Românii se descurcă cu facturile lunare, dar le rămân foarte puțini bani sau deloc pentru economii sau activități recreative

Românii se descurcă cu facturile lunare, dar le rămân foarte puțini bani sau deloc pentru economii sau activități recreative

Românii spun că se descurcă să plătească facturile lunare, dar le rămân puțini bani pentru alte activități.

Potrivit unui sondaj, aproape două treimi dintre români (63%) au precizat că se descurcă cu plata facturilor lunare, dar le rămân foarte puțini bani sau deloc pentru economii sau activități recreative. 

Prețul este principalul factor de decizie în cumpărături. 

„Deși inflația s-a temperat în 2024 și în prima jumătate din 2025 față de nivelurile record din anii anteriori, rămâne principala preocupare pentru consumatorii români, care continuă să fie prudenți: caută promoții, cumpără doar ce le trebuie din mai multe magazine și reutilizează alimentele. În paralel, se conturează o tendință clară spre produse sănătoase și locale, iar intențiile de a cheltui mai mult pentru fructe, legume, lactate și cereale proaspete depășesc media regiunii geografice. În acest context, raportul PwC Voice of the Consumer 2025 subliniază necesitatea ca producătorii și retailerii să mențină un echilibru între accesibilitate și adaptarea ofertei la cererea tot mai mare pentru produse sănătoase și fabricate local”, a declarat Ruxandra Tarlescu, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Romania, potrivit Agerpres. 

Pe ce vor da românii banii?

Studiul realizat de PwC Romania arată că românii estimează că vor cheltui mai mult în următoarele șase luni pentru produse proaspete precum fructe, legume, lactate și cereale, și sunt hotărâți să reducă cheltuielile pentru gustări, alcool și alimente ultraprocesate.

În plus, mai mult de 3 din 10 consumatori sunt în căutarea unui raport calitate-preț optim și spun că schimbă mărcile în principal pentru beneficii financiare, dar și din dorința de a găsi un gust mai bun.

De asemenea, majoritatea (88%) consideră că programele de loialitate au o influență importantă în alegerea unui retailer alimentar, opțiunile de cashback (57%) și reducerile la achiziții viitoare (55%) fiind cei mai importanți factori de fidelizare.

Românii, preocupați de alimente ultraprocesate

Deși consumatorii conștientizează impactul schimbărilor climatice, aceste îngrijorări nu se reflectă mereu în comportamentul de cumpărare. Peste 80% dintre respondenți își exprimă îngrijorarea față de schimbările climatice, însă doar 44% dintre aceștia spun că sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimente care susțin protejarea mediului, precum îmbunătățirea calității solului și biodiversitatea. Consumatorii din România prioritizează sustenabilitatea, cumpărând doar produse de care au nevoie și reducând risipa alimentară, 65% luând măsuri active pentru a-și diminua impactul asupra mediului.

De asemenea, preocupările legate de alimentele ultraprocesate sau de utilizarea pesticidelor s-a intensificat în rândul a aproximativ 54% dintre consumatorii chestionați.

În același timp, consumatorii preferă produsele locale deoarece sunt percepute ca fiind mai sănătoase și că susțin economia locală, 62%, respectiv 45% dintre respondenți invocând aceste motive. De altfel, 53% dintre respondenți preferă produse locale, în timp ce 47% optează pentru opțiuni internaționale mai ieftine.

Comenteaza