Bilanț la mijloc de an pe autostrăzi. API: "Am fost mult prea optimiști"/ Câți kilometri și ce loturi ar putea fi gata până la sfârșitul anului

Bilanț la mijloc de an pe autostrăzi. API: "Am fost mult prea optimiști"/ Câți kilometri și ce loturi ar putea fi gata până la sfârșitul anului

Asociația Pro Infrastructură a făcut o analiză la jumătatea anului 2025 privind stadiul proiectelor de autostrăzi și drumuri expres din România.

Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură spun că au constatat că estimările de la începutul acestui an privind evoluția proiectelor de infrastructură au fost mult prea optimiste, pentru că, până acum, niciun segment rutier nu s-a inaugurat înaintea termenelor anunțate la început de an, iar majoritatea proiectelor au întârzieri importante: "niciun segment de autostradă nu s-a deschis înainte de previziunea noastră și aproape toate au (foarte) mari întârzieri față de estimările din 7 ianuarie".

Cei de la API au oferit și exemple:

- Lotul 1 al A7 Buzău-Focșani, inaugurat abia în 11 iulie, deși se estimase februarie-martie.

- Segmentul A7 Mizil-Buzău Vest a fost finalizat, însă din cauza problemelor tehnice cu tablierul metalic pe trei structuri, deschiderea este amânată, posibil spre august sau septembrie.

- Drumul expres DEx12 Albota-Pitești a fost dat în trafic cu întârziere de câteva zile față de termenul aprilie-mai.

- Jumătatea de nord a autostrăzii A1 Pitești-Curtea de Argeș a fost deschisă abia pe 11 iunie.

- Autostrada de centură A0 Sud, executată de firma grecească Aktor, a fost inaugurată în 30 iunie.

- Drumul expres DEx4 de la Cluj, făcut de Dimex-Con-A, prezis de API în iunie, dar inaugurat în 10 iulie.

"Tragem linie: în 2025 s-au dat în trafic un pic peste 55 de kilometri de autostradă și drum expres" - spune API.

Pentru perioada rămasă din an, Asociația estimează că vor fi inaugurați aproximativ 119 kilometri, iar în cel mai optimist scenariu, maximum 130 de kilometri.

"Până la final de 2025 mai inaugurăm cam 119 km, adică A7 Mizil-Buzău Vest, A7 Buzău Vest-Buzău Est, A7 Tișița-Răcăciuni (Focșani-Răcăciuni ultra-optimist însă doar Tișița-Adjud Nord în scenariul pesimist), A3 Zimbor-Poarta Sălajului și A0 Nord lotul 4. Ultra-optimist, UMB ar putea livra și hobanatul de la Galați pe DEx6 și mai adunăm încă 11 km, deci un maxim teoretic de 130 km", sunt de părere cei de la Asociația Pro Infrastructură.

Potrivit asociației, proiectele cu restanțe mari includ: Centura Adjud pe A7, promisă încă din 2024, care probabil va fi deschisă doar la sfârșitul anului; Loturile 2 și 3 din Focșani-Bacău (60 km), sector așteptat mai puternic de la UMB, dar fără livrări în 2025; Drumul expres DEx6 Brăila-Galați, cu întârzierea majoră a podului hobanat peste Siret.

"În previziunile noastre, dădeam șanse 50/50 pentru loturile 3 (CCECC) și 4 (UMB) din A0 Nord, cât și pe A3 Zimbor-Poarta Sălajului (UMB). Este clar că chinezii vor rata. În schimb, UMB pe A0 pare-se că vrea, și poate, să termine. La fel și pe A3 la nord de Zimbor.

Minunile visate în 2025, Erbașu pe A3 și Porr pe A1, s-au evaporat rapid în iarnă. Dar ambele proiecte merg foarte bine: Erbașu poate fi gata în vara lui 2026 (în termenul contractual), la fel ca Porr (cu mai bine de 6 luni înainte de termen)", mai notează API.

Asociația a întocmit și o hartă interactivă cu situația/stadiul proiectelor de autostrăzi și drumuri expres, care poate fi consultată AICI.

"La sfârșit de 2024, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din țară ajunsese la 1269,87 km. Din păcate visul a rămas doar o nălucă: "în 2025 ne vom apropia de borna 1500 sau chiar o putem depăși în visul unei nopți de iarnă." Cu un maxim teoretic posibil de 185 kilometri în 2025, abia dacă vom trece de 1450 km, chiar și în cel mai super-optimist scenariu" - încheie analiza cei de la API.

 

 

Comenteaza