Clujul are 800 de service-uri auto pe o piață de 1,5 miliarde de euro. Multe nu dau bon sau factură

Clujul are 800 de service-uri auto pe o piață de 1,5 miliarde de euro. Multe nu dau bon sau factură

Deși fac profituri de 122 de milioane de euro pe an, multe service-uri locale lucrează "la negru" sau "la gri", nu dau factură sau bon fiscal și întind reparațiile până la jumătate de an. Cu toate acestea, învârt 7,5 miliarde de lei pe an în România.

Piața service-urilor auto necesită o reglementare mai strictă, care să prevadă termene foarte clare privind lucrările de reparații auto, afirmă experții de la Sierra Quadrant. Multe dintre service-urile auto, marea lor majoritate slab capitalizate, au renunțat la stocuri și lucrează numai la comandă, astfel că timpii de reparație, mai ales în cazul vehiculelor în garanție sau leasing, au ajuns să se întindă pe 3-6 luni.

Majoritate a service-urilor auto din România sunt slab capitalizate și nu dispun de un management riguros, arată o analiza. Pentru multe dintre firme, rulajul zilnic a ajuns să facă diferența între blocaj și supraviețuire. Multe service-uri de cartier au trecut în zona gri a economiei, altele au aplicat stratageme financiare la limita legii.

,,În service-urile mici, plățile se fac de multe ori fără factură, pe riscul clienților interesați să obțină un preț cât mai mic. Aceștia închid ochii la proveniența pieselor și calitatea lor. Așa se explică explozia importurilor de mașini pentru piese, creșterea semnificativă a pieței dezmembrărilor auto’’, explică experții.

Există și o zonă din piața service-urilor auto care a recurs la o altă soluție. ,,Multe dintre service-urile auto de reprezentanță, acolo unde cei care își cumpără mașini noi sunt obligați să le repare pentru a nu pierde garanția, și-au optimizat costurile prin reducerea aproape de zero a stocurilor de piese și accesorii. Încasează banii de la clienți, comandă piesele la distribuitori, abia apoi finalizează reparația.

,,Fără o reglementare strictă a acestui tip de operațiune, reparația unei mașini aflată în garanție se poate întinde și la o perioadă de câteva luni, mai ales că nici distribuitorii de piese auto nu dețin stocuri și, la rândul lor, așteaptă să adune cât mai multe comenzi pentru a-și optimiza costurile de transport și distribuție”, arată analiza.

Ovidiu Neacșu, partener coordonator la Sierra Quadrant, spune că este necesară o modificare a reglementărilor. ,,Clientul este captiv unor lanțuri economice care abuzează de poziția economică și contractuală, de exemplu de obligativitatea ca reparațiile, în perioada de garanție, să se desfășoare numai la un anumit prestator de servicii. Este nevoie de o modificare a reglementărilor în acest domeniu, pentru a fi eliminate aceste practici. Nu poți lăsa clientul să aștepte cu lunile fără orizont, o reparație doar pentru simplul motiv că service-ul este singurul ,,acreditat’’ la care poate să își repare mașina’’, spune Ovidiu Neacșu.

Multe dintre companiile care asigură service pentru bunurile vândute în țara noastră mizează pe poziția lor. ,,De la service-urile auto la cele care repară electronice și electrocasnice, mobilă, sanitare astfel de situații se întâmplă deoarece clienții sunt nevoiți să aștepte, fără drept de apel, rezolvarea sesizărilor. Dincolo de alternativa oferită de Protecția Consumatorilor, nu există o reglementare strictă și adaptată realității pentru cei care desfășoară astfel de activități”, consideră acesta.

În România funcţionează 15.000 de firme care au ca obiect activităţi de întreţinere şi reparare a autovehiculelor. Numărul lor a crescut de la 9320 în 2010. Cele mai multe sunt în Bucureşti (1.682), Cluj (805), Timiș (607), Bihor (601), Ilfov (595).

,,90% sunt microîntreprinderi și numai 21 mari. Este o piață fragmentată, lipsită de lichiditate și cu puternice dezechilibre financiare’’, conform Sierra Quadrant. Piața service-urilor auto a ajuns la afaceri de 7,5 miliarde de lei, și un profit net de peste 600 milioane. Evoluția a intervenit pe fondul creșterii parcului auto, atât de mașini noi cât mai ales de automobile second-hand.

,,70% dintre mașinile înmatriculate în România sunt mai vechi de 12 ani și au nevoie de service. Am ajuns în această situație după boom-ul economic din perioada 2005-2007, când au fost cumpărate un număr record de mașini noi, și pe fondul importurilor de mașini second hand, urmare a eliminării taxei auto’’, afirmă analiștii.

Potrivit Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule, anul trecut s-a înregistrat un număr record de tranzacții, 1,2 milioane de mașini. La finele lui 2019, în România erau înmatriculate 8,7 milioane de vehicule (autoturisme, motociclete, autoutilitare), din care 392.430 noi, iar cele mai multe aveau peste 12 ani de vechime (6,07 milioane).

Dincolo de necesara modificare a legislației pe baza căreia funcționează service-urile auto și furnizorii de piese și accesorii, e nevoie de o reglementare mai strictă a vânzării și reparației de mașini, noi și second-hand. În domeniul vânzării de mașini noi, experții sugerează necesitatea impunerii unor condiții mai stricte de funcționare pentru dealeri. Ei au puține service-uri, personal insuficient și o lipsă aproape totală de piese în stocuri.

,,Ar trebui să fie corelat numărul de mașini vândute cu infrastructura de service. Vinzi 10.000 de mașini, trebuie să asiguri un număr X de service-uri. O altă soluție este ca, atunci când cumperi o mașină nouă, să o poți repara și la alt service decât cel al importatorului sau al producătorului’’, explică Ovidiu Neacșu.

Analiștii spun că e nevoie de reglementarea pieței second hand, în zonele de importuri și reparații. ,,După eliminarea taxei auto, considerată pe bună dreptate abuzivă și neconformă cu aquis-ul comunitar, autoritățile n-au mai luat nicio măsură concretă pentru a limita importurile de mașini second-hand. Acest lucru se vede în importurile masive de rable, în creșterea traficului rutier și în accentuarea poluării mai ales în marile orașe’’, arată analiza Sierra Quadrant.

,,Este nevoie de o regândire a mecanismului de taxare a înmatriculărilor și de impozitare a mașinilor vechi și poluante. Altfel ne vom transforma în coșul de gunoi auto al Europei. În timp ce alte țări mizează pe mașinile electrice, susțin producția și importul de automobile nepoluante, la noi, dincolo de limitele programelor Rabla și Rabla Plus, nu avem o metodă eficientă, în zona fiscalității, care să pună capăt acestui fenomen”, spune Neacșu.

Experții spun că legea service-urilor trebuie modificată ca să elimine posibilitatea reparării vehiculelor cu piese din dezmembrări. ,,Asistăm la un fenomen care a luat amploare în România – reparația mașinilor cu piese din dezmembrări. Cine garantează pentru calitatea acestora? Autoritățile trebuie să intervină mai puternic pe acest segment’’, spune expertul de la Sierra Quadrant.

“Dacă mergeți cu mașina la un service din cartier, cereți informații despre piesele pe care urmează să le folosească. Evitați produsele second-hand, din dezmembrări, și cereți documentele de garanție. Toate service-urile auto trebuie să asigure garanţie pentru lucrările efectuate, astfel că este absolut esenţial să solicitaţi documentele care prevăd acest lucru alături de factură şi bon fiscal”, spun analiștii.

Comenteaza