Companiile germane cu afaceri locale: "Vom face angajări, dar nu găsim personal calificat"

Companiile germane cu afaceri locale: "Vom face angajări, dar nu găsim personal calificat"
Capitalul german are o prezență puternică la Cluj | Foto: Bosch

Investitorii germani grupați în organizația AHK România, cu un centru regional la Cluj, susțin că așteptările lor s-au îmbunătățit semnificativ. Lipsa personalului calificat și creșterea prețurilor la materialele de construcții vor fi principalele obstacole. 

După un 2020 extrem de dificil pe fondul pandemiei, companiile sunt, în primăvara acestui an, în mod vizibil mai optimiste cu privire la viitor. Acest lucru reiese din sondajul de opinie realizat de AHK în aprilie. Chestionarul are în vedere evaluarea situațiilor conjuncturale și companiilor și o privire de ansamblu asupra principalilor factori de risc economic din perspectiva companiilor, raportată la criza provocată de coronavirus.

În general, situația companiilor s-a îmbunătățit semnificativ, deși unele sectoare rămân sub o presiune economică enormă. Este interesant de remarcat evoluția factorilor de risc, în special în ceea ce privește prețurile la energie și materii prime, unde se reflectă în mod clar problemele actuale legate de prețuri și disponibilitate. Ne așteptăm ca acest risc să crească în intensitate și să dureze mai mult timp.

                                                                   Sebastian Metz, director general AHK România

Situația actuală a companiilor germane din România s-a îmbunătățit ușor și este apreciată de majoritatea respondenților ca fiind bună (43%). Peste 40% din participanții la chestionar apreciază situația propriei companii ca fiind satisfăcătoare, iar restul de 16% o consideră dificilă.

În ceea ce privește evoluția activității, companiile sunt încrezătoare în această primăvară. 42% dintre companiile chestionate sunt de părere că activitatea lor va evolua mai bine în următoarele 12 luni (2020: 26%), în timp ce doar 16% mai sunt de părere că evoluția activități lor în România va fi mai slabă (2020: 25,5%).

Referitor la situația conjuncturii în următoarele 12 luni, doar 25% dintre cei chestionați se mai așteaptă la o evoluție negativă (2020: 40%), peste un sfert sunt optimiști și cred într-o revenire conjuncturală pe termen mediu. 47% nu se așteaptă la vreo schimbare (2020: 31%). Aproape jumătate se așteaptă la o revenire a afacerii la stadiul dinaintea pandemiei încă în 2021, în timp ce 24% văd o revenire abia anul viitor.  

Numărul angajaților va crește. 32% spun că vor să continue angajările (2020: 17%). Pentru jumătate dintre respondenți numărul de angajați se va menține la același nivel. În ce privește intențiile de investiții în următoarele 12 luni, 44% dintre companii spun că acestea nu se vor schimba (toamna anului 2020: 40%). Totuși 30% văd cheltuieli de investiții mai mari (2020: 11,7%), iar 25% vor reduce cheltuielile de investiții (2020: 33%).

În ce privește factorii de risc economic din punctul de vedere al companiilor, anul acesta a revenit pe ordinea de zi lipsa de personal calificat, dar și prețurile la energie și materii prime cresc în importanță, ceea ce reprezintă o noutate, iar subiectul va trebui urmărit îndeaproape de către companii.

Principalul risc este lipsa de personal calificat, urmată de evoluția cererii de produse și a prețurilor la energie și materii prime. Condițiile cadru politico-economice rămân un factor de risc pentru companiile din România. În toamna anului trecut printre cei mai importanți factori de risc se număra cererea de produse din cauza restricțiilor impuse de pandemie și a nesiguranței.

Sondajul AHK World Business Outlook, coordonat de Uniunea Camerelor Comerț și Industrie din Germania, a avut loc în perioada 16 martie - 9 aprilie. Din România au participat 86 de companii, mai mult de jumătate  fiind active în industrie și construcții (55,8%), 32,6% în servicii, iar restul provin din domeniul comerțului.

AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane și totodată cea mai mare cameră de comerț bilaterală din România. Acesta numără 600 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe. 

Comenteaza