Moment istoric. Autostrăzile Transilvania şi Sebeş - Turda se unesc

Moment istoric. Autostrăzile Transilvania şi Sebeş - Turda se unesc
Constructorii desemnaţi de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) au început să monteze grinzile de la confluenţa Autostrăzilor Sebeş - Turda (A10) şi Transilvania (A3).

Desfăşurarea de şantier este relatată pe forumul Peundemerg.ro, proiect al asociaţiei Pro Infrastructură, ai cărui utilizatori monitorizează constant marile şantiere de drumuri din ţară. „A început montarea grinzilor de 60 tone la nodul A10 - A3. Lungimea grinzilor precomprimate este de 36,00 m (ochiometric)”, a relatat un forumist, care inserează imagini cu lucrările din zonă. 

„Pe lotul 2 am căutat lucrări între Teiuş şi Aiud. N-am găsit, aşa că aveţi două poze cu lunca Mureşului. E loc bun de poze. Balastiera n-are legătură cu autostrada neapărat. Pe lotul 4 cred că am pozat toate utilajele şi toţi muncitorii. Din poze pare mai multă activitate decât e în teren. Era, totuşi, sâmbătă. Pe lotul 3, din păcate, absolut nimic, şi am fost pe tot lotul. Iar lotul 2 trebuie să mă mai uit o dată pe hartă pe unde trece”, constată un utilizator.  

„Pe lotul 2 se lucrează binişor, dar parcă ne dorim să tureze mai mult motoarele... Zidurile dintre Astoria şi Sântimbru se apropie de final încet... şi încep să decoperteze capătul lotului (acolo unde se teme Pizzaroti să lucreze şi trage mâţa de coadă). Continuă cu zidurile şi între Sântimbru şi Oiejdea şi fac mici decopertări şi în zonă. În curbă la Oiejdea au ieşit din "groapă" pe ambele părţi şi au apărut ceva marcaje cu portocaliu (cerculeţe mici) şi pe asfaltul drumului naţional”, observă alt participant la discuţii. 

A3 trebuia să fie gata de patru ani
 
CNADNR a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru sectorul Târgu-Mureş - Ogra al A3, lotul 2: Ungheni – Ogra, de 10,1 km. Contractul de execuţie a fost atribuit, prin licitație deschisă, asocierii Strabag - Straco Grup și are o valoare de 251 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată (TVA).

Contractul a fost întârziat din cauza neexproprierii terenurilor, conform conducerii instituţiei. Tronsonul va face obiectul finanţării din cadrul Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, fiind un proiect nou amplasat pe reţeaua TEN-T Central, cu finanţare europeană. Durata contractului este 1 an execuţie şi 2 ani garanţie. 
 
Proiectul autostrăzii Braşov - Borş a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Bechtel, care trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit mai multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din lungimea autostrăzii statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro, de la buget.

Ulterior s-au dat noi termene de finalizare, ultimul estimat fiind anul 2020. Din șoseaua Brașov - Borș, de 433 km, sunt finalizați 52 km, pe tronsonul Câmpia Turzii - Gilău, construit de Bechtel. În prezent sunt în lucru sau în pregătire lucrări pe tronsoanele Gilău - Nădăşelu, Târgu-Mureş - Ogra - Câmpia Turzii, Suplacu de Barcău-Borş, iar pe alte secţiuni nu au fost selectați constructorii.

Autostrada de Sebeş, băgată pe fonduri europene

Compania de Autostrăzi a demarat pregătirea aplicaţiilor de finanţare pentru proiectele noi, respectiv a notificărilor de proiecte fazate pentru proiectele finanţate din Programul Operaţional Sectorial de Transport 2007-2013, faza 1, şi POIM 2014-2020, faza 2.

Instituţia va depune aplicaţiile de finanţare pentru proiectele prioritare de dezvoltare din Master Planul General de Transport, scopul fiind asigurarea finanţării pentru faza 2 a proiectelor. Printre proiectele ce vor face obiectul notificărilor de fazare se numără Sebeş - Turda (loturile 1, 2, 3, 4). 
 
Stadiul fizic în aprilie pentru lotul I al autostrăzii de 74 km (cu un cost de execuţie de 541 de milioane de lei, fără TVA), era de 12,2%. Primul lot se întinde pe 17 km, de la intrarea pe autostradă în Sebeş, până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia.

Lotul 2 are 24,3 km şi este delimitat până la intrarea în Aiud, iar lotul 3, de 12,5 km, se întinde până la Decea. Ultimul lot are 16,3 km şi se termină în Turda. Ministrul Transportului, Dan Costescu, declara că 75 km de autostradă vor fi daţi în folosinţă în acest an, inclusiv sectoarele 3 şi 4 din Sebeş - Turda.

Braşov – Borş (A3)

  • Lungime: 415 km
  • Lăţime platformă: 26 m
  • Parte carosabilă: 2 benzi pe sens
  • Poduri, pasaje, viaducte: 300
  • Pasaje peste autostradă: 73  
  • Noduri rutiere: 19

 
Sebeş – Turda (A10)

  • Scop: legătură rapidă între Coridorul IV (Arad - Sibiu) şi A3   
  • Lungime: 74,10 km
  • Finanţare: proiectare – buget, execuţie - fără finanţare
  • Valoare estimată: 920 mil. euro
  • Stadiu: studiu de fezabilitate aprobat

Sursa: CNADNR

Comenteaza