Litoralul românesc: administrare ca pe Coasta de Azur, plaje ca în Italia

Litoralul românesc: administrare ca pe Coasta de Azur, plaje ca în Italia
Pentru a putea fi exploatate eficient, stațiunile de pe litoral ar trebui administrate pe modelul stațiunii franceze de către o companie nonprofit care să aibă la bază un parteneriat public-privat, afirmă reprezentanții patronatelor din turismul românesc.

Aceștia i-au prezentat ideea ministrului Turismului Mircea Dobre, cu care s-au întâlnit pentru o analiză a acestui sezon estival. "Toate stațiunile turistice se pot autofinanța din taxele și impozitele pe care le plătește mediul privat", a declarat Mohammad Murad, președintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). 
 
În urma unor analize ale federației a reieșit că soluţia cea mai bună pentru eficientizarea activităților este crearea unei companii public-private, nonprofit, care să administreze stațiunile, așa cum se întâmplă cu succes în stațiunile franceze. O astfel de entitate ar putea stopa criza forței de muncă din turismul românesc și cel de litoral în mod special, rezultând din caracterul sezonier al acestuia. 
 
"De 10 ani se fac proiecte pe fonduri europene şi noi nu avem forţa de muncă. Problema nu sunt centrele de formare sau profesorii, problema o reprezintă oamenii, cei care muncesc, cei care vin să se școlarizeze; pentru ei trebuie să găsim o soluţie financiară", susţine Dragoş Răducan, prim vicepreşedinte executiv al FPTR.
 
Soluţiile organizaţiei pentru administrarea plajelor, una dintre marile probleme ale litoralului, prevăd ca atribuirea suprafeței să se facă în funcție de numărul de locuri dintr-o structură de cazare, conform modelului din Italia: 1* - 6 mp, 2* - 8 mp, 3* - 10 mp, 4* - 12 mp, 5* - 15 mp, iar prețul de închiriere a unei plaje să reprezinte media ultimilor cinci ani.
 
În situația în care se atribuie segmente de plajă tuturor hotelurilor care solicită acest lucru, pentru restul segmentelor de plaja neatribuite se va organiza o licitație, bazată pe proiecte, și nu pe preț. Ținând cont că litoralul, ce reunește 40% din capacitatea de cazare a întregii țări, suferă la capitolul promovare, FPTR propune implicarea directă a Ministerului Turismului și stabilirea unui program de promovare internă și externă, în colaborare cu asociațiile patronale din turism.
 
În paralel, ar trebui inițiate măsuri pentru facilitarea tuturor tipurilor de promovare pe termen scurt, mediu și lung și întocmirea unui protocol privind sezonul estival, referitor la toate acţiunile administrative și de promovare a evenimentelor din timpul sezonului.  Patronatele solicită să facă parte din comisiile de clasificare, așa cum există în multe țări europene, în vederea  asumării, avizării şi clasificării obiectivelor turistice.
 
Ca soluţii pentru relaţia cu autorităţile centrale şi locale, FPTR consideră drept oportună existenţa unei agende comune între mediul privat din turism şi autorităţile centrale şi locale, stabilită pentru tot parcursul anului. Autorităţile centrale și locale ar trebui, în opinia patronatelor, să recunoască mediul privat ca pe un partener și să aibă deschidere pentru proiecte comune.

Comenteaza