţit foarte bine. Ne-am tot bătut capul cu Mircea Buteanu, patronul din Diesel, cum să decorăm clubul şi Mircea a venit cu ideea să întindem nişte pânză de păianjen fake, ceea ce am şi făcut.

Evident, în timpul distracţiei, cineva a ridicat flacăra unei brichete în aer. În 3 secunde, pânza a luat foc. Unii râdeau, alţii se uitau cu ochii mari, nimeni nu a reacţionat de niciun fel. E un fel de inerţie în reacţia oamenilor cumva greu de explicat. În 10 secunde focul a început să se întindă, noroc cu un tip cu prezenţă de spirit care a tras pânza jos, a început să o calce în picioare şi... în felul asta am cam scăpat dintr-o belea care putea să fie mult mai urâtă decât nenorocirea din Colectiv. Pentru cine nu ştie, Diesel e un local aflat într-o veche pivniţă de vinuri aparţinând Bisericii Romano-Catolice.

Tot la TIFF, am fost primii organizatori de evenimente care au resuscitat "Conti", fostul Hotel Continental, aflat în paragină, unde am organizat expoziţii şi, mai ales, concerte şi petreceri. Invitaţii străini încă vorbesc peste tot în lume despre "our famous closing party from the derelicted hotel". An de an, însă, stăm cu frica în sân să nu se întâmple ceva, cu toate măsurile de protecţie pe care ni le luăm... Să nu cadă vreun candelabru sau vreun zid peste oameni, să nu se spargă vreun geam. Probabil că aceste party-uri vor fi de acum istorie...

Îmi aduc aminte de primele colaborări cu echipe americane de filmare care, constant, ne întrebau de "health and safety regulations" vs. hei-rupul românesc care nu ţinea întotdeauna cont de protecţie şi siguranţă. Sau, oricum, nu ne stătea mintea la asta. Când am terminat filmările la "Undeva la Palilula" (zeci de nopţi petrecute în frig într-o uriaşă hală dezafectată de la fostele uzine Republica), am realizat ulterior că a fost o mare chestie că am scăpat cu faţa curată, că n-am avut niciun accident pe platou, deşi riscul asumat de electricieni, maşinişti, dublaţi de alpinişti, a fost unul enorm.

Aveam protecţia muncii făcută, dar se putea întâmpla absolut orice. Scriu toate astea pentru că îmi dau seama că trebuie să se întâmple tragedii ca să devenim cu toţii mult mai responsabili. Şi e aiurea. Şi statul, deodată, începe şi el să devină activ şi să facă ce ştie el mai bine: controale, amenzi şi să dea declaraţii aberante prin varii funcţionari. În loc să se preocupe constant de felul în care se dau avizele, de nevoia unor inspecţii care să nu se lase neapărat cu şpăgi, ci cu discuţii şi analize serioase făcute cu proprietarii de cluburi. Şi mai pot continua, dar e degeaba". 

30 de persoane şi-au pierdut viaţa şi alte 180 au fost rănite vineri noapte, 30 octombrie, în urma unui incendiu izbucnit la clubul Colectiv din Bucureşti, în timpul unui concert.

Comenteaza