Industria modei la Cluj: firme multe, afaceri mici

Industria modei la Cluj: firme multe, afaceri mici
Gabriel Cîrlig încearcă să țină producătorul clujean pe linia de plutire / Foto: Jolidon | Foto: Jolidon
Industria modei la Cluj: firme multe, afaceri mici
Industria modei la Cluj: firme multe, afaceri mici
Industria modei la Cluj: firme multe, afaceri mici
Industria modei la Cluj: firme multe, afaceri mici

Clujul este în imediata vecinătate a Bucureștiului ca număr de societăți, însă cifrele de afaceri generate de acestea nu îi conferă dreptul să ocupe vreun loc între primele cinci județe ale țării. 

Comerţul de profil din ţara noastră este controlat în proporție de 83% de investitorii străini, în timp ce în producţie business-ul aparţine în majoritate  firmelor locale (62%). H&M, Zara, C&A şi Pepco sunt principalii actori într-o piaţă națională evaluată la 5 miliarde de euro, afirmă experţii de la KeysFin, într-un studiu privind dinamica industriei modei.

În 2016 activau 18.890 de firme în comerţ şi 5.676 în producţie, afacerile lor depăşind 23 de miliarde de lei. Numărul investitorilor în sector a scăzut faţă de 2013, când erau 25.445, însă afacerile au crescut cu 5 miliarde de lei. Rezultatul net înregistrat de piaţa de fashion în 2016 a crescut de patru ori faţă de 2013, de la 346 milioane la 1,3 miliarde de lei. Profitul total raportat de companii s-a ridicat la 1,87 miliarde de lei.

„Perspectivele lui 2018 sunt pozitive, pe fondul creşterii consumului. Un avans de 10-15% este de luat în calcul pentru următoarele 12 luni, pe fondul extinderii reţelelor de magazine şi a ofertei comercianţilor şi producătorilor. Principalul semn de întrebare este dat de inflaţie şi de cursul valutar, ce pot influenţa politicile companiilor, dinamica producţiei şi a ofertei", spun analiştii.

Românii fac munca de jos, străinii învârt banii

Industria de modă este unul dintre angajatorii semnificativi din economie, dovadă că numărul angajaţilor s-a păstrat constant în intervalul 2013-2017, în jurul a 200.000 de salariaţi. „Mai mult de trei sferturi dintre angajaţi lucrează în sectorul de producţie, care atrage afaceri pe orizontală. România produce foarte mult în lohn, cel mai mult pentru export", conform KeysFin.

Investitorii străini au ajuns să controleze industria de profil. În 2016, cele 5.311 firme cu acţionariat străin înregistrau două treimi din cifra de afaceri (64%). Cei mai mulţi investitori sunt din China (1.957) Italia (793) şi Turcia (585), iar cele mai mari afaceri le fac italienii, de 2,1 miliarde lei.

Cei mai mulți producători din industria de fashion sunt înregistrați în Bucureşti (865), aceștia având un business de 1 miliard de lei în 2016. În topul industriei, ca număr de firme, urmează judeţele Cluj (228), Neamţ (209), Dolj (188), Prahova (184), Iaşi (184), iar în cel al cifrei de afaceri, judeţele Vrancea (718 milioane de lei), Arad (620 milioane), Botoşani (588 milioane), Prahova (544 milioane).

Cel important jucător din comerţul de profil este H&M Hennes & Mauritz, cu afaceri de 760 de milioane de lei, apoi Zara Bucureşti (686 milioane), Roumasport - Decathlon (613 milioane), C&A Moda Retail (375 milioane), Pepco Retail (335 milioane). Topul producătorilor e condus de Alison Hayes, cu 337 milioane de lei, Formens (245 milioane), Pandora Prod (198 milioane), Oztasar (156 milioane), Artifex (146 milioane).

O industrie cu grad mare de risc

Investitorii din acest sector se confruntă cu multe provocări. „Blocajul financiar, plăţile întârziate, insolvenţele şi falimentele sunt o realitate, în ton cu dinamica economiei. Cine vrea să deschidă o afacere în domeniu, să semneze un contract, să emită o factură se poate trezi foarte uşor într-o situaţie de risc, în condiţiile impredictibilității evoluției cererii și ofertei", spun analiştii.

Datoriile comerciale ale firmelor din fashion-ul românesc depășeau 4,4 de miliarde de lei în 2016, iar datoriile la bănci erau de peste 1,2 miliarde. Firmele raportau plăţi restante de 2 miliarde de lei şi furnizori restanţi de 1 miliard. Creditul comercial este modalitatea prin care multe dintre firmele din acest sector îşi desfăşoară activitatea.

„Pentru că este nepurtător de dobândă, îţi permite să derulezi afaceri fără să înregistrezi costuri suplimentare, acestea fiind pasate practic în sarcina partenerilor comercial. Chiar dacă, la prima vedere, cifrele arată că industria ar avea o lichiditate bună, realitatea este cu totul alta. Banii circulă destul de greu, iar pericolul de blocaj financiar este încă la un nivel ridicat. Pe lanţul economic, majoritatea firmelor suferă de lipsă de lichiditate, oricând pot intra în blocaj, în incapacitate de plată", explică experţii KeysFin.

Nike și Vuitton se bat pe supremația mondială

Cel mai important jucător din lume este Nike (care deține și Converse), cu vânzări de 30,4 miliarde de euro în anul fiscal 2016. Topul este completat de francezii de la Louis Vuitton Moët Hennessy (Luis Vuitton, Fendi, Dior, Givenchy, Marc Jacobs) cu 42,6 miliarde de euro şi de spaniolii de la Inditex (Zara, Pull & Bear, Stradivarius, Bershka, Massimo Dutti), cu vânzări de 23,3 miliarde de euro.

Americanii de la TJX și suedezii de la H&M sunt prezenți în topul celor mai importante companii cu venituri de 29 de miliarde, respectiv 20 de miliarde de euro în 2016. Cele cinci companii au înregistrat vânzări de 125 de miliarde de euro în 2016, adică trei sferturi din produsul intern brut al României.

Potrivit analiştilor de la Bloomberg, piața globală a modei valorează 3.000 de miliarde de dolari sau 2% din valoarea tuturor bunurilor și serviciilor produse în lume. În 2018, experţii estimează un avans cuprins între 3,5 și 4,5%.

Cea mai dinamică dintre componentele sale, vânzările pe internet, este cotată cu creșteri medii anuale de peste 10% pe an, conform Euromonitor, astfel încât până în 2020 acestea să depășească pragul de 1.000 de miliarde de dolari. Barometrul privind starea business-ului românesc este un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi persoanele fizice active din România.

Număr producători de îmbrăcăminte

1. București................865
2. Cluj.........................228
3. Neamț...................209
4. Dolj.......................188
5. Iași........................184

Cifră afaceri producători

1. Vrancea..................718 mil. lei
2. Arad.......................620 mil. lei
3. Arad.......................620 mil. lei
4. Botoșani.................588 mil. lei
5. Prahova..................544 mil. lei

Top comercianți România

1. H&M...........................760 mil. lei
2. Zara...........................686 mil. lei
3. Roumasport.................613 mil. lei
4. C&A............................375 mil. lei
5. Pepco.........................335 mil. lei

Top producători România

1. Alison Hayes.................337 mil. lei
2. Formens.......................245 mil. lei
3. Pandora........................198 mil. lei
4. Oztasar........................156 mil. lei
5. Artifex.........................146 mil. lei

Sursa: Keysfin 

Nava-amiral al modei clujene, în insolvență

Principalul producător din industria clujeană de profil, înființat de Gabriel Cîrlig, este acum în insolvență. Afacerile Jolidon erau de 59 de milioane de lei în 2016, la jumătate față de 2008 (116 milioane), iar numărul angajaților s-a redus proporțional, ajungând la 872 în comparație cu cei 1.500, conform Termene.ro. Totuși, datoriile s-au diminuat de la 274 de milioane de lei în 2015 la 99 de milioane în 2016, firma intrând pe profit de 6,7 milioane de lei, față de pierderea de 100 de milioane din 2014.

Jolidon își desfășoară activitatea în zona Clujana și înglobează fabricile Argos și Flacăra, ale căror terenuri din centrul Clujului au fost vândute pentru a face loc unor proiecte imobiliare. În 2007 Jolidon a cumpărat fabrica Tricotaje Ineu, iar în 2008, Lilly Italia. Mai mulţi creditori au solicitat intrarea în insolvenţă a societății, în 2015. Astra Rail Industries, controlată de germanul Thomas Manns, era cel mai mare creditor, după ce a preluat o creanţă de 117 milioane de lei a Jolidon de la BCR.  

Comenteaza