Clujul și Constanța își dispută podiumul spațiilor comerciale în România. Bucureștiul e lider

Clujul și Constanța își dispută podiumul spațiilor comerciale în România. Bucureștiul e lider

32% din stocul modern de spații de retail se află în București, iar 38% este împărțit în 10 orașe: Constanța, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Brașov, Ploiești, Suceava, Craiova, Pitești, conform CBRE, lider mondial pe piața de consultanță imobiliară.

“Activitatea continuă să fie dinamică în 2018, însă nu la fel de efervescentă ca în 2017. Observăm o creștere a activității regionale, în orașe secundare, dar și în orașe terțiare. Acest lucru se datorează creșterii puterii de cumpărare la nivelul întregii țări. O altă tendință importantă este și majorarea ponderii componentei online pe segmentul de retail. Am remarcat o creștere cu 30% a vânzărilor online în S1 2018, față de S1 2017. Mari branduri internaționale, care activează în industrii extrem de diverse și țintesc publicuri diferite, au decis anul acesta să-și facă intrarea pe piața locală. Este un semn că piața românească se maturizează și devine din ce în ce mai ofertantă pentru marii jucători care o ocoleau până acum, considerând-o prea riscantă”, a explicat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE România.

367.000 mp sunt în construcție, cu date de livrare în 2018 și 2019. Sunt 19 proiecte, dintre care 13 noi și 6 extinderi. În primul semestru al anului au fost terminate spații ce totalizează 30.000 mp în proiecte din Bistrița, Focșani, Gheorghieni, Râmnicu Sărat și Vaslui.

Stocul modern de spații de retail se situează, în momentul de față, la 3,5 milioane mp, dintre care 59% este reprezentat de centrele comerciale, iar 41%, de parcurile de retail. Din actualul stoc de spații de retail, jumătate au fost dezvoltate în perioada 1999-2008.

La nivelul stocului modern, 32% din spații se află în București, iar 38% este împărțit în 10 orașe: Constanța, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Oradea, Brașov, Ploiești, Suceava, Craiova, Pitești. Dintre proiectele aflate în construcție, 53% este reprezentat de centrele comerciale și 47% de parcurile de retail. 18% din stocul de spații de retail aflate în prezent în dezvoltare sunt extinderi în construcții existente.

În primul semestru al anului, nouă chiriași au intrat, majoritatea în premieră, pe piața locală: retailerul german Kik; brandul german Hugo Boss; compania canadiană care deține lanțul de cafenele Esquires Coffee; brandul românesc de încălțăminte S-Karp; singurul magazin monobrand deschis în Europa de Est de marca de ceasuri elvețiene TAG Heuer; retailerul vestimentar internațional Comma; Karaca, retailer de produse de uz casnic din Turcia; Miniso, retailer japonez de produse pentru casă și accesorii si retailerul sloven de produse pentru casă, sportive și de călătorie, Vitapur Home.

În primele șase luni din 2018, chiria prime (de referință pentru proiectele de clasă A, amplasate în cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat la 80 euro/mp , iar în cazul parcurilor de retail, între 8 și 15 euro/mp. Chiria prime la unitățile stradale a fost de 55 euro/mp.

Randamentul prime (înregistrat de proiectele de clasă A, din zonele cel mai bine cotate) raportat pentru centrele comerciale a fost de 6,5%. CBRE Group este cea mai mare companie de servicii comerciale și investiții în real estate din lume în 2017, cu 80.000 de angajați în 450 de birouri.

Marile proiecte în construcție
  • Openville Timișoara, 47.000 mp
  • AFI Palace Brașov, 45.000 mp
  • Târgoviște Mall, 33.000 mp
  • Shopping City Târgu-Mureș, 32.900 mp
  • Shopping City Satu Mare, 28.700 mp
  • DN1 Balotești, 28.000 mp
  • Baia Mare Value Center, 22.500 mp
  • Electroputere Parc Craiova, 22.100 mp
Sursa: CBRE
Comenteaza