Transportatorii de marfă au dat înapoi în criză. Carrion Cluj, în topul național al afacerilor

Transportatorii de marfă au dat înapoi în criză. Carrion Cluj, în topul național al afacerilor
Clujenii de la Carrion pierdeau din turație înainte de pandemie
Transportatorii de marfă au dat înapoi în criză. Carrion Cluj, în topul național al afacerilor
Transportatorii de marfă au dat înapoi în criză. Carrion Cluj, în topul național al afacerilor
Transportatorii de marfă au dat înapoi în criză. Carrion Cluj, în topul național al afacerilor

Companiile locale specializate în transportul de marfă au înregistrat un recul în anul de debut al crizei sanitare. Carrion Expedition, cea mai bine cotată din Cluj, mergea în pierdere de turație înainte de apariția virusului. 

Afacerile transportatorilor locali de marfă au crescut în 2019 cu 47% față de 2015, la 66,4 miliarde de lei, însă pentru 2020 analiștii agenției de consultanță KeysFin estimează un declin de 2%, până la 65 de miliarde, în baza schimbării comportamentului de consum (food retail în defavoarea bunurilor de folosință îndelungată) generată de pandemie.

„România reprezintă un hub strategic pentru transportul de marfă din regiune, însă avantajele noastre competitive nu au fost valorificate la maximum în anul pandemiei. Chiar dacă există companii în creștere pe această piață, scăderea înregistrată de industrie arată lipsa unei strategii clare de valorificare a poziției țării noastre, precum și a resursei umane interne.

Din păcate, infrastructura deficitară limitează afacerile din transporturile de marfă. Pentru 2021 situația se va redresa doar dacă business-ul pierdut va fi înlocuit cu surse noi de venit, precum transportul din farma sau din alte domenii, ale căror volume au crescut considerabil“, a declarat Roxana Popescu, managing director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Companiile mari au avut cea mai slabă performanță, o pierdere de 126 de milioane de lei din cauza Societății Naționale de Transport Feroviar CFR Marfă, situată pe locul 4 după cifra de afaceri, care a înregistrat de departe cea mai mare pierdere din industrie, de 237,4 milioane de lei (35% din cifra de afaceri) în 2019.

Top transportatori locali 

1. Aquila Part Prod Com Ploiești a rămas lider de piață și în 2019, cu o cifră de afaceri de 938,6 milioane de lei (1,4% din total) după scăderea de 3,6% înregistrată față de 2018.
2. Grup Feroviar Român București a urcat pe locul al doilea după cifra de afaceri (este în același timp al doilea angajator și numărul 2 ca profitabilitate) în 2019 după ce se situa pe poziția a patra în 2018, în urma unui avans de 8,7% față de 2018, la aproape 733 milioane de lei în 2019. 
3. Carrion Expedition Cluj a coborât de pe locul secund, pe poziția a treia după cea mai mare scădere a cifrei de afaceri din top 5, de 781,7 milioane de lei în 2018, la 724,5 milioane de lei în 2019.

Cumulat, în 2019, primii 10 transportatori locali de marfă au avut o cifră de afaceri de 5,86 miliarde de lei, adică 8,9% din totalul industriei. Numărul de angajați din industria transporturilor locale de marfă a crescut cu 18% față de 2015 și a fost cu 43% peste nivelul din 2010, la 187.500 în 2019.

Pentru 2020, analiștii estimează scădere a numărului de angajați până în apropierea nivelului de 178.000, în baza datelor de la Institutul Național de Statistică. Mari angajatori sunt CFR Marfă, cu 5.400 de angajați, reprezentând 2,9% din total, GFR, cu 2,2 mii  de angajați, și AQuila, cu 2.007 angajați. 

Volumul mărfurilor transportate a scăzut cu 2% față de 2019, la 394 de milioane de tone în 2020, potrivit INS. Transportul rutier de mărfuri a crescut cu 4%, la 266,5 milioane de tone, în timp ce transportul feroviar de mărfuri s-a redus cu 15,5% la 49,7 milioane de tone. Cel aerian a scăzut cu 14,9% la 40.000 de tone, cel maritim s-a contractat cu 11,1% la 47,2 milioane de tone, iar transportul pe căile navigabile interioare, cu 8,2%, la 30,5 milioane de tone.

În transportul rutier internațional de mărfuri, 92,9% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene și 91,8% din totalul celor încărcate au avut ca destinație UE. Cele mai mari cantități de mărfuri au provenit din Germania (21,8%), Ungaria (15,7%) și Italia (10,2%), iar în ceea ce privește încărcările, 20,1% din volumul mărfurilor au avut ca destinație Germania, 14,8% Italia și 11,9% Ungaria.

Comenteaza