Piaţa de media din România îşi revine şi are a treia rată de creştere din regiune (raport)

Piaţa de media din România îşi revine şi are a treia rată de creştere din regiune (raport)
Industria de divertisment şi media din România va înregistra un ritm mediu de creştere de 8,8% până în 2015, potrivit unui studiu al companiei de consultanţă PriceWaterhouseCoopers.

Cu această rată de creştere, piaţa de profil din România devine a treia cea mai dinamică din regiune, după cele ale Turciei care va înregistra o rată anuală medie de creştere de 13,2%, şi Rusiei, cu o creştere de 11,7%, dar înaintea Poloniei (7,1%), Republicii Cehe (6,8%), şi Ungariei (6,2%). Cu toate acestea, în cifre absolute, piaţa de divertisment si media din România va rămâne printre cele mai mici din regiune, reprezentând aproximativ o zecime din valoarea pieţei din Rusia (35,7 miliarde de dolari până în 2015).


Creşterea medie de 8,8% vine după doi ani de creştere lentă, sub rata inflaţiei. „Industria de divertisment şi media s-a stabilizat, dă semne de revenire şi va înregistra o rată anuală medie de creştere de 8,8% între 2011 şi 2015", arată ediţia din acest an a raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook 2011-2015. Valoarea totală a pieţei de media din România va creşte de la 2,5 miliarde de dolari americani în 2010 (1,73 miliarde euro) la 3,8 miliarde în 2015 (2,71 miliarde de euro), conform aceleiaşi surse. Cea mai mare parte a acestei creşteri va veni pe Internet, domeniu care va înregistra un ritm mediu anual de creştere de 12,9% până în 2015, în vreme ce cheltuielile de publicitate vor înregistra un ritm de expansiune de 8,9% în acelaşi domeniu. Cheltuielile consumatorilor pentru produse media vor avea, în schimb, cea mai lentă evoluţie, la o rată medie de creştere de 4,7%. „Aceasta este epoca de aur a consumatorului, cererea pentru produsele media digitale este în creştere şi a devenit regula. În multe pieţe, industria de divertisment si media a fost profund afectată de perioada de recesiune pe măsură ce consumatorii şi-au accelerat migraţia către mediul online, ajutaţi fiind şi de revoluţionarea tehnologiilor", a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă de Management, PwC România, într-un comunicat de presă.

„În contextul în care consumatorul are acces la atât de multe medii care oferă conţinut gratuit, directorii generali din industria de divertisment si media trebuie să-şi adapteze modelele de afaceri pentru a capta tendinţele mereu în schimbare ale cererii de consum. Până la urmă, pentru a crea conţinut de calitate în continuare şi pentru a-l face disponibil pe Internet, cineva trebuie să plătească", a adăugat Belciu.

Mulţi consumatori se aşteaptă din ce în ce mai mult ca accesul la conţinutul media să fie gratuit. Convingerea oamenilor să plătească va fi dificilă şi va necesita o înţelegere profundă a valorilor ce ghidează decizia consumatorilor, arată PwC. „Comoditatea, experienţa de utilizare şi calitatea sunt ingredientele cheie care contează pentru consumatori atunci când aleg conţinutul media. Alături de aceasta se află participarea şi statutul privilegiat. Consumatorilor le place să joace un rol activ în crearea de conţinut şi sunt dispuşi să plătească pentru a beneficia de acces privilegiat la acessta. Provocarea pentru companii este de a transforma aceste cinci atribute - comoditate, experienţa de utilizare, calitatea, participarea şi statutul privilegiat - în relaţii sustenabile şi profitabile cu consumatorii, oferind avantaje care depăşesc atractivitatea conţinutului gratuit sau piratat", mai subliniază raportul companiei de audit.


Publicitatea a înregistrat cel mai mare reviriment, crescând cu 5,8% în 2010, după o scădere de 11% în 2009. În total, cheltuielile de publicitate vor înregistra o rată anuală medie de creştere de 5,5% de la 442 de miliarde de dolari în 2010 la 578 miliarde în 2015, conform raportului.

PriceWaterhouseCoopers şi-a deschis sediu nou în Cluj la începutul acestuia an, în clădirea Maestro Business Center, unde lucrează aproximativ 30 de angajaţi. Grupul american are 161.000 de angajaţi în 154 de ţări şi a obţinut în anul fiscal 2010 venituri de 26,6 miliarde de dolari.

 

Comenteaza