„Metroul subteran n-are șanse la Cluj. Eventual unul de suprafață sau suspendat”

„Metroul subteran n-are șanse la Cluj. Eventual unul de suprafață sau suspendat”
Construirea unei magistrale de metrou presupune cheltuieli mari și multe autorizații

Sorin Bota, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, afirmă că o magistrală de metrou subteran nu reprezintă o soluție pentru decongestionarea traficului la Cluj-Napoca, doar descărcarea arheologică presupunând o perioadă de cel puțin 10 ani. În schimb, susține ideea unui tren urban de suprafață sau suspendat.

Construcțiile haotice generează probleme în trafic

Prezent la conferința anuală a Asociației Române a Antreprenorilor de Construcții (ARACO), de la Cluj-Napoca, deputatul a făcut câteva remarci cu privire la ceea ce se întâmplă în acest domeniu în municipiu. “Avem orașe în care, în cartierele de case, dintr-o dată  apar blocuri. Nu este normal așa ceva și sunt foarte dezamăgit de urbaniștii din România.

La Cluj-Napoca azi nu se mai dau autorizații de construire în anumite zone, deoarece nu se mai poate circula. Când au dat autorizații, acum 10 ani, nu au avut nicio viziune asupra a ceea ce va urma? Nu s-au gândit să facă un bulevard, o stradă cu patru benzi, în cartierele noi, precum Bună Ziua? Nu ne mai dezvoltăm  deoarece nu mai putem circula?

Descărcarea arheologică, obstacol imens 

"Metroul Cluj este o idee foarte bună. Când fostul primar, dl. Gheorghe Funar, a lansat ideea, acum 20 de ani, au râs cu toții de el. Nu știu dacă metroul la Cluj-Napoca este o soluție pentru azi pentru că în momentul de față nu putem discuta despre un proiect, neavând nici măcar studiul de fezabilitate.

Descărcarea arheologică ne va lua pe puțin 10 ani la Cluj-Napoca pentru un metrou subteran. Construcția autostrăzii de pe Culoarul 4 e blocată de ani de zile din cauza acestor studii de descărcare arheologică. Oare când am putea circula cu un asemenea mijloc de transport la Cluj-Napoca? Peste 20 de ani?

Singura soluție viabilă, pe care o văd eu în momentul de față, este un ”metrou de suprafață” sau suspendat, precum cele din Germania, China sau Malaezia. Acțiunile ARACO trebuie să se facă mai vizibile, este o structură patronală cu expertiză, care poate mișca lucrurile astfel încât toată lumea să aibă de câștigat”, a punctat deputatul.

În luarea sa de cuvânt de la Cluj, acesta a făcut referire la probleme cu care se confruntă piaţa construcţiilor din România. ARACO este o asociaţie profesională şi patronală, confederativă și reprezentativă pentru ramura de construcţii-montaj.

Arhitecții și economiștii, împotriva proiectului 

Primăria Cluj-Napoca a alocat 3,48 de milioane de lei pentru studiul de prefezabilitate pentru construirea unei linii de metrou, cu trei variante de proiect. PSD Cluj a demarat o campanie pentru construirea metroului pe ruta Gilău – Jucu, însă fără menționa cu exactitate sursele de finanțare necesare acestui proiect. Portalul Analize Economice a publicat un studiu în care arată că populația reședinței de județ a urcat cu numai 10.900 de oameni în 10 ani, iar cea a județului chiar a scăzut, deci o magistrală de metrou nu ar fi un proiect fezabil. Reprezentanții Ordinului Arhitecților din România susțin că proiectul nu este viabil nici din perspectivă demografică, nici geografică, orașul fiind amplasat pe o vale, dar cu zone de locuit situate pe dealuri.

Comenteaza