Grupul de producători clujean ROMO, blocat la comercializare. "Am fost "turnați" de o băcănie!"

Grupul de producători clujean ROMO, blocat la comercializare. "Am fost "turnați" de o băcănie!"

Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) a oprit activitatea grupului ROMO, care își promova produsele prin intermediul rețelelor de socializare, cu livrare în locuri prestabilite din zona Clujului. Instituția consideră că vânzarea se face într-o locație de tip târg.

Grupurile ROMO Cluj și Brașov au anunțat consumatorii că sunt nevoite să își suspende temporar activitatea. “Încercăm să clarificăm cu autoritățile de resort dreptul nostru ca mici producători de a ne livra produsele direct către consumatorii finali prin acest model foarte eficient.

Din păcate, nu am reușit să găsim cu DSVSA Cluj o formulă prin care să putem continua, cu toate că am transmis punctul nostru de vedere care demonstrează funcționalitatea modelului. Așteptăm acum clarificarea asupra termenilor “comercializare” și “livrare” în ceea ce ne privește”, spun reprezentanții ROMO Cluj.

Model preluat din Scandinavia

ROMO urmează un model de desfacere directă bazat pe Facebook numit REKO (Rejäl Konsumtion, “consum echitabil” în suedeză) dezvoltat inițial în Finlanda și considerat de fermieri celebri ca Richard Perkins drept cel mai simplu și eficient model de comercializare a produselor pentru micii producători.

REKO cât și fondatorul său, Thomas Snellman, au primit premii de excelență pentru inovare socială și sustenabilitate la nivel internațional, inclusiv de către Ministrul Agriculturii din Finlanda. Modelul s-a extins la 500 de grupuri locale în Europa cu 12.000 de producători și 1,5 milioane de membri consumatori.

Atacați de comerțul tradițional

“Tipul acesta de comercializare directă este în linie cu strategia Uniunii Europene "de la fermă la furculiță" de promovare a lanțului scurt de aprovizionare, iar de când cu ROMO atât la Cluj, cât și la Brașov am mâncat mai local, mai sănătos și mai sustenabil.

Unele autorități au înțeles activitatea noastră însă altele ne solicită autorizații de funcționare de tip târg, deși în cadrul întâlnirilor ROMO se face strict livrarea produselor precomandate pe grupul de Facebook. De ce am ajuns aici? E simplu: am avut succes!

O băcănie din Brașov care nu înțelege ce înseamnă piața liberă, fair play-ul și care alege să-și sprijine doar propriii "mici gospodari" furnizori a trimis o plângere denigratoare la adresa noastră, folosind un nume fals, ducând astfel la întreruperea activității grupului de la Cluj cu pierderi dureroase pentru familiile harnice de producători și la mult stres și controale pentru toți producătorii ROMO, majoritatea trecute, evident, cu bine.

Producătorii care se promovează prin ROMO sunt printre cei mai buni producători locali pe care îi avem. Discutăm cu autoritățile centrale modul de funcționare a grupurilor ROMO și sperăm să ne reluăm în curând întâlnirile cu voi. După opt luni de activitate se confirmă și în țara noastră necesitatea absolută a acestui model care aduce atât de multe avantaje atât producătorului, cât și consumatorului", spun reprezentanții organizației.

Grup cu 10.000 de membri la Cluj

ROMO este mișcare pornită de fermierii Cosmina și Șerban Dinu, de la Ferma de Păsări Pășunate. Primul grup din România s-a înființat la Brașov, în toamna lui 2020, la prima întâlnire participând un singur producător, Cosmina Dinu, și câțiva clienți dintr-un grup de Facebook de 500 de membri.

ROMO Brașov a cunoscut o creștere spectaculoasă în trei luni, încheind anul cu 40 de producători și creatori locali și 11.000 de membri. La nivel global a ajuns unul dintre cele mai mari grupuri de tip REKO (cel mai numeros se află în Stockholm, cu 22.000 de membri, pe când cel din Brașov se apropie de 17.000).

În ianuarie 2021 a debutat grupul ROMO Cluj care a cunoscut aceeași creștere spectaculoasă. La trei luni de la lansare a adus împreună 30 de producători și 10.000 de membri. Acum comunitatea ROMO întrunește 100 de producători cu 28.000 de membri consumatori, în cadrul a trei grupuri locale de Facebook, și s-a întâlnit de 80 de ori, onorând 40.000 de comenzi individuale.

Negocieri cu autoritățile

“Am pornit ROMO pentru a oferi un canal rapid, eficient și sigur pentru producătorii care își desfășoară activitatea legal, atât din punct de vedere fiscal și sanitar veterinar, cât și pentru consumatorii interesați de aceste produse. Avem mare nevoie de acești producători pentru securitatea alimentară, bunăstarea economică și sănătatea noastră.

De când a debutat, la Brașov, ROMO a ajutat câteva afaceri să supraviețuiască în vreme de pandemie, pe alții i-a ajutat să se lanseze sau să se dezvolte, a inspirat alți producători să deschidă grupuri similare, pe alții i-a motivat să iasă din zona de gri, a dus la parteneriate faine între producătorii din grup și la oportunități din partea altor parteneri din piață.

Credem că ROMO este unul dintre cele mai importante acțiuni de asociere în agricultură, benefică micului producător, din ‘89 încoace cu un impact social, economic și de mediu considerabil”, se menționează în scrisoarea deschisă.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Comenteaza