Când se întorc în birouri corporatiștii din Cluj. “Vor să aleagă ei cât lucrează de acasă”

Când se întorc în birouri corporatiștii din Cluj. “Vor să aleagă ei cât lucrează de acasă”
Companiile de servicii externalizate vor modifica designul spațiilor office | Foto: Majorel

Angajații multinaționalelor din Cluj doresc să aleagă ei înșiși câte zile vor lucra de la distanță după pandemie. Majoritatea companiilor vor adopta un sistem hibrid birou-locuință, estimând ca salariații să revină treptat în clădirile office începând cu lunile iulie-august.  

Abonează-te pe   Poza noua 31.03.2021
Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitează pagina principală ZIUA DE CLUJ
“Chiar dacă toată lumea din companie lucrează 100% de-acasă, ne pregătim asiduu pentru întoarcerea la birouri. Din sondajele pe care le-am făcut, angajații noștri o doresc, dar nu așa cum era înainte, ci cu posibilitatea ca ei să poată alege câte zile să lucreze de la birouri și câte zile de acasă. Flexibilitatea alături de toate măsurile necesare de prevenție a răspândirii virusului sunt două topicuri importante pe agenda noastră. Vrem să ascultăm dorințele angajaților noștri, oferindu-le soluții viabile, care vin în întâmpinarea nevoilor lor. Am făcut investiții în spații mai multe, redesign de birouri, creare de spații noi pentru relaxare, pentru a fi pregătiți pentru ieșirea din pandemie”, spune Daniela Micușan, director general al Majorel Romania – Cluj, unul dintre marii furnizori globali de servicii externalizate.

Asociația Business Service Leaders în România (ABSL) a realizat un studiu având ca temă noile modalități de lucru abordate de companiile din domeniu pentru 2021. 90% dintre companiile participante lucrează acum în sistem telemuncă (de la domiciliu sau alte locuri). 38% au afirmat că în prezent la birou merge personalul tehnic de suport, în timp ce restul angajaților ajung doar în contexte legate de întâlniri. 

39% dintre companii își reduc spațiile de birouri

95% dintre companiile chestionate vor aborda postpandemie un sistem de muncă hibrid. Doar 5% vor lucra 100% de la birou postpandemie. 40% planifică întoarcerea treptată la birou, în sistem hibrid, începând din perioada iulie – august, şi ajungând la 61% până la finalul anului sau din 2022. Totuși, 39% dintre companiile respondente încă nu știu când se vor întoarce la birou.

În primele cinci criterii pentru întoarcerea la birou companiile au menționat alegerea individuală a angajaților, tipul proiectelor aflate în derulate, decizia echipei, performanța angajaților, stadiul proiectului. 45% spun că, postpandemie, vor să lucreze de la birou între 8-10 zile/lună, iar 10% să vină la birou 12 zile/lună. Angajații a 22% dintre companii vor lucra mai puțin de 7 zile/lună de la birou sau doar ocazional.

61% dintre companii vor păstra spațiile de birouri deținute înainte de pandemie, în timp ce 39% dintre companii le vor diminua. 56% vor să le modifice spațiile. Rolul biroului se va schimba postpandemie. Acesta va funcționa ca spațiu dedicat întâlnirilor (86% dintre companii), dar și ca spațiu de interacțiune și team building pentru echipe (57%). Spații de luat masa și de relaxare, experiențe video și de realitate augmentată sunt alte funcționalități ale biroului postpandemie.

“Experiența ultimilor luni a demonstrat că telemunca, dar și munca de la birou în proporție de 100% au inconveniente și nu corespund nevoilor companiilor, pe termen lung. Echipele proaspăt angajate sunt mai greu de pregătit atunci când lucrează de acasă, iar dezvoltarea profesională pe termen mediu și lung este afectată negativ în situația în care echipa nu interacționează nemijlocit pentru perioade lungi de timp”, Cătălin Iorgulescu, reprezentant al Consiliului Director al ABSL.

72% dintre companiile din sector nu au introdus în perioada telemuncii criterii diferite de evaluare a performanțelor. 78% dintre companiile chestionate folosesc un singur tip de evaluare. 85% au introdus însă aptitudini noi pentru evaluarea performanțelor managerilor, care au legătură cu telemunca.

Telemunca în exces a epuizat angajații 

Acestea sunt capacitatea de management al echipelor care lucrează la distanță, leadership virtual, flexibilitate, empatie, motivarea angajaților. 72% dintre companii au luat în acestă perioadă măsuri menite să evite epuizarea (burnout): programe de sănătate mintală și wellbeing, comunicare 1 la 1, ore de muncă flexibile. 

40% dintre companii au aplicat pentru facilități fiscale oferite de stat. Zile libere pentru părinți, ajutor financiar pentru studii sau sume pentru procurarea echipamentelor IT sunt principalele facilități pentru care aceste companii au aplicat. Companiile au oferit beneficii angajaților și în această perioadă.

45% dintre companii oferă în medie 3-4 beneficii angajaților. Cel mai des întâlnite sunt abonamente medicale, programe interne de reducere a stresului, sport, programe pentru depistarea și prevenirea bolilor. 77% dintre companiile din industrie au crescut salariile angajaților în acest an, 13% le-au păstrat la nivelul din 2020.

“Din 2021 vom asista la o revenire a activității pe piața forței de muncă, iar decizia unei companii de a nu mări salariile ar putea avea repercusiuni asupra echipei. Unul dintre avantajele competitive ale României în industria de business services europeană e dat de costurile scăzute cu forța de muncă. Creșterea constantă a salariilor va eroda acest avantaj în următorii cinci ani. Activitățile repetitive vor fi înlocuite de inteligența artificială sau vor migra către locații mai ieftine, preponderent în Asia. Consider esențial ca industria noastră să migreze de la servicii tranzacționale (facturare, înregistrare comenzi) la servicii cu valoare adăugată mare (analiză de date, planificare, îmbunătățire a experienței clienților finali, dezvoltarea integrală a unui proiect de automatizare)”, Ciprian Dan, președinte ABSL.

Angajatorii: "Nu constrângem oamenii să se vaccineze"

Vaccinarea va face posibilă creșterea interacțiunilor la birou și posibilitatea de a călători. Reducerea semnificativă a mobilității în timpul pandemiei a fost o piedică importantă în dezvoltarea industriei de outsourcing, întrucât în timpul introducerii noilor procese specialiștii călătoresc pentru predarea cunoștințelor esențiale, setarea sistemelor și a mediului în care urmează sa se desfășoare activitatea. Cu toate acestea, 83% dintre companii nu vor condiționa întoarcerea de birou de vaccinare.

Studiul ABSL a fost dezvoltat în perioada februarie – martie, la care au participat 61 de companii, cu 39.000 de angajați. Veniturile generate de industria de business services în 2020 erau de 4,5 miliarde euro. Acest domeniu contribuie cu 2-2,5% la realizarea produsului intern brut al României, similar cu sectoare precum comerț cu ridicata, electricitate sau petrol și gaze naturale.

15.000 de angajați, respectiv 6% dintre salariații din județul Cluj, lucrează în industria de business services. ASBL reprezintă sectorul de business services, adunând cele mai importante companii de profil din piață. Din aceasta fac parte companii autohtone și multinaționale de profil, lideri regionali și globali.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Loading...
Comenteaza