“Autostrada Transilvania trebuie racordată la Centura Vâlcele - Apahida”

“Autostrada Transilvania trebuie racordată la Centura Vâlcele - Apahida”
A doua "inaugurare" a Centurii de Est, cea din 2013 | Foto: Cluj Azi

Deputatul Sorin Bota i-a solicitat ministrului transporturilor, Lucian Bode, să accelereze proiectul de racord al Autostrăzii Transilvania (A3) la Centura de Est a municipiului Cluj-Napoca.

Parlamentarul promovează și realizarea unui tunel care să evite astfel problemele legate de mediu, fond forestier și infrastructura energetică din zonă.

“Proiectul de racord al A3 în zona localității Tureni - Ciurila cu Centura de Est a municipiului Cluj-Napoca, la Vâlcele, stagnează de patru ani de zile. A fost contractat studiul de fezabilitate la care în ultimii doi ani nu se mai lucrează.

În momentul de față nu știm dacă acest studiu a fost realizat sau dacă a fost reziliat contractul. Un singur lucru este cert, și anume că după patru ani Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu are un minim studiu a cărui valoare nici măcar nu depășește suma achizițiilor directe”, a declarat deputatul.

Acesta afirmă că din punctul de vedere al traficului rutier Turda este un nod important pe hartă, orașul fiind sufocat zilnic de mii de mașini ce îl traversează, iar tot traficul spre și dinspre nordul României trebuie să treacă prin această localitate.

Ambele proiecte, umflate la preț

Proiectul Autostrăzii Transilvania, parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract - estimat inițial la 1,5 miliarde de euro, ulterior ridicat la 2,2 miliarde, iar apoi la 7 miliarde - încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012.

Acesta a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte independente, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș, lungimea sa totală fiind de 584 km.

Centura de ocolire Sud-Est a fost inaugurată în 2011, cu excepţia unui tronson de 3 km, afectat de alunecări de teren. Inițial, autorităţile estimau că proiectul va costa 60 de milioane de euro. Două luni mai târziu, compania care a construit șoseaua a intrat în insolvenţă.

O altă firmă a fost nevoită să consolideze solul în zona afectată, ceea ce a dus la întârzierea lucrărilor. Costurile au ajuns la 150 de milioane de euro, ceea ce face din acest drum cea mai scumpă centură din România.

Cel mai mare beneficiu al său este scoaterea traficului greu din Cluj-Napoca. Studiile arată că, în fiecare zi, pe şoseaua de ocolire circulau 17.000 de vehicule, care ar fi îngreunat traficul din oraş.

Comenteaza