Mall-urile atrag turiștii “de weekend” la Cluj

Mall-urile atrag turiștii “de weekend” la Cluj
Tinerii care vin la Cluj sunt interesați de partea de divertisment | Foto: Cinema City

Clujul este vizat de tineri care vin în perioada weekendurilor, festivalurilor sau sezonului de vară pentru activități specifice, marile centre comerciale fiind principalele puncte de atracție. 

Consumatorii cehi cheltuie cel mai mult în Europa Centrală și de Est (ECE) pe activități culturale și de recreere (38,2 euro/ lună), în timp ce România se află pe locul 8 din 13, cu cheltuieli medii de 8,7 euro, conform celui mai recent raport al companiei de consultanță imobiliară Colliers International România (CIR).

Dezvoltatorii și proprietarii de centre comerciale sunt conștienți că o ofertă de divertisment atractivă este o parte indispensabilă a oricărui centru comercial pentru a contrabalansa interesul consumatorilor pentru comerțul online.

Zona de divertisment poate include cinema - multiplex, săli de fitness, locuri de joacă pentru copii sau centre de divertisment care oferă servicii complexe, precum bowling, școală de dans, escape room, mini golf, bibliotecă, parc de trambuline, școală de acrobație, club de muzică, club de lupte.  

„În România, puterea medie de cumpărare s-a dublat în ultimul deceniu și a dus la o creștere semnificativă a consumului, concentrat tot mai mult pe divertisment. Unele dintre cele mai noi centre comerciale oferă peste 20% din suprafața închiriabilă pentru zonele de food court și divertisment, mai mult decât dublu față de acum 10 ani, iar tendința este de creștere, până la 30%. În proiectele mari sau mixte, acest procent poate crește”, a declarat Venera Munjev, Senior Associate Retail Agency în cadrul CIR.
„Există două explicații pentru această medie relativ mică a cheltuielilor cu recreerea și cultura: România are al doilea cel mai redus grad de urbanizare din Uniunea Europeană (54% din români trăiesc la oraș versus 80% în Europa de Vest); media include deopotrivă unele din cele mai dezvoltate orașe din această zonă a Europei – București, Cluj-Napoca – alături de unele din cele mai sărace din UE. Cu alte cuvinte, diferența dintre București și Varșovia sau Budapesta este sensibil mai redusă decât sugerează aceste cifre”, a completat Silviu Pop, Head of Research în cadrul CIR.

Calcule bazate pe salariul mediu brut arată că, pentru a putea cumpăra un bilet la cinema, românii trebuie să lucreze 48 de minute. Această durată este printre cele mai mici, comparativ cu celelalte 12 țări: în același scop, polonezii lucrează o oră și trei minute, cehii, o oră și cinci minute, albanezii o oră și 48 de minute. 

România ocupă locul doi la sălile de fitness (42), după Polonia (115), și locul trei în ceea ce privește numărul de locuri de joacă pentru copii din centre comerciale (60), după Polonia (128) și Ucraina (71).

„În România, spațiile indoor rămân cele mai vizate și cele mai profitabile, în timp ce schemele de petrecere a timpului liber în exterior pot fi implementate doar în caz excepțional. Motivul principal este clima temperat continentală care expune la un risc foarte mare un proiect outdoor, oferind maximum 4-6 luni pe an pentru operare efectivă.

Totodată, puterea de cumpărare a românilor nu a atins încă un nivel care să poată susține proiecte mari, incidența accesării parcurilor tematice fiind redusă, în medie la o frecvență de două sau trei ori pe an. Lipsa turismului susținut este al treilea motiv major pentru care operatorii de centre de divertisment au nevoie de parteneriatul centrelor comerciale.

Orașe precum București, Cluj, Iași, Brașov sau Constanța sunt în mare parte vizate de tineri care vin pe perioada weekendurilor, a festivalurilor sau a sezonului de vară / iarnă pentru activități specifice”, a încheiat Venera Munjev.

Colliers este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare și al managementului investițiilor, cu operațiuni în 68 de țări și 14.000 specialiști. În 2018, veniturile sale corporate au fost de 3,3 miliarde de dolari, cu active gestionate de 26 miliarde.

Comenteaza