Video Ministru: "În vară mergem pe autostradă Cluj - Sibiu". API: "Nici vorbă, e dezastru la constructorul grec"

Ministru: "În vară mergem pe autostradă Cluj - Sibiu". API: "Nici vorbă, e dezastru la constructorul grec"
Lotul 1 al A10 a devenit funcțional, cu chiu - cu vai, la sfârșitul anului trecut | Foto: API

Promisiunea făcută de ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, că ultimul lot din Autostrada Sebeș – Turda (A10) va fi gata până în vară este contestată de Asociația Pro Infrastructură (API), care acuză dificultățile financiare ale constructorului din Grecia. 

“Pe A10, lotul 2, de 24 km, se termină anul acesta, loturile 1, 3 și 4 fiind deja în circulație. Lotul 2 este executat în proporție de 85-90%, fiind efectuat de o companie grecească (Aktor, n. red.) și va fi terminat în vară. De fapt, proiectul a început în 2015 și trebuia să dureze doar 18 luni, deci nu este o mândrie pentru noi”, a arătat oficialul de la transporturi, la B1 TV.

“Anul acesta, în România vom trece de 1.000 km de autostradă, avem funcționali 912 km. La câmpie ne orientăm să facem mai ales drumuri expres, iar la deal, munte, dacă se poate, fără bandă de urgență sau doar cu o bandă pe sens în tuneluri, ca pe Mont Blanc, lucru care înseamnă reduceri semnificative de cost.

Există nu numai proiecte proaste, cu și unele bine pregătite, e drept, mai mult ca excepții, lângă Târgu-Mureș, unde avem un proiect din Autostrada Transilvania (A3) pe care îl vom termina anul acesta. Este vorba despre 10 km, adică 5 km de autostradă și 5 km drum de legătură, început în iulie 2019 de compania austriacă (Strabag, n. red.) și finalizat în 2021.

Aici s-a putut face în durata prevăzută deoarece, în momentul în care s-a semnat contractul și s-au demarat lucrările s-au făcut toate exproprierile, existau toate avizele, proiectul tehnic, iar atunci se termină în un an și jumătate, fără să avem lilieci, groapă de gunoi, câmp de sonde”, a explicat Drulă.

Ministrul a relatat că în acest an se va finaliza și DN 76, între Deva și Oradea, un drum de legătură foarte important pentru vestul țării, ultimul sector fiind programat pentru finalizare în 2021, menționând și varianta de ocolire Satu Mare, la profil de drum expres (19 km), șosea dotată cu parapete metalice pe mijloc.

Situația s-a agravat brusc din cauza acționarilor

API a realizat, în 4 martie, o filmare pe lotul 2 al A10, Alba Iulia – Aiud. Concluziile trase la fața locului sunt  îngrijorătoare. "Ritmul de lucru al Aktor este cel puțin descurajant. După ce în ultimele luni se părea că lucrurile reveniseră la un nivel ce ne dădea speranțe, situația s-a agravat brusc în ultima săptămână.

Conform detaliilor aflate de echipa API pe teren, problemele financiare ale Aktor (cauzate de conflictele interne dintre acționarii principali ai companiei-mamă, Ellaktor Grecia) s-au reflectat direct și rapid asupra șantierului din România. Cantitatea de motorină disponibilă pentru o zi pe șantier pentru utilaje și echipamente a fost de numai 4.000 de litri, suficientă pentru cel mult 20 de autobasculante și câteva excavatoare sau buldozere, raportat la un lot de 24 km.

Asta se întâmplă exact acum, când condițiile meteo sunt cele mai prielnice pentru orice șantier – se pot realiza lucrări de toate tipurile, de la terasamente la structuri de beton. În condițiile actuale, perspectiva ca pe acest lot să se poată circula până la sfârșitul anului e tot mai puțin probabilă, ținând seama de volumul și complexitatea lucrărilor ce au mai rămas de executat.                                                         

Stadiul fizic al șantierului se apropie de 80%, nu mai există blocaje birocratice semnificative, astfel că solicităm Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere să reacționeze la indolența constructorului, care a prezentat până acum peste 25 de revizii ale programului de finalizare, bineînțeles toate nerealiste, mincinoase, ultima dată de predare propusă fiind 25 iunie 2021", conform API.

Porțiunea lipsă din autostrada spre Sibiu

A10 va avea 70 km, fiind împărţită în patru loturi. Lotul 1, între bretelele scurte ale nodului Sebeș și nodul Alba Iulia Nord, a fost deschis. Lotul 2, care va permite rularea doar pe șosele de mare viteză de la Cluj la Sibiu, este programat pentru finalizare anul acesta. Primul lot se întinde pe 17 km, de la intrarea pe autostradă în Sebeş, până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia, iar lotul doi are 24 km, de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud.

Pe lotul 1 antreprenor general este Impresa Pizzarotti (Italia), iar pe lotul 2, Aktor (Grecia). Loturile 3 şi 4 au fost deschise circulaţiei în 2018. Cum A1 este funcțională pe 131 km, când se va face joncțiunea cu A10, clujenii vor putea circula pe șosele de mare viteză pe cele două trasee, spre județele Sibiu și Hunedoara.

Comenteaza