Foto “Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere

“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
Proiectul public, blocat deja de trei ani, întârzie și investițiile private
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere
“Podul sării” a încremenit în proiect. Iris, un cartier blocat de șantiere

Cartierul clujean Iris a ajuns pe lista neagră a șoferilor: mulți îl evită deja. Colac peste pupăză, în afară de Podul Porțelanului, care gâtuie traficul între două cartiere, acum și străzile din jur au intrat în șantier, de data asta gestionat de Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP). 

Oricum lucrările de amenajare a vechiului pod – care de fapt trebuia să aibă statut pietonal și de biciciști – s-au derulat cu greutate, însă după “surpriza” veștii că la subteran s-a descoperit un zăcământ de sare lucrurile au mers și mai prost, deoarece lucrările la noul pod, programat cu câte o bandă pe sens, nu au mai început. La început de 2021, constructorul a plecat, după ce oricum nu prea a mișcat nimic în decurs de un an.

Ulterior, municipalitatea a decis să îngusteze traseul mașinilor pe pod pentru a permite accesul pietonilor și bicicliștilor, însă acest lucru s-a făcut rudimentar, cu parapete de plastic de diferite dimensiuni și culori, aliniate în fel și chip. Ba chiar unele de beton, la capetele podului, de parcă nu erau destule obstacole și pericole plantate în fața șoferilor.

De fapt, doar un culoar pietonal dintre cele două este folosit, celălalt fiind mai îngust și fără a avea continuare cu un trotuar. Deci dă direct în carosabil. Mai mult, blocarea proiectului public a paralizat dezvoltarea întregii zone de către dezvoltatorii privați, care avea planuri mari.

Parcul de pe malul din Iris arată jalnic, cu toate instalațiile de agrement și de joacă plasate între stâlpii de tensiune. Malurile sunt pline de gunoaie, iar stâlpii podului vechi “reabilitat”, pictate cu graffiti. Locul salciilor și vegetației a fost luat de plăci de beton, “conform proiectului”, iar râul nu mai are debitul de altădată, deși era odată un paradis al pescarilor și al păsărilor de tot felul. De altfel, a apărut și un panou cu "pescuitul interzis".

Complexul rezidențial și de birouri care s-a realizat mult mai repede decât investiția de peste râu plătește și el tribut acestui blocaj, cu toate că între timp a apărut acolo și un supermarket Profi: parcarea a rămas neamenajată, fiind plină de gropi, bălți și noroi.

Ca și cum supliciul nu era îndeajuns, pentru locuitori și șoferi deopotrivă, RADP a început recent și lucrări de amenajare la carosabil și la trotuarele din zona adiacentă podului. În ritmul clasic românesc, desigur. Respectiv șoferii sunt nevoiți să circule pe contrasens, iar pietonii, pe carosabil.  

Diferit de planurile inițiale

În februarie, municipalitatea anunța că antreprenorului proiectului de pe str. Porțelanului, Diferit Cluj, i-a expirat termenul contractual. Societatea a început lucrările în 2019, iar acesta trebuiau finalizate demult. “Am speranța să o descâlcească tehnicienii, pentru că e încâlcită problema. Acum sunt două soluții: una propusă de un expert, una propusă de altul. Se decide dacă se reface licitația pentru ce a mai rămas de făcut acolo, iar un expert își dă varianta finală pe soluțiile propuse”, declara primarul Emil Boc. Proiectarea inițială a fost realizată de VCE Vienna Consulting Engineering. 

Ce prevede de fapt proiectul

Podul nou urma să aibă 62 m, cu trei deschideri (8,76 m + 35,94 m + 8,76 m) și să asigure circulația pe două benzi, având trotuare de câte 1,2 m. Era prevăzută şi o pistă pentru biciclete. Între timp pe un mal al Someșului s-a găsit zăcământul de sare, la 14 m adâncime, lucru care a stopat şantierul. Investiţia se ridica la 5,7 milioane de lei, plus taxa pe valoarea adăugată. Primăria a decis să redeschidă circulației auto podul vechi, în decembrie 2019, deși trebuia să devină unul exclusiv pietonal. Podul construit în 1940 și reabilitat în 1970 deservea aprovizionarea pentru fabrica de porțelan, astfel că lățimea părții carosabile a fost de 4 m, cu un singur fir de circulație. 

Comenteaza