Clujenii au aflat că litigiile bancare pot fi soluționate și în afara instanțelor de judecată

Clujenii au aflat că litigiile bancare pot fi soluționate și în afara instanțelor de judecată

Numărul persoanelor care a apelat în primele cinci luni ale anului acesta la sprijinul Centrului de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB) este deja egal cu cel al numărului total de cereri înregistrate în tot anul 2017, au anunţat reprezentanţii acestei entităţi.

"CSALB se ocupă de soluţionarea alternativă, adică în afara instanţelor, a oricărei dispute dintre bănci şi IFN-uri (n. r. - instituţii financiare nebancare), pe de o parte, şi consumatorii, pe partea cealaltă. Asta înseamnă că acest centru pune la dispoziţia consumatorului variante de negociere gratuite pentru acesta şi într-un termen relativ scurt. (...) Până acum, din 2016, s-au soluţionat 500 de cazuri. Anul acesta s-au soluţionat deja 200 d dosare. Avem deja aproximativ 500 de cereri pe care le-am primit din partea consumatorilor, cifra este, la cinci luni şi jumătate din acest an, mai mare de două ori decât cea înregistrată anul trecut. Anul trecut am avut 505 cereri în tot anul", a declarat, miercuri la Cluj-Napoca, purtător de cuvânt al CSALB, Alexandru Păunescu.

Cu toate acestea, notorietatea acestei modalităţi de soluţionare a litigiilor din domeniul bancar este mult mai scăzută în regiunile ţării faţă de Bucureşti şi zona Ilfov, după cum a arătat un studiu realizat de centru, motiv pentru care reprezentanţii CSALB au demarat o campanie de promovare în Cluj, Timişoara, Iaşi şi Constanţa.

Potrivit reprezentanţilor CSALB, din Cluj-Napoca au fost înregistrate doar 4-5 cereri, situaţia fiind comparabilă pentru alte oraşe mari din ţară.

"După ce am văzut rezultatul studiului s-a văzut că dispunerea dosarelor în ţară este similară, mai puţin Bucureşti şi Ilfov. (...) Ne dorim un parteneriat care să se desfăşoare cu ajutorul primăriilor, al administraţiei locale, care să fie un vector de comunicare în teritoriu pentru existenţa centrului", a mai spus Păunescu.

La rândul său, directorul CSALB, Liviu Fenoghen, a explicat că soluţionarea litigiilor se face cu ajutorul a 17 conciliatori, care sunt colaboratori ai CSALB, care au pregătire economică sau juridică şi o experienţă de minim 10 ani.

"Avantajele CSALB sunt reprezentate de faptul că toate litigiile trebuie soluţionate într-un termen de maxim 90 de zile, ceea ce înseamnă foarte repede în comparaţie cu instanţele de judecată, unde durează 2-3 sau mai mulţi ani. Pentru consumatori accesul este gratuit, iar pentru o bancă presupune costuri modice, 993 de lei pentru un dosar care este soluţionat şi de asemenea pentru ambele păi este importantă confidenţialitatea. Băncile acceptă aceste costuri pentru că au realizat că pentru soluţionarea unui litigiu la fond, de exemplu, sunt costuri de mii de euro. Şi nu numai din acest motiv, ci şi pentru că este important pentru ele să îşi recâştige încrederea pe care au pierdut-o într-o perioadă anterioară", a spus Fenoghen.

În majoritatea cazurilor clientul nu trebuie sa se deplaseze la Bucureşti pentru rezolvarea dosarului, ci comunicarea se face online sau prin poştă.

"Ca tipologii, au fost rezolvate diverse dosare, astfel ca un client care avea un credit de nevoi personale a obţinut anularea datoriilor în valoare de 25.000 de lei si închiderea creditului, consumatorul urmând sa achite în continuare creditul Prima Casa. Un alt consumator a reuşit scăderea dobânzii cu 1,25 la 3,5% pe an si eliminarea comisionului de administrare lunara de 75 de lei. De asemenea, un client cu un credit ipotecar în euro a obţinut scăderea dobânzii de la 9,75% la 5,75% pe an, iar rata lunara a scăzut de la 207 euro la 95 de euro", a mai spus Fenoghen.

CSALB este în prezent singura entitate din România care oferă acest tip de servicii. CSALB este o entitate independentă, apolitică, non-profit, de interes public, care administrează infrastructura necesară soluţionării alternative a litigiilor dintre consumatori şi instituţiile financiar-bancare şi nebancare, în mod echilibrat, rezonabil, rapid în afara instanţei, prin colaborarea cu experţi.

Comenteaza